کد خبر: 190103155438
جهانروزنامهسیاست

« عصراقتصاد » گزارش می دهد؛ ۲۶ میلیون تُن آوار نتیجه ۶ ماه جنگ در غزه

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده‌ است.

گروه سیاسی- در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه در شهر غزه و شمال این باریکه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) میزان و حجم ویرانی ناشی از حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را «شوکه‌کننده» ارزیابی کرد.

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف با اشاره به تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین گفت: «میزان و سرعت تخریب و ویرانی در نوار غزه تکان‌دهنده و شوکه‌کننده است و خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها ویران شده‌اند.»

طبق گزارش شبکه الجزیره، راسل گفت: «جنگ غزه باعث کشته شدن بیش از ۱۳ هزار کودک و زخمی شدن تعداد بی‌شماری شده است.»

وی اشاره کرد که جنگ باعث کشته شدن معلمان، پزشکان و کارکنان بخش بشردوستانه شده است. این مقام سازمان ملل در ادامه خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شد. راسل همچنین هشدار داد که خطر وقوع قحطی در غزه قریب‌الوقوع است.

پیشتر نیز «جیمز الدر» سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته بود: «۶۰۰ هزار کودک در رفح در جنوب نوار غزه از گرسنگی و ترس رنج می‌برند و با خطر حمله اسرائیل روبرو هستند.»

الدر با بیان اینکه به کودکان و خانواده‌های آواره به دلیل حملات رژیم صهیونیستی گفته شده بود که به رفح بروند و در آنجا امن خواهند بود، تصریح کرد: «با وجود این حملات وحشیانه علیه آن انجام شد.»

اشغالگران به مدت ۶ ماه به تجاوزات خود به نوار غزه ادامه داده‌اند و غیرنظامیان، کادر پزشکی، خبرنگاران و کلیه مستلزمات و وسایل مورد نیاز زندگی را در نوار غزه که در بحبوحه محاصره شدید صهیونیست‌ها از یک بحران انسانی در رنج است، هدف قرار داده‌اند.

بانک جهانی گفت که گزارش «ارزیابی موقت خسارات» از منابع جمع‌آوری داده‌ها از راه دور برای تخمین خسارات وارده به زیرساخت‌های مادی در بخش‌های حیاتی غزه از اکتبر ۲۰۲۳ تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ استفاده کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که «خسارات وارده به تأسیسات و بخش‌های زیربنایی همه بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوریکه ساختمان‌های مسکونی ۷۲ درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند، در حالی که زیرساخت‌های خدمات عمومی مانند آب، بهداشت و آموزش ۱۹ درصد و خسارت وارد شده به ساختمان‌های تجاری و صنعتی ۹ درصد این هزینه را تشکیل می‌دهند.

همچنین طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که میزان خسارت برای بسیاری از بخش‌ها به حد ثابتی رسیده است، به طوریکه تعداد کمی از دارایی‌ها دست نخورده باقی مانده است. این تخریب حجم عظیمی از آوار و ویرانی را برجای گذاشته که حدود ۲۶ میلیون تُن تخمین زده می‌شود و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا حذف شده و آثار آن پاک شود.

این گزارش در ادامه به تأثیر جنگ بر جمعیت غزه می‌پردازد، به طوریکه می‌گوید: «بیش از نیمی از آنها در آستانه قحطی هستند، کل جمعیت از ناامنی شدید غذایی و سوء تغذیه رنج می‌برند، بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان هستند و ۷۵ درصد از جمعیت نوار غزه آواره شده‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: «زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت در معرض بیشترین میزان تأثیرات فاجعه‌بار انباشته شده بر سلامت جسمی، روحی و روانی خود قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود کودکان کوچک‌تر با پیامدهایی مواجه شوند که بر رشد و تکامل آنها در طول زندگیشان تأثیر می‌گذارد.»

در این گزارش آمده است: «با ۸۴ درصد از بیمارستان‌ها و تأسیسات بهداشتی آسیب دیده یا تخریب شده و کمبود برق و آب برای راه‌اندازی بقیه بیمارستان‌ها، ساکنان تنها به حداقل سطح مراقبت‌های بهداشتی، داروها یا درمان‌های نجات‌دهنده دسترسی دارند.»

طبق این گزارش، سیستم آب و فاضلاب تقریباً از بین رفته است و تنها کمتر از ۵ درصد از خدمات قبلی خود را ارائه می‌دهد و ساکنان را مجبور می‌کند برای زنده ماندن به جیره‌های آب بسیار اندک تکیه کنند.

بر اساس این گزارش، سیستم آموزشی از بین رفته زیرا ۱۰۰ درصد کودکان از مدرسه بازمانده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا