کد خبر: 18020181112
جهانروزنامهسلامت و رفاهسیاست

 افت شدید در رشد اقتصادی چین به دلیل سیاست کووید صفر

پکن بر سیاست قرنطینه مردم به‌رغم کاهش فعالیت های اقتصادی تأکید دارد. مدارس حداقل تا ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) تعطیل هستند و کافه رستوران‌ها تنها خدمات بیرون‌بر دارند.

به‌منظور کاهش جابجایی‌ها، استفاده از خدمات مترو بسیار محدود شده، آزمایش‌های روزانه کرونا همچنان برقراراست.

اینها تنها بخشی از محدودیت‌هایی است که برای مهارکرونا بر ۲۱میلیون‌نفر از جمعیت چین اعمال می‌شود. تمام تلاش‌ها از دوهفته پیش در پکن، پایتخت چین بر این امر متمرکزاست تا از قرنطینه کامل این‌شهر پیشگیری شود.

اتفاقی که می‌تواند از نظر اقتصادی و سیاسی خسارات فراوانی به دنبال داشته باشد.

پایتخت نمی‌تواند مانند شانگهای شود؛ قطب اقتصادی که از شش هفته پیش تبدیل به زندانی برای ۲۶میلیون سکنه خود شده‌است.

البته تلاش‌ها در پایتخت تا امروز موفقیت‌آمیز بوده، چراکه صرفا چند ده مورد مثبت کووید در پکن مشاهده شد. در حالیکه در شانگ‌های این رقم به چندین هزار می‌رسد. اما به‌هرشکل این وضعیت قابل تداوم نیست چراکه تبعات اقتصادی فراوانی برای کشور خواهد داشت.

از فوریه ۲۰۲۰(بهمن۱۳۹۸) و قرنطینه شهر«وُوهان» تاکنون وضعیت اقتصادی در چین بدین شکل نبوده‌است. آماروارقام اقتصادی بسیار ناامید کننده هستند.

شاخص«کاشین» که برآورد کننده میزان فعالیتهای صنعتی در چین است طی ماه آوریل (فروردین) به ۴۶ واحد رسیده در حالی که این شاخص یک ماه قبل از آن در ماه مارس(اسفند ۱۴۰۰) ۶/۴۸ بوده است.

این در حالیست که شاخص کمتر از ۵۰ واحد بیانگر کاهش شدید فعالیت‌های صنعتی است. در بخش خدمات وضع از این هم بدتر است و این شاخص به۴۲ و حتی ۲/۳۶ واحد رسیده است.

مدیران بنگاه‌های اقتصادی چندان امیدوارنیستند. درحال حاضر در ۴۶شهر چین مقرارت قرنطینه به صورت کامل و یا بخشی اعمال می‌شود.

براساس آمار بانک « نُمورا» این به معنای درگیری یک چهارم جمعیت چین و ۳۵درصد تولید ناخالص داخلی این کشور با تبعات قرنطینه و تبعات بیماری کرونا است.

به عنوان مثال جمعیت ۱۰ میلیون نفری شهر«زِنگ زُو» در شرق چین که بزرگترین کارخانه تولید آی‌فون جهان در آنجا قرار دارد، دو هفته است به دلیل  مشاهده چند ده مورد کووید مثبت در قرنطینه کامل به سر می‌برند و این قرنطینه تا ۱۱ مه(۲۱اردیبهشت) ادامه دارد.

برای پایان این وضعیت هیچ زمانی مشخص نشده‌است. قرنطینه شانگهای ممکن است تا پایان ماه مه (اوایل خرداد)ادامه یابد. به‌همین دلیل بسیاری از فعالان اقتصادی خارجی تصمیم گرفته‌اند سرمایه‌های خود را به کشورهای دیگری منتقل کنند.

«جرج وُتک» رئیس اتاق‌بازرگانی چین و اروپا اعلام کرده ۵۸درصد از اعضای این اتاق معتقدند به دلیل اعمال مقررات قرنطینه گردش مالی آنها به میزان۲۳درصد کاهش یافته است.

وی معتقد‌است: «چین باید در سیاست کووید صفر خود تجدیدنظر کند و با واکسیناسیون عمومی به مقابله با کووید بپردازد؛ چین قربانی موفقیت خود در برابر کووید دلتا شده‌است.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا