کد خبر: 17050041158
اقتصاد

هیچ سرمایه گذاری در کشور به اندازه آبخیزداری ارزش ندارد

عضو پژوهشکده علمی آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه نظام آبخیزداری ما پتانسیل و اهمیت آب را در کشور جدی نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، ضیاءالدین شجاعی عضو پژوهشکده علمی آبخیزداری کشور درباره میزان بالای تبخیر آب در ایران، و مدیریت آن گفت: ۴۳۰ میلیارد متر مکعب متوسط بارش ایران است، طبیعتا آب ارزش ویژه‌ای برای ما دارد.

ما باید پتانسیل و اهمیت آب را در کشورمان در نظر بگیریم، اما متاسفانه نظام آبخیزداری ما این گونه عمل کرده است.

او ادامه داد: از این ۴۳۰ میلیارد متر مکعب ۲۹۰ میلیارد متر مکعب در سرجمع تبخیر و تعرق یعنی آب غیر قابل استحصال لحاظ می‌کنیم.

آبخیزداری و آبخوان داری و نهاد‌های مرتبط باید ۲۹۰ میلیارد متر مکعب آبی که در محاسبه بیلان آب جزء هدر رفت آب قرار می‌گیرد، استحصال کند و در جمع آب کشور اضافه کند.

همکاران ما در مدیریت منابع آب اعلام می‌کنند که ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب قابل مصرف داریم و از این ۱۲۰ میلیارد متر مکعب اعلام می‌کنند که ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب آب کشاورزی و سایر مصارف هستند.

شجاعی گفت: استحصال آب در کشور ما به روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد.

در واقع هیچ سرمایه گذاری در کشور به اندازه کار‌های آبخیز داری ارزش ندارد.

ما باور داریم که می‌توانیم در کشور برای ۴۰۰ میلیون نفر غذا تولید کنیم، ما در حال حاضر ۱۲۰ میلیون تن تولید غذایمان را می‌توانیم به راحتی با استفاده از کار‌های آبخیز داری و آبخوان داری دوبرابر کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما یک پروژه سدسازی در نرماشیر بم داشتیم، به موازات آن یک پروژه آبخوان داری داشتیم، برگشت سرمایه در پروژه سدسازی به طرز خوشبینانه یک چهارم است در حالی که یک دهم این سرمایه ارزش افزوده آن ۹ به ۱ است؛ یعنی یک واحد سرمایه گذاری ۹ برابر عایدات دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا