کد خبر: 01060197813
انرژیجهانروزنامه

ممنوعیت تبلیغات سوخت های فسیلی در اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

از ابتدای سال ۲۰۲۳ در چارچوب اعمال مقررات جدید کربن‌زدایی در اروپا هرگونه تبلیغات درمورد محصولات انرژی صرفا با تعهد در مورد کربن‌زا نبودن آنها امکانپذیر خواهد بود. اما درمورد گاز این قانون از ۳۰ژوئن ۲۰۲۳ (۹تیر۱۴۰۲) اجرا خواهد شد.

زنگ خطر به صورت جدی در مورد انرژی‌های آلاینده به صدا درآمده است. از روز دوشنبه۲۲اوت (۳۱مرداد) شرکت های تولیدکننده انرژی دیگر مجاز به تبلیغات در مورد انرژی های فسیلی نیستند.

قانونی که به منظور نجات وضعیت اقلیمی کره‌زمین درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به تصویب رسید از این تاریخ اجرا می‌شود.

بر این اساس تبلیغات درمورد محصولات نفتی، انرژیهای حاصل از ذغال‌سنگ و هیدروژن کربنی ممنوع است. اما گاز تا ۳۰ژوئن ۲۰۲۳ (۹تیر۱۴۰۲) از این قانون مستثنی شده‌ است.

برطبق اعلام مقامات  محیط زیستی فرانسوی به دلیل پایان یافتن زمان اجرای قوانین مربوط به تعرفه‌های گاز دراین تاریخ و به منظور انطباق با قوانین زیست‌محیطی اتحادیه اروپا این تصمیم اتخاذ شده‌ است.

آنها معتقدند: «اگر شرکتهای تولیدکننده گاز امکان تبلیغ برای گاز را نداشته باشند از سایر تولیدکنندگان انرژی‌های فسیلی متمایز نخواهند‌شد و امکان ورود به بازار را بدست نخواهند آورد.»

براساس قوانین مصوب اتحادیه اروپا از آغاز سال ۲۰۲۳ (دی۱۴۰۱) قوانین کربن‌زدایی با قدرت اجرا خواهندشد. هدف از این امر تولید هرچه کمتر گازهای گلخانه‌ای عنوان شده‌ است.

بدین ترتیب تولیدکنندگان انرژی ملزم شده‌اند در چرخه تولیدات خود به گونه‌ای بازنگری کنند تا میزان دی‌اکسید کربن تولید شده به حداقل برسد.

از اینرو از ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱دی۱۴۰۱) تولید و تبلیغ درمورد هرگونه انرژی تنها در صورتی مجاز است که میزان دی‌اکسیدکربن تولیدشده آن در سطح مجاز مصوب قوانین باشد و این امر در تمامی مراحل استفاده از این انرژی رعایت شود.

هدف، اجتناب ازآلایندگی بیشتر تولیدات انرژیست؛ شرکتهای تولیدکننده انرژی همگی ملزم به رعایت این دستورالعملها هستند. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دردوره قبلی ریاست‌جمهوری خود کنواسیون شهروندی آب و هوا را تدوین کرد.

براین اساس باید مقررات سختی به منظور حفظ محیط‌زیست تنظیم شود تا محصولاتی که به هرشکل برای محیط زیست زیان‌آور هستند به‌هیچ عنوان امکان تبلیغ و عرضه عمومی نداشته باشند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا