کد خبر: 270302130023
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

جدیدترین قیمت برنج ایرانی /کمبود شدید شکر

در حالی‌که افزایش تدریجی قیمت شکر از ابتدای سال باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است، دیگر اقلام خواربار به‌ویژه برنج طی این مدت شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت برنج ایرانی به‌ گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در ماه‌های اخیر ۳۵تا ۴۰درصد کاهش داشته و حبوب‌ نیز بعد از جهشی که اردیبهشت‌ماه در قیمت آنها رخ داده، روند کاهش قیمت را درپیش گرفته‌اند.

رضا کنگری در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: دپوی مقدار قابل توجهی برنج در انبارها از سال گذشته و نزدیک شدن به فصل برداشت امسال، باعث شده در بازار برنج، همه فروشنده باشند و از خریدار خبری نباشد؛ به همین دلیل شاهد کاهش ۴۰درصدی قیمت برنج ایرانی در بنکداری‌ها هستیم و در حال حاضر برنج درجه یک هاشمی گیلان که شب عید کیلویی ۱۱۵هزار تومان قیمت داشت در عمده‌فروشی‌ها ۸۰ تا ۸۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

به‌گفته وی، کف و سقف قیمت عمده‌فروشی‌ برنج ایرانی اکنون ۳۷ و ۸۵هزار تومان است و قیمت برای مصرف‌کننده در خرده‌فروشی‌ها باید حداکثر ۱۵درصد بالاتر از این مبلغ یعنی ۴۳تا ۹۸هزار تومان باشد.

حبوب‌ نیز از ابتدای سال در برخی اقلام با افزایش قیمت خیره‌کننده‌ای مواجه بوده‌اند تا جایی که به‌طور مثال لوبیا قرمز در ۳ ‌ماه اخیر کیلویی ۲۸هزار تومان گران شد.

رئیس اتحادیه بنکداران از کاهش ۱۵درصدی قیمت این اقلام در ۲ هفته اخیر خبر داد و افزود: اردیبهشت‌ماه حبوب‌ افزایش قیمت سنگینی داشتند، اما از آنجایی که توان خرید و تقاضا رو به کاهش رفته است، اخیرا شاهد کاهش قیمت این اقلام هستیم و این کاهش احتمالا ادامه خواهد یافت.

به‌دنبال گرانی قیمت حبوب، وزن بسته‌بندی حبوب‌ شرکتی در بعضی برندها از ۹۰۰گرم به ۷۵۰گرم  کاهش یافته است.

کمبود شدید شکر

در ۲‌ماه گذشته خبرهایی درباره افزایش قریب‌الوقوع قیمت روغن به گوش می‌رسید و در هفته‌های اخیر نیز تعدادی از برندها تا ۳۰درصد گران شدند.

قیمت شکر نیز از ابتدای سال با افزایش همراه بوده و بسته‌های ۹۰۰گرمی شکر ۴۵هزار تومان در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد.

در فروشگاه‌های بزرگ نیز کمبود شکر بسیار محسوس و قفسه شکر در این فروشگاه‌ها اغلب خالی است.

کنگری درباره وضعیت کنونی این دو محصول گفت: روغن از جمله محصولاتی است که در بنکداری‌ها شاهد ثبات در قیمت آن هستیم و تنها کالایی که وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد شکر است.

وی افزود: بنکداری‌ها با کمبود شدید شکر مواجهند، این کالا توزیع نمی‌شود و قیمت عمده‌فروشی این محصول به ۳۵تا ۴۰هزار تومان رسیده است.

به‌گفته کنگری، مسئولان دلیل توزیع نشدن شکر را نبود بار عنوان می‌کنند. دولت نرخ مصوب هرکیلو شکر را برای عمده‌فروشی  ۲۵ هزار و برای مصرف‌کننده ۲۸هزار تومان اعلام کرده، اما در بازار آزاد قیمت این کالا به حدود۵۰هزار تومان رسیده است.

آشفتگی در قیمت تخم‌مرغ

در حالی‌که گفته می‌شود قیمت تخم‌مرغ در بعضی مناطق تهران نسبت به روزهای گذشته کاهش پیدا کرده و به شانه‌ای ۹۰هزار تومان رسیده در دیگر مناطق، قیمت‌ این کالا تغییری نداشته و همچنان بین ۱۱۰تا ۱۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت مصوب تخم‌مرغ براساس اعلام کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی کیلویی ۵۶هزار تومان تعیین شده که بر این اساس هر شانه ۳۰تایی با وزن ۱.۸تا ۲کیلوگرم بین ۱۰۰ تا ۱۱۲هزار تومان قیمت خواهد داشت.

این کالا به‌طور معمول براساس نوع بسته‌بندی قیمت متفاوتی دارد؛ کمااینکه هفته گذشته اتحادیه مرغداران میهن، نرخ مصوب تخم‌مرغ با بسته‌بندی ۳۰تایی را ۱۱۹هزار تومان تعیین کرد و در حال حاضر نیز بسته‌های طلقی ۲۰عددی تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها ۱۰۰هزار تومان قیمت خورده‌اند.

با این‌حال قیمت تخم‌مرغ در نیمه اول سال و فصول گرم با توجه به کاهش تقاضا به‌طور معمول سیر نزولی دارد و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو شاهد کاهش نسبی قیمت این محصول باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا