کد خبر: 040502133770
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

ثبات ارزی، اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر می‌سازد/ شرط موفقیت بانک مرکزی در سیاست تثبیت

بانک مرکزی باید استقلال کافی داشته باشد تا در انجام اقدامات کنترلی و سیاست‌ تثبیت، تحت تاثیر مسائل داخلی و خارجی قرار نگیرد.

علی نقیب، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با مثبت خواندن سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی و کنترل نوسان در بازار ارز، به ایبِنا  گفت: ثبات ارزی به فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار و صنعت، کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانند بازار و اقتصادی قابل پیش بینی پیش رو داشته باشند. قطعا پیش‌بینی پذیر شدن بازار تاثیر مهمی در توسعه و برنامه ریزی‌های اقتصادی دارد، اما باید به یاد داشت که این ثبات و کنترل نوسان در بازار ارز نیز کوتاه مدت و مقطعی نباشد.

وی به لزوم داشتن اختیارات و استقلال کافی بانک مرکزی تاکید کرد و افزود: بانک مرکزی باید به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی کشور بتواند برنامه‌ها و سیاست‌های خود را به دور از مسائل سیاسی و فشار‌های جانبی تدوین و اجرایی کند.

بنابراین باید از اختیارات و استقلال کافی برخوردار باشد تا در طول انجام اقدامات کنترلی و سیاست‌های تثبیت خود تحت تاثیر مسایل داخلی و خارجی قرار نگیرد تا بهترین نتیجه را محقق سازد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دیپلماسی منطقه‌ای دولت و بانک مرکزی با هدف انجام توافقات تجاری و اقتصادی با کشور‌های مختلف، اظهار کرد: این اقدامات از هر نظر به سود اقتصاد کشورمان است و مطمئنا برقراری ارتباط و تحکیم مراودات سیاسی و اقتصادی و ارزی می‌تواند در توسعه تجارت ایران با کشور‌های مختلف تاثیرات فراوانی داشته باشد، اما سیاست‌های خارجی دولت و بانک مرکزی نباید به کشور‌های منطقه محدود شود.

وی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین پیمان‌های مختلف منطقه‌ای را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: این موضوع می‌تواند ظرفیت‌های فراوانی را برای واردات و صادرات کشورمان ایجاد کند و باعث توسعه اقتصادی و تجاری بیشتری شود، اما برای رسیدده به نقطه ایده‌آل در تجارت بین‌المللی باید ه به شبکه‌های مالی جهانی و بازار‌های بزرگ دنیا نیز متصل شویم.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران به محدودیت‌ها و عدم دسترسی ایران به شبکه سوئیفت اشاره کرد و گفت: دسترسی به سوئیفت برای مراودات تجاری نیاز است اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این امکان برای ما فراهم نیست.

عدم استفاده از این شبکه باعث شده تا ما با وجود تفاهم نامه‌های متعدد و توافقات تجاری و و اقتصادی با کشور‌های منطقه و دنیا، باز هم در واردات و صادرات و جابجایی ارز متحمل هزینه‌ شویم.

نقیب در واکنش به راه اندازی یک شبکه جدید بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت گفت: چندی پیش در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در تهران پیشنهاد راه اندازی یک شبکه بین بانکی برای مبادلات مالی و ارزی کشور‌های عضو و منطقه مطرح شد که اگر این شبکه با همان کارایی و کیفیت اعلام شده راه اندازی شود می‌تواند تاثیر فراوانی بر شرایط تجاری و مراودات ارزی ما داشته باشد.

این فعال اقتصادی به انجام مبادلات ارزی بر پایه پول ملی کشور‌های منطقه و همسایه نیز اشاره کرد و افزود: شاید بتوان بر اساس نیاز‌های تجاری ایران با برخی از کشور‌ها از پول ملی به جای دلار استفاده کرد، اما این روند نیاز به ثبات ارزی طرفین دارد و شاید ارزش پول ملی این کشور‌ها بنا به دلایلی با نوسان همراه شود. در نتیجه باید با تکیه بر حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی، وارد شبکه و نظم پولی دنیا شویم تا بتوانیم با حداقل ریسک و هزینه به واردات و صادرات با کشور‌های مختلف بپردازیم.

وی جذب سرمایه گذاری خارجی را مستلزم ثبات و توسعه اقتصادی کشور خواند و گفت: ما اگر بتوانیم با تکیه بر سیاست‌های خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی به نقطه خوبی برسیم و همچنین روابط مطلوب و مستحکمی با کشور‌هایی مثل عمان، عربستان، امارات، قطر و … برقرار کنیم، به بازار‌های پولی جهان و جذب سرمایه گذاری خارجی نزدیک‌تر خواهیم شد.

بی تردید برای جذب سرمایه گذاری خارجی و رشد و توسعه تجاری، نیاز به ثبات ارزی و امنیت اقتصادی داریم که این عوامل با دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و ایجاد و تحکیم روابط بین المللی میسر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا