کد خبر: 1607994059
تولید و بازرگانی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی: صادرات دام زنده نظم بازار را بر هم می‌زند

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است که صادرات دام زنده به کشور‌های همسایه منجر به برهم زدن نظم بازار می‌شود.

علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار گوشت رونقی ندارد، اظهار کرد: با توجه به واریز حقوق‌های کارمندی، کارگری و یارانه معیشتی تا حدودی تقاضا در بازار برای گوشت افزایش یافته است.

او افزود: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۱۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

ملکی ادامه داد: سازمان دامپزشکی در صدور مجوز حمل دام از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی به تهران کند عمل می‌کند، در حالی که تسریع در صدور مجوز حمل در کاهش قیمت اثرگذار است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام در میادین را ۴۲ هزار تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد.

او درباره آخرین وضعیت قاچاق دام گفت: با توجه به گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، قاچاق دام منتفی است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان با بیان اینکه صادرات دام زنده منجر به برهم زدن نظم بازار می‌شود، تصریح کرد: اگرچه منافع صادراتچی‌ها آن سوی مرزهاست، اما ما معتقدیم که دام نباید از کشور خارج شود و مسئولان برای کاهش انباشت دام در واحد‌ها مکلف به خرید و ذخیره‌سازی دام سبک و سنگین هستند.

این در حالی است که رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور از انباشت ۳۶۰ هزار راس دام در دامداری ها و زیان آنها خبر می دهد.

انباشت ۳۶۰ هزار رأس دام در دامداری‌ها

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور، وضعیت کنونی صنعت دامداری را بحرانی دانست و گفت: هم‌اکنون رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده که به سبب نبود تقاضا دامداران با مشکلات متعددی مواجه هستند.

احمد مقدسی با انتقاد از واردات بی‌رویه گوشت بیش از نیاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: با وجود آن که ۹۵ درصد نیاز گوشت کشور در داخل تولید می‌شود از این رو واردات بی‌رویه طی ماه‌های اخیر منجر به نابود تولید داخل شده است؛ به طوری که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود تولیدکنندگان در دوره بعد اقدام به تولید نخواهند کرد.

به گفته مقدسی با توجه به انباشت چشمگیر دام روی دست دامدار تقاضا داریم که اجازه صادرات ۲۰ هزار رأس گوساله با وزن بالای ۵۰۰ کیلو را به منظور کاهش انباشت دام و خروج دامدار از بحران فعلی را بدهند همانگونه که در سال ۹۲ تا ۹۶ صادرات دام به بازار‌های هدف انجام می‌شد.

این مقام مسئول خرید تضمینی دام از دامدار را یکی دیگر از راهکار‌های خروج از بحران فعلی دانست و گفت: اگرچه خرید تضمینی دام از دامدار می‌تواند کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری را به همراه داشته باشد، اما بار مالی به دولت وارد می‌کند که به همین خاطر تقاضا داریم اجازه صادرات مدیریت شده دام را بدهند تا علاوه بر خروج مازاد، بخشی از ارز کشور که از طریق واردات خارج شده جبران شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به سبب بحران ارزی و جنگ اقتصادی تمامی کالا‌ها با نوساناتی روبرو شد که گوشت هم از این ماجرا مستثنی نبود، اما متأسفانه مسئولان ذی‌ربط به قدری اقدام به واردات کردند که علاوه بر خروج ارز گوشت زیادی روی دست تولیدکنندگان مانده است و با این وجود در شرایط فعلی اجازه صادرات نمی‌دهند که این امر بیش از پیش تولیدکنندگان را دچار بحران کرده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور از کاهش ۱۴ هزار تومانی قیمت گوساله در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۵ هزار تومان است در حالیکه در ابتدای سال با نرخ ۳۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده برای دامدار را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به زیان ۶ هزار تومانی دامداران در فروش هر کیلو دام و انباشتگی در واحد‌های دامداری جای این سئوال مطرح است که چرا دولت همچنان به واردات اصرار دارد.

وی با اشاره به نامه دامداران به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای آزاد شدن صادرات دام زنده، گفت: نظر وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مساعد است و آنها در حال پیگیری هستند که این ممنوعیت لغو شود.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک صادرات دام زنده از کشور از سرگرفته شود.

مقدسی اضافه کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق و همچنین کشورهای منطقه اوراسیا می توانند از مقاصد صادرات دام ایرانی باشند.

وی با اشاره به انباشت زیاد دام زنده در کشور، گفت: دام ها خریدار ندارند و عرضه برای آنها به شدت افت کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به نکات مطرح شده لازم است که مسئولان و متولیان این امر با اتخاذ تدابیری جلوی ضررهای احتمالی که ممکن است هم به بازار و هم تولید بزند را بگیرند و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا