کد خبر: 200103155575
انرژیروزنامهصنعت و معدنفناوری اطلاعات و ارتباطات

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ انرژی خورشیدی گام بزرگ برای حفاظت از انرژی های فسیلی

شهرک تخصصی خورشیدی، محلی است که برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بین ۱۰۰ kw تا ۳ مگاوات آماده سازی شده است.

گروه انرژی- شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی بستر مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولید برق مقیاس کوچک از منابع تجدید پذیر را فراهم کرده و سیاست توسعه این شهرک ها در راستای رفع چالش‌ها و ناترازی موجود در تولید و مصرف برق در کشور است. در این راستا تاکنون ۹۶ مجوز به ظرفیت ۴۷ مگاوات ظرفیت شهرک‌های صنعتی تخصصی خورشیدی صادر شده که ۱۹ مگاوات آن به بهره برداری رسیده است.

انرژی خورشیدی یکی از شکل‌های انرژی تجدید پذیر است که با پیشرفت تکنولوژی پیش از پیش در زندگی روزمره بشر تاثیر دارد. انرژی خورشیدی همانگونه که از نام آن مشخص است انرژی حاصل از خورشید است که به انرژی گرمایی یا الکتریکی تبدیل می‌شود.

این انرژی تمیزترین و فراوان‌ترین منبع انرژی تجدید پذیر است. امروزه فناوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف از جمله تولید برق، تأمین نور یک فضای داخلی راحت و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری یا صنعتی استفاده کنند.

دو کاربرد اصلی انرژی خورشیدی شامل تولید برق و تولید گرما از انرژی خورشیدی است که روش تولید آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد. همچنین در حال حاضر از این انرژی در زمینه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود که در بخش‌ کاربردهای دیگر این موارد را معرفی می‌کنیم.

از جمله متداول‌ترین دستگاه‌هایی که برای جذب انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انرژی حرارتی استفاده می‌شوند کلکتورهای صفحه تخت هستند که برای کاربردهای گرمایش خورشیدی استفاده می‌شوند.

از آنجا که شدت تابش خورشید در سطح زمین بسیار کم است این کلکتورها یا جمع کننده‌ها باید مساحت زیادی داشته باشند. به عنوان مثال حتی در مناطق آفتابی معتدل جهان یک کلکتور باید مساحتی حدود ۴۰ مترمربع (۴۳۰ فوت‌مربع) داشته باشد تا انرژی کافی برای تأمین انرژی مورد نیاز یک فرد را فراهم کند.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به اهم اقدامات جهت افزایش ظرفیت تولید برق در کشور اشاره کرد و ادامه داد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سقف سوله‌های واحدهای صنعتی، اراضی واگذار نشده در شهرک‌ها و نواحی موجود و احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی خورشیدی در این راستا در دستور کار برای انجام و پیگیری قرار گرفت.

مقیمی تصریح کرد: در این راستا اولین شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی شال قزوین به وسعت ۷۸۵ هکتار و پیش بینی تولید ۲۲۰ مگاوات برق آغاز به کار کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ریزی برای ایجاد ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در ۸ استان قزوین، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، بوشهر و کردستان نیز صورت پذیرفته است.

مقیمی، خاطر نشان کرد: همچنین احداث ۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌های قزوین و کرمان عملیاتی شده و ۱۱۵ زون خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود با وسعت ۵۱۳۷ هکتار جانمایی شده است که مجموعه این اقدامات نقش تأثیر گذاری در تأمین برق پایدار واحدهای صنعتی و توسعه انرژی‌ها تجدید پذیر دارد.

کلکتورهای صفحه تختی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل یک صفحه فلزی سیاه شده هستند که با یک یا دو ورق شیشه پوشانده شده و با تابش نور خورشید گرم می‌شوند. این گرما به هوا یا آبی که از پشت صفحه کلکتور عبور می‌کند منتقل می‌شود که به آن سیال حامل می‌گویند.

این گرما ممکن است به طور مستقیم استفاده شود یا ممکن است برای ذخیره به محیط دیگری منتقل شود. کلکتورهای صفحه تخت معمولاً برای آبگرمکن خورشیدی و گرمایش خانه استفاده می‌شوند. همچنین ذخیره گرما نیز برای استفاده در شب یا روزهای ابری معمولاً با استفاده از مخازن عایق‌بندی شده برای ذخیره آب گرم در دوره‌های آفتابی انجام می‌شود.

چنین سیستمی می‌تواند آب گرم خانه را تأمین کرده یا با عبور گرما از طریق لوله‌ها در کف و سقف گرمایش فضا را تأمین کند. کلکتورهای صفحه تخت به طور معمول مایعات حامل گرما را تا دمای ۶۶ تا ۹۳ درجه سانتیگراد (۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت) گرم می‌کنند. بازده چنین کلکتورهایی (یعنی نسبت انرژی دریافتی به انرژی قابل استفاده) بسته به طراحی کلکتور از ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا