کد خبر: 021102149770
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهمجلس

در صورت تصویب در مجلس؛ کسب و کارهای خرد جریمه مالیاتی نمی شوند

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، باید از کسانی که فرار مالیاتی با رقم‌های درشت دارند، جریمه گرفت و حتی می‌توان اصلا کسب‌وکارهای خرد با رقم‌های جزء را جریمه نکرد.

به گزارش عصراقتصاد، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روزگذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بند «ک» تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فراریان مالیاتی گفت: این ماده می‌گوید که باید تکلیف کسانی مشخص شود که از سال ۱۳۸۷ یعنی از زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مالیات پرداخت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: توجه مجلس شورای اسلامی به این نکته است که نباید به این افراد فشار وارد شود لذا قید شده که براساس تبصره یک ماده ۲۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مجموع جریمه‌های این افراد از ۵۰ درصد اصل مالیات بیشتر نشود.

رئیس مجلس شورای سلامی بیان کرد: اکنون ابهام بر این است که در پرداخت جریمه بین کسی که مثلا ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد با کسی که یک میلیارد تومان بدهی دارد، وجود دارد. پس باید سقفی در تعیین جریمه لحاظ شود در عین این‌که فشاری به افراد وارد نشود.

قالیباف ادامه داد: بخش عمده‌ای از این افراد کسانی هستند که کسب‌وکارهای خرد دارند و شاید لازم نباشد که همان ۵۰ درصد جریمه را از آنها بگیریم با این نگاه برای افراد ضعیف‌تر سقف گذاشته شده و حتی می‌توان از آنها جریمه نگرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید از کسانی که فرار مالیاتی با رقم‌های درشت دارند، جریمه گرفت و حتی می‌توان اصلا کسب‌وکارهای خرد با رقم‌های جزء را جریمه نکرد.

در نهایت این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

مالیات زمین‌ها، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای لوکس در سال آینده مشخص شد

همچنین با تصویب مجلس، مالیات زمین‌ها، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای لوکس در سال ۱۴۰۳ تعیین شد.

در جلسه علنی روزگذشته، جز ۱ و ۲ بند (ژ) تبصره ۶ به شرح زیر تصویب شد:

۱- طبق این مصوبه زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵۰ میلیارد رال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

۲- واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.

۱۰ درصد از حق‌الزحمه پزشکان مالیات گرفته می‌شود

همچنین بند «ح» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش درآمدی تصویب شد.

طبق این مصوبه، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات های مستقیم در اجرای این بند جاری است.

معافیت مالیاتی برای کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی

از سوی دیگر با تصویب بند «پ» تبصره ۶ لایحه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می نمایند از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

براساس این مصوبه، آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تایید شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ می‌باشند.

بر اساس ماده ۱۰‌ قانون مالیات‌های مستقیم، موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آنها مسترد می‌شود:

تبصره ۳- خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی ویا شعب شرکتهای خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب می‌گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا