کد خبر: 20010176907
جهانسیاست

آمریکا درصدد کاهش سطح روابط تجاری با روسیه است

ترجمه: سلیم حیدری

سنای آمریکا به اتفاق آراء به تغییر وضعیت مسکو از لیست «محبوب‌ترین ملت» و تصویب ممنوعیت نفت روسیه رأی داد.

قانونگذاران آمریکایی قانونی را برای پایان دادن به روابط تجاری با روسیه و توقف واردات نفت از این کشور به تصویب رساندند. این اتفاق در حالی افتاد که سنا کاملاً در رای خود متحد بود و تنها چند نماینده سرگردان در مجلس نمایندگان مخالف بودند.

سناتورها روز پنجشنبه با تعداد رای ۱۰۰ به صفر به پایان دادن روابط تجاری عادی دائمی با مسکو، معروف به وضعیت “محبوب ترین ملت” رای دادند. همچنین به دستور قبلی کاخ سفید برای جلوگیری از ارسال انرژی روسیه چراغ سبز نشان دادند. هر دو لایحه در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه (بهمن) ارائه شد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، پیش از رای گیری گفت: “هیچ کشوری که ارتش آن مرتکب جنایات جنگی شود، شایسته موقعیت تجارت آزاد با ایالات متحده نیست.”

این لایحه تجاری همچنین به روابط تجاری عادی با بلاروس، متحد نزدیک روسیه که در عملیات نظامی در اوکراین نقش دارد، پایان داد. نیروهای روسیه از خاک بلاروس برای حمله به کی یف از شمال در هفته های اولیه درگیری استفاده کردند.

اگرچه مجلس قبلاً این تدابیر را تصویب کرده بود، اما تغییرات ایجاد شده توسط سنا ضرورت رای گیری دیگری را ایجاد کرد. کنگره بعداً در روز پنجشنبه هر دو لایحه را با اکثریت قاطع تصویب کرد. پیشنهاد تجاری با ۴۱۳ رأی موافق در برابر ۳ رأی مخالف و ممنوعیت انرژی با نتیجه۴۱۳ به ۹ تصویب شد.

اکثر رای‌های «نه» از سوی جمهوری‌خواهان به دست آمد، اگرچه نمایندگان دموکرات ایلهان عمر (مینسوتا) و کوری بوش (میسوری) با تحریم واردات از روسیه مخالفت کردند.

وضعیت «محبوب ترین ملت» برای ارائه شرایط تجاری برابر به سایر کشورها و اجتناب از تعرفه های تبعیض آمیز طراحی شده است. قبل از رای گیری روز پنجشنبه، تنها کوبا و کره شمالی از قرارگیری در این لیست مستثنی بودند.

برخی از متحدان ایالات متحده اقدامات مشابهی را در هفته‌های اخیر انجام داده اند و کانادا اولین کشوری بود که در اوایل ماه مارس (اسفند) این کار را انجام داد. اتحادیه اروپا اکنون در حال بررسی این موضوع است که آیا این کار را انجام دهد یا خیر! زیرا قبلاً در اوایل روز پنجشنبه در قطعنامه غیرالزام‌آوری، به تحریم کامل واردات انرژی روسیه چراغ سبز نشان داده بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا