کد خبر: 30080056538
اخبار شرکت ها

مدیرعامل مجتمع صنایع فناور پلاستیک سپاهان: به دلیل کاهش ثبات اقتصادی نتیجه حجم صادرات متناسب با تلاشمان پیش نرفت

سال ۱۳۸۴ سنگ بنای یکی از پیشرفته‌ترین مجتمع‌های صنعتی ایران در شهرک صنعتی نجف‌آباد از توابع استان صنعتی اصفهان به نام مجتمع صنایع فناور پلاستیک سپاهان گذاشته شد و هدف بنیادین این گروه صنعتی به گفته مهندس حمید مرادی، مدیرعامل کارآفرین این مجتمع فقط در یک جمله خلاصه می‌شود: « خانه و ساختمان خود را با فناور پلاستیک سپاهان، استاندارد بسازید».

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

مرادی تاکید می کند این نخستین شرکتی است که تمامی محصولات آن بر اساس استانداردهای ملی ایران تولید می‌شود.

با این فعال اقتصادی و صنعتی گفت‎ وگو کرده ایم که در زیر شرح آن آمده است:

در سال ۹۵ شما به عنوان صادرکننده برتر انتخاب شدید، دلیل برتری شما در آن سال چه بوده و آیا در سال‎های بعد همان مسیر را ادامه داده‎اید؟

این شرکت در سال ۹۵ به عنوان صادرکننده برتر کشوری و در سال‎های ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۸ و ۹۹ به عنوان صادرکننده نمونه استانی انتخاب شده است.

این شرکت همواره ۲ نگاه کاملا موازی به بازار داخلی و بازار صادراتی را در استراتژی فروش خود تعیین نموده است تا ازمزایای هر کدام به طور جداگانه بهره مند شده و پوشش دهنده کاستی های یکدیگر  باشند.

علاوه بر این ارز آوری صادراتی در زمینه محصولات نهایی از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار می باشد و این شرکت به این موضوع کاملا واقف است و با توجه به محصولات نوآورانه ما مزیت نسبی مناسبی را در موفقیت صادراتی داشته ایم.

اما در سال ۹۵ بدلیل ثبات اقتصادی نسبی که وجود داشت فرصت ویژه ای جهت فعالیت های صادراتی بوجود آمده بود که در استفاده کامل از این فرصت تمام تلاش خود را بکار گرفتیم و نتیجه آن نیز صاادرات موفق تر و نمونه در سطح کشوری نسبت به سالهای دیگر بوده است اما پس از آن بدلیل کاهش ثبات اقتصادی و تاثیر آن در بازارهای هدف ما ، امکان رسیدن به آن حجم صادرات دیگر میسر نشد.

هر چند تلاشمان در این خصوص افزایش چشم گیری داشت اما متاسفانه نتیجه متناسب با تلاش جلو نرفت.

استانداردهای ساخت و ساز در کلان شهرها استفاده از محصولات شما را از یک انتخاب به یک ضرورت بدل کرده است با توجه به بازار بزرگ داخلی چرا به دنبال صادرات بوده اید؟

همانطور که در سوال قبل نیز اشاره نمودم صادرات با توجه به گستردگی بازار آن، ارز آوری و ثبات بیشتر ان نسبت به بازار ایران ، جداگانه از بازار داخلی قابل توجه می باشد و استراتژی این شرکت نیز همواره در دنبال کردن بازار داخلی و بازار صادراتی به صورت موازی تعیین شده است .

بزرگترین رقبای شما در بازارهای خارجی چه کشورهایی هستند و شما در مقایسه با آنها از چه مزیت هایی برخوردارید؟

بزرگترین رقبای ما در صنعت محصولات ساختمانی از جنس یو پی وی سی کشورهای چین و ترکیه هستند. مزیت ما نسبت به چین کیفیت بسیار بالاتر و همچنین دسترسی سریعتر و ساده تر بخصوص در بازار منطقه می باشد.

همچنین نسبت به ترکیه قیمت مناسب تر و محصولات نوآورانه حاصل فعالیت های تحقیق و توسعه شرکت برگ برنده ما در رقابت با این کشور می باشد.

واحد تحقیق و توسعه در کارخانه شما چقدر از اهمیت برخوردار بوده و چه دستاوردهایی داشته است؟

ما همواره به تحقیق و توسعه به عنوان یکی از مهمترین ارکان شرکت و موتور حرکت رو به جلو نگاه کرده ایم. و هزینه های بعضا زیاد تحقیق و توسعه را با نگاه سرمایه گذاری پرداخت نموده ایم. لذا همین نگاه باعث پویایی این واحد و ارائه محصولات جدید و نوآورانه در سطح جهانی شده است که به مزیت رقابتی مهمی در بازارهای صادراتی و نیز بازار داخلی بدل شده است.

استفاده از تکنولوژی Hotmelt در تولید پروفیل های در و پنجره رنگی و نیز رسیدن به عدم تغییر رنگ پروفیل در مقابل نور خورشید در دراز مدت به کمک بکارگیری تکنولوژی نانو در سطح پروفیل، تولید محصولات پلی وود با فرمولاسیون اختصاصی و درصد چوب بالا، برای اولین بار استفاده از تکنولوژی هات ملت در تولید نمای خارجی وینیل سایدنگ با طول عمر بالا به عنوان پرطرفدارترین نمای کشورهای توسعه یافته از جمله امریکای شمالی  از جمله آخرین دستاوردهای واحد تحقیق و توسعه ما بوده است.

همچنین ارائه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب که شعار ما در ارائه کلیه محصولات بوده است قطعا حاصل تلاش های این واحد می باشد.

انتظار شما از دولتمردان دولت سیزدهم در رابطه با توسعه صادرات چیست؟

با توجه به آنکه پروسه ی صادرات از زمان تحقیق بازار ، انتخاب محصول، مطابقت محصول با نیاز بازار هدف، تولید ، بازاریابی و نهایتا فروش یک روند زمانبر و دراز مدت است نیازمند ثبات اقتصادی به عنوان بدیهی ترین اصل می باشد.

چرا که در بسیاری از موارد تحقیق بازار صادرات  براساس شاخص های اقتصادی  و قوانین صادراتی وقت صورت می پذیرد و نتایجی حاصل می شود که مراحل بعدی و هزینه های گزافی را به دنبال خواهد داشت به امید رسیدن به هدف نهایی یعنی فروش. اما در میانه ی راه یا حتی پس از شروع صادرات به یکباره شاخص های اقتصادی مفروض و یا قوانین صادراتی دچار تغییر گشته و تمام معادلات را بر هم می زند.

لذا وظیفه اصلی دولت در این مسیر ایجاد ثبات در شاخص های اقتصادی داخلی از جمله قیمت ارز و قیمت مواد اولیه و قوانین تجارت خارجی است.

در صورتیکه دولت همین مهم را به خوبی اجرا کند مابقی راه به بهترین شکل توسط بخش خصوصی انجام خواهد پذیرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا