کد خبر: 10020180438
جهانروزنامه

رکورد چهل ساله تورم در آلمان شکسته شد

ترجمه: سلیم حیدری

آخرین باری که قیمت‌ها با این سرعت افزایش یافت، مربوط به آلمان غربی و در سال ۱۹۸۱ بود. بیش از هر عامل دیگری، افزایش قیمت انرژی، که با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شد، به تورم دامن زده است.

داده‌های ماه آوریل (اردیبهشت) که روز پنجشنبه منتشر شده است، نشان می دهد که نرخ تورم آلمان با سرعت زیادی افزایش یافته است. زیرا حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت‌ انرژی شد.

دستاتیس (آژانس آمار آلمان)، بر اساس محاسبات اولیه اعلام کرد که قیمت‌های مصرف‌کننده اکنون ۷.۴ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.

دستاتیس می‌گوید: “به‌خصوص از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قیمت‌های انرژی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.”

آخرین باری که قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش یافت مربوط به آلمان غربی و در نیمه دوم سال ۱۹۸۱ بود (نه سال قبل از اتحاد مجدد آلمان) زیرا جنگ ایران و عراق باعث افزایش قیمت نفت شد.

تورم قبلاً در ماه مارس (فروردین) قبل از افزایش دیگری که در آوریل (اردیبهشت) اتفاق افتاد، به ۷.۳ درصد رسیده بود.

شولتز: آلمان «باید» برای تعلیق احتمالی گاز آماده باشد

آلمان، مانند بسیاری از همسایگان خود، برای مقابله با نیازهای انرژی خود به شدت به عرضه گاز روسیه وابسته است.

درگیری در اوکراین به این معنی است که قیمت‌ها افزایش یافته است، در حالی که خطر توقف بالقوه عرضه می تواند تورم را افزایش دهد. صدراعظم اولاف شولتز روز پنجشنبه اذعان کرد که ممکن است روسیه مانند لهستان و بلغارستان، تحویل گاز به آلمان را به حالت تعلیق درآورد. اما گفت که در حال حاضر فقط می‌توان در این مورد «گمان‌زنی» کرد و این گمانه‌زنی لزوما مفید نیست.

با این وجود، رئیس دولت فدرال گفت آلمان “باید برای” این سناریو آماده شود.

شولتز گفت که دولت آلمان حتی قبل از تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، آماده شدن برای این احتمال را آغاز کرده بود.

مشکل جهانی

روز چهارشنبه، گازپروم، غول انرژی روسیه، عرضه به لهستان و بلغارستان را به دلیل اینکه این کشورها از دستور اتحادیه اروپا مبنی بر خودداری از پرداخت بهای گاز به روبل پیروی کردند، متوقف کرد.

اما مسائلی در جاهای دیگر نیز وجود دارد، و این فقط ناشی از جنگ در اوکراین نیست.

سریلانکا پس از ماه‌ها کمبود شدید غذا، سوخت و دارو در روز پنجشنبه اعتصاب عمومی برگزار کرد. این اتفاق بلافاصله پس از آن روی داد که دولت بدهی خارجی خود را نپرداخت و وارد مذاکرات نجات صندوق بین‌المللی پول شد.

دولت مجارستان در اوایل هفته قیمت بنزین و مواد غذایی را برای مصرف کنندگان تا اول ژوئیه (تیر) فریز کرد.

بانک مرکزی ژاپن پیش بینی تورم سال جاری را در روز پنجشنبه به شدت افزایش داد، البته از ۱.۱ درصد به ۱.۹ درصد.

و همچنین روز پنجشنبه، صندوق بین المللی پول هشدار داد که افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، که تا حد زیادی به دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است، می تواند به نا آرامی اجتماعی در آفریقا منجر شود.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه منطقه‌ای خود برای آفریقا گفت: «جنگ برخی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست منطقه، از جمله اثرات مخرب اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری کووید-۱۹، خطرات امنیتی در چندین کشور و چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند.»

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا