کد خبر: 10020180441
جهان

هشدار صندوق بین المللی پول در مورد ناکارآمدی بیت‌کوین به عنوان پول رسمی پذیرفته شده در آفریقای مرکزی

ترجمه: محمود نواب مطلق

صندوق‌بین‌المللی‌پول معتقد است رمزارزها به تنهایی نمی‌توانند به عنوان نظام مالی در آفریقا مورد تکیه واقع شوند.

صندوق‌ بین‌ المللی‌ پول پنجشنبه ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) فردای روزی که آفریقای‌ مرکزی بیت‌کوین را به عنوان پول رسمی این کشور اعلام کرد گفت به رمزارزها به عنوان نسخه درمان مشکلات آفریقا نمی‌ نگرد.

«اَبه به اَ اِ مرو سِلاسی» مدیر بخش آفریقای صندوق‌بین‌المللی‌پول در این خصوص گفت: «به فرض آنکه شرایط به خوبی برای استفاده از وجوه دیجیتالی فراهم شده‌باشد و بانک‌های‌مرکزی نیز از این وجوه بهره‌برداری کنند؛ رمز ارزها می توانند در آفریقا برای نظام‌های پرداخت به عنوان پشتوانه عمل کنند.

بنابراین صرف به رسمیت شناختن این رمز ارزها به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و نظارت بر این امر به صورت دقیق و جدی اجتناب ناپذیراست. باید از اینکه چارچوب قانونی، شفافیت مالی و حاکمیت هرکدام نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند مطمئن باشیم.»

آفریقای‌مرکزی دومین کشور کمترتوسعه‌یافته جهان به تعبیر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۷آوریل (۷اردیبهشت) استفاده از بیت‌کوین را به عنوان پول رسمی این کشوردر کنار فرانک قانونی اعلام‌کرد.

این اولین کشور آفریقایی است که چنین اقدامی کرده است. السالوادر اولین کشوردر جهان بود که ۷ سپتامبر ۲۰۲۱(۱۶شهریور۱۴۰۰) بیت کوین را به عنوان پول قانونی خود اعلام‌کرد.

صندوق‌بین‌المللی پول نیز بلافاصله با تقبیح این عمل نسبت به خطراتی که این امر برای «ثبات و تمامیت مالی و حمایت از مصرف کنندگان» دارد، هشدار داد.

نوسانات بیت‌کوین سرسام‌آور است. در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) قیمت بیت کوین با افزایش تاریخی ۱۵۰ درصدی خود به ۶۸۹۹۱ دلار رسید و سپس ناگهان ۳۰درصد سقوط کرد.

گرچه بازار این ارز در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) معقول تر شده، اما نوسانات قوی همچنان پابرجاست.

منفی ۱۷ درصد در فوریه( بهمن ۱۴۰۰)، مثبت ۸ درصد در مارس (اسفند ۱۴۰۰)  و مثبت ۱۰ درصد در آوریل(فروردین).

در حال حاضر السالوادر و آفریقای مرکزی بین کوین را وجه رایج رسمی کشورهای خود اعلام کرده‌اند؛ اما برخی کشورهای دیگر نیز در نظر دارند این اقدام را انجام دهند و در پی فراهم کردن مقدمات قانونی آن هستند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا