کد خبر: 06090057809
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

ویروس «جهش یافته» به نفت جهانی حمله می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

قیمت نفت خام در روز جمعه شدیدترین کاهش روزانه خود را از ژوئیه (خرداد) به ثبت رساند.

گزارش‌ها از سویه جدید ویروس کرونا که به شدت جهش یافته، نگرانی‌هایی را در مورد محدودیت‌های سفر جدید ایجاد کرده است که می‌تواند تقاضای سوخت را فلج کند.

شاخص بین‎المللی برنت تا ساعت ۰۹:۵۵ به وقت گرینویچ بیش از ۵ درصد سقوط کرد و به ۷۷.۷۶ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از رسیدن به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر، ۶.۶ درصد کاهش یافت و به ۷۳.۱۹ دلار در هر بشکه رسید.

همزمان با بازارهای مالی، نفت به دلیل ترس از این که سویه جدید کرونا رشد اقتصادی را کاهش دهد سقوط کرد. این سویه برای اولین بار در جنوب آفریقا شناسایی شده است.

تجار همچنین این سوال را مطرح می‌کنند که آیا سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) در هفته آینده تصمیم خواهند گرفت افزایش تولید را کنار بگذارند. این اقدام پس از آزادسازی هماهنگ ذخایر استراتژیک توسط چندین کشور از جمله ایالات متحده صورت خواهد گرفت.

این گروه قصد داشت در مورد اینکه آیا برنامه خود را برای افزایش ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز در ژانویه (دی) و بعد از آن تعدیل کند یا خیر، بحث کند.

به نقل از مارکت واچ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، جفری هالی گفت: «بسته به اینکه این فروش ناشی از ویروس چگونه تکامل می‌یابد و سازمان بهداشت جهانی چقدر نگران آن است، محاسبات پیرامون نشست اوپک پلاس در هفته آینده ممکن است تغییر کند.»

اوپک پلاس مکرراً اعلام کرده است که همزمان با اینکه این گروه قرار است تولید را افزایش دهد، تجدید دوباره کووید-۱۹، یکی از زمینه‌های احتیاط است و تقاضای نفت را کاهش می‌دهد.

نوع جدید کووید که برای اولین بار در بوتسوانا مشاهده شد، اکنون در اسرائیل و هنگ کنگ شناسایی شده است و کارشناسان نگرانند که جهش‎های آن به سرعت گسترش یابد و از مصونیت کووید-۱۹ موجود عبور کند.

نوع B.1.1.529، که هنوز مانند گونه‌های قبلی از الفبای یونانی نامی به آن داده نشده است، از زمانی که برای اولین بار در اوایل نوامبر (آبان) در بوتسوانا شناسایی شد، به سرعت در سراسر جنوب آفریقا گسترش یافته است. این سویه که با داشتن جهش‌های متعدد نگران‌کننده شناخته شده است، در حال حاضر ۹۰ درصد موارد کووید-۱۹ در استان گوتنگ آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد.

گسترش این سویه در سراسر آفریقای جنوبی، تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا، اسرائیل و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا را بر آن داشته است که پروازهای کشورهای آسیب‎دیده را ممنوع اعلام کنند. بریتانیا پروازهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است.

در همین حال، دو مورد در مرکز تجارت آسیا، هنگ کنگ تایید شده است. نتایج توالی‌یابی ژنوم یک بیمار کووید-۱۹ که از آفریقای جنوبی وارد این شهر شد، روز پنجشنبه تأیید کرد که این عفونت از نوع جدیدی است که از جنوب آفریقا آمده است.

سازمان بهداشت جهانی اعتراف کرده است که اطلاعات کمی در مورد این گونه وجود دارد و کمتر از ۱۰۰ توالی ژنومی کامل برای بررسی آن در دسترس است. کارشناسان به «تعداد زیادی جهش» اشاره کرده‎اند که باعث ایجاد ترس در مورد تأثیر آن بر تشخیص، درمان و واکسیناسیون شده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا