کد خبر: 121001115081
جهانروزنامه

رنو در سال سیاه صنعت خودرو از پژو جلو افتاد

ترجمه: محمود نواب مطلق

سال ۲۰۲۳ هم برای خودروسازان فرانسوی سال سیاه دیگری خواهد بود، این صنعت در سال ۲۰۲۲ که عقبگرد ۷.۸ درصدی تجربه کرد.

در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) در کل  ۱.۵۲۹.۰۳۵ دستگاه خودرو سواری جدید به بازار وارد شد. بازار فروش خودرو دست دوم نیز که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) مقداری رشد کرده بود طی سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) دچار عقبگرد شد.

بازار خودرو فرانسه در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به رغم رشد نسبی ماه های اخیر نتوانست در مجموع رشد قابل قبولی داشته باشد.

بنا به گزارش مراکز رسمی آمار خودرو تعداد خودروهای جدید فروش رفته درسال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) در فرانسه ۱.۶۵۹.۰۰۳ دستگاه بوده‌است. این یعنی عقبگردی معادل۸/۷درصد. این تعداد در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) قبل ازکرونا ۲میلیون و۲۰۰هزار دستگاه بود.

بازار خودرو فرانسه در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) در دوران کرونا وضعیت فاجعه باری داشت. وضعیت غمبار اقتصادی دوران کرونا که عمده فعالیت ها را متوقف کرد نتوانست به رغم رشد چهار ماهه اخیر دراین بازار جهش قابل قبولی رقم بزند، بازار خودروهای نو خودروهای دست دوم فردوسرنوشتی مشابه داشتند.

اما دراین وضعیت اسفبار بازار خودرو؛ اقبال به خودروهای برقی افزایش چشمگیری داشته است.

رشد ثبت نام خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) ۱۳درصد، در سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۱۰ درصد و در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) به زحمت یک درصد گزارش شده است. این اقبال به خودروهای برقی طبیعتا گرایش به ثبت‌نام برای خودروهای دیزلی و بنزینی را نیز کاهش داده‌ است.

این گرایش درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) ۱۶درصد بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۵درصد افزایش یافته است.

در مورد خودروهای بنزینی نیز به رغم آنکه مدلهای جدید آن همچنان  جزء پرطرفدارترین های بازارند و سهم ۳۷ درصدی را دارند؛ اما بازهم کاهش اقبال تا حدی قابل مشاهده است.

بطور کلی بنا بر اذعان مقامات گروه های خودروساز از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) تاکنون درپی بروز بحرانهای پیاپی بازار خودرو به شکل ساختاری دچار افت یک سومی شده است.

این بحرانها شامل در دسترس نبودن تجهیزات الکترونیکی، مشکلات تحویل خودروها به دلیل کمبود راننده تشدید شده ناشی از جنگ اوکراین، افزایش انفجاری قیمت مواداولیه و سوخت می شود.

دراین آشفته بازار کسانی که قدرت سرمایه‌گذاری دارند به فکر سرمایه‌گذاری در فناوری های پیشرفته و خودروهای برقی افتاده‌اند تا از این طریق مسیر پیشرفت آنها بازتر باشد.

زیرا به دلیل افزایش قیمت سوخت اقبال مردم به آنها از یکسو و از سوی دیگر کمک های دولتی فضای جذابی در این بازار فراهم آمده است.

تولید خودروهای ۱۰۰درصد برقی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) با رشد ۲۵درصدی در مقایسه با سال قبل به ۲۰۰ هزار عدد رسید. درهمین حال تعداد خودروهای تولیدی دوگانه سوز برقی-بنزینی با ۱۰درصد کاهش درمقایسه با سال قبل به ۱۲۶۵۴۹ دستگاه رسید.

این افت ناشی از کاهش خرید شرکتهای تجاری ازاین خودروهای دوگانه سوز برقی- بنزینی است. این اوضاع فجیع به نوعی همه خودروسازان را شامل می‌شود. چراکه آنها نتوانسته‌اند صنایع خود را بازسازی کنند.

در همین حال بازار خودروهای دست دوم نیز دچار افت شده است. زیرا نمی‌تواند به موقع پاسخگوی متقاضیان باشد. این بازار که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) مقداری رشد کرده بود در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  دچار کاهش رشدی معادل ۱۳ درصد شد و به تعداد ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه رسید.

این میزان کمترین تعداد از سال ۲۰۰۹(۱۳۸۸) عنوان شده‌است. با اینحال رتبه‌بندی خودروها درسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) تغییری نکرده است.

دو گروه عمده خودروسازی «اِستِلانتیس» که از ادغام گروه های خودروساز«پِژو، سیتروئِن، دِاِس واُپِل» ایجاد شده و «اِف سِ آ» که از ادغام گروه خودروهای «فیات، جیپ، آلفارومِئو» ایجاد شده است با رشد۳۱درصدی در تولید خودروهای سواری نو، در مجموع در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)همچنان در سکوی اول قرار گرفته‌اند.

با اینحال میزان ثبت‌نام این خودروها ظرف یکسال ۱۴ درصد کاهش داشته. رقیب آنها گروه خودروسازی «رنو» توانسته در مقابل این اوضاع اسفبار بیشتر مقاومت کند و هنوز سهم ۲۴درصدی از بازار را برای خود حفظ کند. گرچه درمقایسه با سال۲۰۲۱ (۱۴۰۰) کاهش ۶/۶درصدی در فروش داشته است.

درهمین حال ثبت نام خودرو رومانیایی«داچیا» درسال۲۰۲۲(۱۴۰۱) به میزان ۵/۴ درصد رشد کرده در‌حالیکه  این میزان برای خودروی رنو ۱۲درصد کاهش یافته است. از حیث آماری این نکته قابل توجه است که سال گذشته نشان «پِژو» با سهم ۱۶درصدی از بازار از نشان«رِنو» با سهم ۵/۱۵ درصدی پیشی گرفت.

میزان ثبت نام گروه خودروساز آلمانی «فولکس واگِن» در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) برای خودروهای نو؛ با کاهش همراه بود درحالیکه سهمش از بازار رشدی ۱۳درصدی داشت.

در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) فرانسویان بیشتر ترجیح  دادند از خودروهای«داچیو ساندِرو، پِژو۲۰۸ و رنوسِلیو» استفاده کنند.

در مجموع بر اساس آمار مقامات گروه های خودروساز سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) هم برای صنعت خودروسازی سالی سیاه خواهد بود. به ویژه آنکه میزان سفارش های خودروهای نو کاهش قابل توجهی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) داشته است و این خود بر میزان فروش در سال نو مسیحی تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا