کد خبر: 240202127221
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ «نکبت» ۷۵ساله

گروه سیاسی- دیروز مصادف با هفتاد و پنجمین سالروز تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی است که فلسطینی‌ها از آن با عنوان روز نکبت (یوم النکبه) یاد می‌کنند.

گذشت ۷۵ سال از این اتفاق نه تنها منجر به فراموش شدن مسئله فلسطین نشده بلکه حوادث اخیر غزه و کرانه باختری نشان داده که تمامی تلاش‌های صهیونیست‌ها طی این سال‌ها بی‌نتیجه بوده و امروز “مقاومت” است که موازنه قدرت در فلسطین را تعریف می‌کند و می‌تواند ملت فلسطین را به هدف نهایی و آرمانی خود بیش از هر زمان دیگری نزدیک سازد.

واژه «نکبت»، یادآور دو خاطره بسیار بد در حافظه فلسطینی‌ها و افکار عمومی است: نخست تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و دوم اخراج بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از وطن خود در آن مقطع زمانی. روز نکبت نه تنها نماد فاجعه‌ای است که در آن سال بر سر سرزمین فلسطین آمد بلکه نمایانگر سختی‌ها و معضلاتی است که طی چندین دهه گذشته به این ملت تحمیل گشته است.

در واقع «یوم النکبه» روایت یک تراژدی انسانی است که تخریب بخش اعظمی از بنیان‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حقوقی فلسطینی‌ها را درپی داشت تا راه برای اعلام موجودیت یک رژیم نامشروع گشوده شود.

تخریب بیش از ۶۷۵ شهر و روستا، اشغال مناطق فلسطینی ‌نشین و تبدیل آنها به شهرک‌های صهیونیستی، اخراج فلسطینی‌ها، نابودی میراث و آثار هویت ملی فلسطین و جایگزینی نام‌های عربی مکان‌ها با نام‌های عبری از جمله اقدامات رژیم اشغالگر از سال ۱۹۴۸ تاکنون است.

پس از اجرایی شدن توافق آتش‌بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی پس از گذشت پنج روز از تجاوزات اسرائیل به نوار غزه که طی آن ۳۳ فلسطینی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و به گفته مقامات اشغالگر دو اسرائیلی نیز کشته شدند، آرامش در نوار غزه حاکم شد.

در نوار غزه راهپیمایی‌های خودجوش در مناطق جداگانه‌ای از این باریکه به مناسبت اعلام توافق آتش بس برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم با سردادن تکبیرها و شعارهایی به ستایش مقاومت فلسطین پرداختند.

صدها نفر از شهروندان امروز یکشنبه در راهپیمایی گسترده‌ای که در آن همه اقشار مردم در مناطق مختلف نوار غزه شرکت کردند، پایداری، استواری و پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد (ثأر الاحرار) را جشن گرفتند.

نبردی که گردان‌های قدس با سایر جناح‌های مقاومت در پاسخ به جنایات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در آن مشارکت داشتند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها که با خودرو و پیاده در خیابان‌ها حضور یافتند، پرچم فلسطین و جناح‌های مقاومت را در میان شعارهای درود بر پایداری مقاومت و محکومیت جنایات اشغالگر برافراشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا