کد خبر: 090402131282
بازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ همچنان امیدوار به بورس

گروه بانک، بیمه و بورس- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از اولویت‌ها و مباحث جدی سازمان بورس مربوط به موضوع تامین مالی می‌شود. تامین مالی از بستر بازار سرمایه (از زمان درخواست تا دریافت وجه جهت تامین مالی پروژه) باید روان شود و در مدت کوتاهی به سرانجام برسد و امیدواریم تا سال آینده دستاورد خوبی درمورد این هدف داشته باشیم.

مجید عشقی با بیان اینکه عمق بازار سرمایه و بازیگران آن نسبتاً رشد داشته و به دنبال این موضوع نهادهای مالی نیز افزایش پیدا کرده‌اند، اعلام کرد: نهادهای قدیمی از قابلیت و ابزارهای جدیدی رونمایی کردند و عمدتاً در حوزه آی‌تی تحولات خوبی رقم خورده است. با چنین بستری، نمایشگاه صنعت مالی فرصت مناسبی را برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و این توانمندی‌ها به وجود آورد.

وی افزود: همیشه ابهامی در مواجه سهامداران و نهادهای مالی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به پرسش‌هایی همچون سهامداران حقوقی چه افرادی هستند و چه فعالیتی انجام می‌دهند، اشاره کرد؛ در این نمایشگاه فرصت خوبی برای طرح پرسش‌ها و رفع ابهام فراهم شد.

عشقی بیان کرد: عمده فعالان بازار سرمایه از راه‌اندازی ابزارهای جدید استقبال کردند، نهادهای مالی استقبال خوبی از ابزارهایی همچون آتی سهم، انواع صندوق‌ها همچون صندوق بازنشستگی، تضمین اصل سرمایه و… داشتند.

رئیس سازمان بورس افزود: حساسیت اصلی بازیگران سهام عمدتاً مربوط به نمادهای متوقف می‌شد، این مسئله نقدینگی بازار را نیز کاهش می‌دهد. همچنین دغدغه و حساسیت بالایی درخصوص دامنه نوسان وجود دارد که درمورد این موضوع نیز کارشناسی برخورد خواهیم کرد و تمام جوانب سنجیده می‌شود؛ مباحث مربوط به دامنه نوسان مطابق برنامه گذشته پیش خواهد رفت.

وی گفت: ابزارهای غیرمستقیم به روان شدن بازار کمک می‌کند اما فرهنگسازی استفاده از این نوع ابزارها زمان‌بر است؛ باتوجه به پیچیده شدن ابزارها باید به سوی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پیش برویم.

‌عشقی تشریح کرد: یکی از اولویت‌ها و مباحث جدی سازمان بورس مربوط به موضوع تامین مالی می‌شود. تامین مالی از بستر بازار سرمایه (از زمان درخواست تا دریافت وجه جهت تامین مالی پروژه) باید روان بشود و در مدت کوتاهی به سرانجام برسد؛ امیدواریم تا سال آینده دست‌آورد خوبی درمورد این هدف داشته باشیم.

‌رئیس سازمان بورس گفت: توسعه زیرساخت‌های آی‌تی نیز یکی دیگر از اولویت‌های سازمان بورس به حساب می‌آید. در سامانه معاملات و پس از معاملات تحولات جدی خواهیم داشت.

از زمانی که نامه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، برخی نمادهای بورسی قرمزپوش شدند؛ موضوعی که سید احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – درمورد آن اینگونه توضیح داد که این سوءبرداشت ناشی از عدم دقت حوزه اداری دبیرخانه هیأت دولت بود و اگر چه این موضوع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت وزیران مطرح شد اما تصویب نشد و برای بررسی و اعلام نظر کارشناسی به یک کارگروه و کمیته‌ ارجاع شد. کمیته و کارگروه مذکور اواخر خرداد ماه نتیجه بررسی‌ها را به هیأت دولت اعلام کرد و در واقع زمان نهایی تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور اواخر خرداد ماه بوده است و در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت، هیچ تصمیم قطعی در این خصوص غیر از ارجاع امر به یک کارگروه و کمیته اتخاذ نشده بود.

در این زمینه حمید مرتضی‌کوشکی – کارشناس بازار سرمایه – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نرخ‌هایی که مصوب شده دور از انتظار نبوده و می‌توان به آینده بازار سرمایه امیدوار بود.

وی البته بر این نکته تاکید کرد که به بعد اجتماعی بازار آسیب وارد شده است و ریزش بازار به دلیل خدشه وارد شدن به اعتماد سهام‌داران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه می‌توان به آینده بازار سرمایه امیدوار بود، اظهار کرد: هیچکدام از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران در تحلیل‌های خود نرخ‌های پایین برای خوراک را ندیده بودند. بازار تا قبل از انتشار این نامه هم بر اساس سقف ۷۰۰۰ تومان برای خوراک معامله می‌شد. دلیل ریزش سنگین در بازار سلب اعتماد از سرمایه‌گذار است.

مرتضی‌کوشکی ادامه داد: این مصوبه از قبل در تحلیل‌ها لحاظ شده و برخی صنایع آن را پیش‌خور کرده‌اند، اما در برخی صنایع از جمله صنعت اوره و متانول پیش‌خور نشده است.

به طور کلی عدم تقارن اطلاعاتی و عدم ابلاغ به شرکت‌ها روی بازار تاثیر گذاشته است. تاثیر این موضوع روی متغیرهای اقتصاد کلان بیشتر بوده و بیشتر به نفع بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه بعد از فروکش کردن این موضوع تحت تاثیر متغیرهای اسمی، مخصوصا در نیمه دوم سال جاری واکنش مثبت نشان می‌دهد و دوباره می‌تواند روند صعودی داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا