کد خبر: 120902145113
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

اصلی‌ترین چالش های صنعت بیمه در شرایط فعلی ایران

دکتر محسن صادقی نیه /مولف، مدرس و مشاور حوزه بیمه

صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان مهم تامین مالی در اقتصاد کشور است که دارای جایگاه بالایی در نظام حکمرانی کشور می باشد و دارای انواع مختلفی هستند از جمله بیمه درمان، تکمیلی، عمر، مسئولیت، حوادث و آتش سوزی که هر کدام کاربردهای خاص خود و نقش مهمی در زندگی افراد جامعه و دارندگان آن ها ایفا می نماید.

در همین راستا بیمه نامه ها نیز انواع گوناگونی دارند از قبیل بیمه نامه های اجتماعی، بازرگانی، مسئولیت و اشخاص. به طور کلی بیمه نامه قراردادی است بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه گر که خدمات متعددی، با توجه به نیاز های اقشار مختلف جامعه ارائه می کنند. امروزه یکی از اصلی ترین اقداماتی که شرکت های بیمه باید انجام دهند اما امکان آن را ندارند، دسترسی داشتن به داده ها و اطلاعات مورد استفاده صنعت خود است.

داده ها و اصلاعات گوناگونی که در حوزه های مختلف صنعت و جامعه وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز و بستری برای شرکت‌های بیمه به منظور برنامه‌ریزی‌های آن ها برای ارائه خدمات نوین، نوع تبلیغات، تعیین بازارهای هدف، تعیین جغرافیای مورد نیاز و… باشد.

در دنیا مشاهده می شود که از طریق داده ها و اطلاعات، شرکت های بیمه می توانند روندهای رفتاری جامعه و صنایع را در طی سالیان گذشته رصد کنند و از طریق رفتار گذشته، رفتار آینده را پیش بینی نمایند و تغییر رفتارها را تحلیل نمایند تا به یک الگوهای رفتاری دست یابند.

فضای امروز شرکت های بیمه فضایی به شدت رقابتی است و شرکت هایی سهم بازار بیشتری دارند که بتوانند از بازاریابی های نوین استفاده کنند. شرکت های بیمه برای بقا در بازار رقابتی و حفظ مشتریان باید به سمت بازاریابی بیمه الکترونیکی روی آورند.

بازاریابی یک ابزار مدیریتی است و شرکت‌های بیمه برای موفقیت باید اهداف خود را بر روی خواسته های مشتری و الزامات بازار تنظیم کنند. نبود استراتژی های بازاریابی الکترونیکی یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های بیمه می باشد؛ زیرا که بیمه یک کالای خدماتی است و نیاز به فروش و تعریف بازار دارد و این در حالی است که شناسایی این بازار، شناسایی نیازهای متنوع آن، شناسایی مشتریان، آموزش نمایندگان و فروشندگان، نحوه تماس با مشتریان، نحوه ارائه محصول و روش های فروش و نهایتاً فروش بیمه، از گام‌های یک بازاریابی موفق محسوب می‌شود که کمتر در حوزه بازاریابی الکترونیکی به آن پرداخته شده است.

روش‌های بازاریابی در صنعت بیمه نقش کلیدی در حفظ بازارهای فعلی و پیدا کردن بازارهای جدید دارند و امروزه مشتریان شرکت های بیمه تنها نیازمند یک کالا با قیمت مناسب نبوده بلکه خواستار ارتباط شخصی و مداوم با شرکت هستند.

ضریب نفوذ بیمه در ایران ۸/۱ درصد و در دنیا بیش از ۷ درصد است. ضریب نفوذ یکی از شاخص های مهم عملکرد صنعت بیمه است که برای بررسی روند رو به رشد صنعت بیمه کشور و همچنین برای مقایسه‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

ضریب نفوذ برابر با نسبت حق بیمه ها به تولید ناخالص داخلی است و لذا نشان می دهد که چه سهمی از تولید ناخالص داخلی صرف پرداخت بابت بیمه می شود.

همچنین ارتباط سنجی مشتریان و رتبه‌بندی شرکت های بیمه از موضوعات مغفول مانده در صنعت بیمه کشور است که به زودی برنامه های اثرگذاری در این زمینه اجرایی خواهد شد.

به عنوان مثال متاسفانه فقط شش درصد منازل مسکونی کشور تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دارند و شرکت های بیمه باید با وارد شدن به این حوزه و طراحی محصولات جدید، جامعه را به خرید این بیمه نامه ترغیب کنند.

توسعه فرهنگ بیمه و به تبع آن افزایش ضریب نفوذ بیمه را از برنامه‌های اصلی باید باشد و امیدواریم بیمه نقش خود را در اقتصاد کشور به طور کاملاً واقعی و موثر خود ایفا نماید و ریسک بیمه ای جبران شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا