کد خبر: 17110068433
روزنامه

گرانی کم ‎سابقه کره فرانسوی

براساس آمار مراکز معتبر صنایع لبنی فرانسه قیمت کره صنعتی در فرانسه در نیمه ژانویه ( اواخر دی) تا ۶۹ درصد طی یکسال افزایش یافت.

توقف در تولید این محصول و افزایش صادرات به چین از عوامل مهم افزایش قیمت آن محسوب می‎شوند. «لورانس ژیرار» خبرنگار اقتصادی روزنامه لوموند این موضوع را بررسی کرده است.

کره ماده اولیه اساسی در تهیه بسیاری از انواع شیرینی و کیک‎های مناسبتی در اعیاد و نیازهای روزمره مردم در همه کشورها منجمله فرانسه است. ضرورت استفاده از آن کنار شیر، تخم مرغ، شکر و آرد غیرقابل انکار است.

در روزهای ابتدایی سال جدید مسیحی قیمت این محصول به نحو باورنکردنی افزایش یافته و به موضوع اصلی اخبار اقتصادی کشور تبدیل شده است.

چراکه در مناسبت‎ های گوناگون ابتدای سال، کره به عنوان ماده اولیه‎ ای اجتناب‎ ناپذیر محسوب می‎شود.

اتحادیه نانوایی‎ها و شیرینی‎پزها نیز با ترسیم نمودارهایی که افزایش قیمت را به نحوی چمشگیر نمایش می‎دهند؛ نگرانی خود را از افزایش بی‎رویه قیمت کره اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعات این اتحادیه قیمت کره طی یکسال دوبرابر شده و مرز هشدار۶۰۰۰ یورو در هر تن در دسامبر۲۰۲۱( آذر۱۴۰۰) را نیز پشت سر گذاشته است.

از نظر منابع رسمی صنایع لبنی در فرانسه یکی از مهمترین دلایل افزایش باورنکردنی کره صنعتی بالارفتن تقاضای جهانی آن به عنوان ماده اولیه مؤثر در تولیدات صنایع غذاییست.

به عنوان نمونه واردات کره در چین از سال ۲۰۱۰(۱۳۸۸) تاکنون ده برابر شده است.

در۱۰ماه نخست سال ۲۰۲۱(از دی۱۳۹۹ تا آخر تابستان ۱۴۰۰) نیز این افزایش واردات ادامه یافت و خرید کره در چین ۲۰ درصد رشد داشت.

از سوی دیگر بازگشایی هتل‎ ها و رستوران‎ ها پس از طی دوران قرنطینه ناشی از بحران کرونا؛ تقاضای خرید این محصول را افزایش داده است.

اینها درحالیست که تولید و جمع‎ آوری شیر به عنوان ماده اولیه تولید کره و یا شیر خشک چرب کاهش چشمگیر یافته است.

تنش موجود در تولید و عرضه کره و در نتیجه قیمت آن عمدتا در مورد کره فله و با غلظت بالا است که  بیشترمورد استفاده صنایع غذایی است.

بنابراین برخلاف حوادث سال۲۰۱۷(۱۳۹۵) این افزایش قیمت در سطح مغازه‎ ها و فروشگاه‎ های زنجیره‎ای فعلا مشاهده نمی‎ شود و تغییری در قیمت‎ های بسته‎ های کره موجود در فروشگاه‎ ها به وجود نیامده است.

البته نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که از همان سال ۲۰۱۷(۱۳۹۵) قیمت کره حتی در سطح مغازه ‎ها و فروشگاه‎ های زنجیره‎ای ۳۰درصد افزایش یافته است.

در پائیز سال۲۰۱۷(۱۳۹۵) قیمت هرتن کره صنعتی به۷۰۰۰یورو رسید. هجوم ناگهانی برای خرید کره، مغازه ‎ها را از آن خالی کرد. وحشت مردم از کمبود شدید کره عامل این هجوم ناگهانی شد.

این خود نمونه ‎ای از زورآزمایی تجاری میان صنعتگران و توزیع‎ کنندگان نیز بود. سرانجام قیمت کره به صورت کاذب افزایش پیدا کرد و دیگر کاهش نیافت. اگرچه قیمت کره صنعتی کاهش یافت.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا