کد خبر: 151202153515
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیصنعت و معدن

جولان لوازم خانگی قاچاق در بازار

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور مشکلات بزرگی را از قبیل قاچاق کالا و گارانتی کالا‌های خارجی در کشور به وجود آورده است. بازار لوازم خانگی یکی از بازار‌های پر رونق در کشور بوده به طوری که دارای اتحادیه و انجمن‌های مختلف در سراسر کشور است.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور مشکلات بزرگی را از قبیل قاچاق کالا و گارانتی کالا‌های خارجی در کشور به وجود آورده است. بازار لوازم خانگی یکی از بازار‌های پر رونق در کشور بوده به طوری که دارای اتحادیه و انجمن‌های مختلف در سراسر کشور است.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از اهام ایران، تا چند سال گذشته حجم بسیار زیادی از نیاز بازار‌های داخلی توسط واردات لوازم خانگی به کشور بر طرف می‌شد وارداتی که تماما به صورت قانونی و توسط نمایندگی‌های رسمی همان شرکت‌های خارجی در ایران انجام می‌گرفت.

اما با افزایش توجهات به تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج بی رویه ارز از کشور، نهاد‌های مربوطه مانند وزارت صمت تصمیم به ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور گرفتند که این تصمیم در ابتدا مشکلات زیادی را در بازار لوازم خانگی کشور به وجود آورد.

در همین راستا انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در نامه‌ای به سید مجید رضوی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به جایگاه صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت پیشران و ابزار کارآمد کشور در توانمندسازی اقتصاد بدون نفت و توسعه اشتغال صنعتی کشور اشاره داشته و درخواست داشته تا به این مهم توجه ویژه صورت بگیرد.

درپی انتشار این نامه در رسانه‌های عمومی رادیو اقتصاد با دعوت از دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص چرایی گسترش قاچاق در این بخش خواستار ارائه توضیح به منظور تنویر افکار عمومی شد.

عباس هاشمی در تشریح فراوانی لوازم خانگی قاچاق در بازار، گفت: اگر اعتقاد بر این است که تولید ملی موجب ارتقای شاخص‌های کلان اقتصادی، صادرات، اشتغال، ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی در کشور می‌شود باید آسیب‌شناسی وفور کالای قاچاق در بازار با جدیت در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان این که کالای قاچاق به منظور حمایت از تولید داخلی باید از سطح باراز جمع‌آروری شود، گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی توسط واحدهای تولیدی در این صنعت صورت گرفته است که نه تنها به رشد آن کمک کرده بلکه به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور از جمله صادرات غیرنفتی، اشتغال‌زایی، سهم ارزش افزوده، تولید ناخالص ملّی، مصرف انرژی نیز اثرگذار بوده است.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با بیان این که از حاکمیت انتظار می‌رود تا بستر لازم برای حمایت از بخش خصوصی به ویژه در حوزه تولید را به طور جدی دنبال کند، ابراز داشت: در بازدید میدانی مسئولان این انجمن از بازار لوازم خانگی مشاهده شد که کالای قاچاق در سطح گسترده در فروشگاه در اختیار مردم قرر می‌گیرد.

هاشمی قاچاق و کالای بدون اصالت و خدمات پس از فروش را باعث اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به تولید ملی دانست و گفت: کاهش میل به سرمایه‌گذاری و تجارت، رقابت سالم، افزایش هزینه دولت،و در نهایت تخریب فضای کسب و کار از پیآمدهای خطرناک ادامه حضور لوازم خانگی قاچاق در بازار ایران است.

وی با ابارز تاسف از به تعامل رسیدن فروشندگان با بازرسان حوزه لوازم خانگی که در بازدید میدانی بارها از سوی فروشندگان به آن اشاره شد نیز، یادآور شد: تا زمانی که اراده کافی برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق در کشور شکل نگیرد شاهد ادامه این روند در بازار لوازم خانگی خواهیم بود.

این مقام مسئول ممنوعیت ورود لوازم خانگی قاچاق، اصلاح قیمت ارز، افزایش تعرفه را از عمده راهکارهای حذف این گونه کالاها در بازار عنوان کرد و افزود: کد رهگیری و شناسنامه کالا یکی از راهکارهایی است که می تواند بحث قاچاق را مدیریت کند که متاسفانه چند سالی است که این موضوع مطرح شده اما صورت اجرایی آن قابل مشاهده نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: اصلاح نرخ ارز باید در دستور کار قرار گیرد تا واردات را به حداقل ممکن برسد چرا که در غیر اینصورت بنا به نیاز کشور از هر طریقی قاچاق وارد می شود .

او با اشاره به افزایش بی رویه قاچاق کالا اظهار داشت: اصلاح قیمت ارز راهکار اصلی مبارزه با این پدیده به شمار می رود و اگر تغییری در نرخ ارز به وجود نیاید شاهد داستان دنباله دار توزیع کالای قاچاق در کشور هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا