کد خبر: 23120074636
دسته‌بندی نشده

گرانی ۷۰ درصدی خشکبار و آجیل

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران بیان کرد که ۷۰ تا ۸۰ قلم کالایی که در آجیل‌فروشی عرضه می‌شود، حدود ۷۰ درصد در مقایسه با سال قبل گران‌‌تر شده است.

مصطفی احمدی ادامه داد: البته برخی اقلام ۳۰ و برخی ۱۰۰ درصد گران شده‌اند. به طور میانگین، ۷۰ درصد نسبت به سال قبل گران‌تر شده است.

او در خصوص دلایل گرانی خشکبار و آجیل گفت: در حوزه آجیل و خشکبار افزایش قیمتی در مقایسه با شب یلدا نداشتیم؛ اما خشکبار در مجموع قدری گران است که دلیل آن، کمبود تولیدی است که در ماه‌های ۵، ۶ و ۷ روی داد. محصول ما در این تاریخ به دست می‌آید و مشخص شد، در مقایسه با سال قبل ۶۰ درصد افت تولید داریم. همه این عوامل دست به دست هم داد که آجیل گران‌تر شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران گفت: این گرانی صد درصد در قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است. فروش در مقایسه با سال قبل حدود ۵۰ درصد کمتر شده است. البته خانوارها معمولا آخرین خریدشان آجیل و خشکبار است. یعنی از ۲۵ اسفند مشخص می‌شود، خانوار ایرانی تا چه حد قدرت خریدش تغییر کرده است؛ اما شب یلدا نشان داد که این قدرت خرید کم شده است. شب یلدای امسال در مقایسه با سال قبل، یک افت فروش ۷۰ درصدی را شاهد بودیم.

احمدی در پاسخ به این سوال که حجم خرید مردم در سال‌های اخیر چقدر تغییر کرده است، گفت: اکنون هر مشتری که وارد مغازه آجیل‌فروشی می‎شود، تنها اکتفا به خرید ۳۰۰ گرم آجیل و خشکبار می‌کند. در حالی که قبل‌تر حداقل یک کیلو می‌خریدند. خرید خانوار در یک آجیل فروشی در مقایسه با گذشته حدود ۵۰ درصد کم شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا