کد خبر: 23010022024
اقتصادجهانروزنامهمسئولیت های اجتماعی (کرونا)

خسارت میلیارد دلاری تاخیر واکسیناسیون علیه کرونا در استرالیا

علی اسدی خمامی

استرالیا از برنامه اولیه خود برای واکسیناسیون شهروندانش علیه کوید-۱۹ بسیار عقب افتاده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد این تاخیر، جدای از مخاطرات جانی، دستکم خسارتی یک میلیارد دلاری را به این کشور تحمیل خواهد کرد.

خبرگزاری شینهوای چین در این رابطه نوشت: گزارش پژوهشی که توسط موسسه «مک‌کل» استرالیا منتشر شده، نشان می‌دهد که تاخیر دولت استرالیا در عرضه واکسن کوید-۱۹ ممکن است خسارتی معادل ۱.۴ میلیارد دلار استرالیا ( ۱.۰۷ میلیارد دلار آمریکا) به دنبال داشته باشد. در این گزارش که در ماه آوریل منتشر شده، آمده این میزان خسارت با خوشبینانه‌ترین سناریو‌های ممکن برآورد شده است.

عرضه واکسن کرونا در استرالیا از برنامه‌ اعلام شده بسیار عقب است. دولت استرالیا برنامه‌ریزی کرده بود که تا پایان ماه مارس. تزریق ۴ میلیون دوز واکسن کرونا را تکمیل کرده و تا پایان ماه اکتبر تمام جمعیت بزرگسال کشور را واکسینه کند. اما با توجه به نبود قطعیت در برنامه‌ریزی، دولت استرالیا روز دوشنبه اعتراف کرد که امکان واکسینه کردن تمام شهروندان استرالیا تا پایان سال جاری میلادی وجود ندارد.

این گزارش نشان می‌دهد که برنامه اولیه دولت برای واکسیناسیون علیه کرونا، تا آگوست امسال به نزدیک‌ترین شاخص ممکن ایمنی گله‌ای، یعنی واکسیناسیون ۶۵ درصد جمعیت می‌رسید. با این حال، اکنون حتی اگر استرالیا به سرعت نرخ واکسیناسیون را به نرخ واکسیناسیون در بریتانیا که اکنون دومین کشور موفق در عرصه واکسیناسیون کروناست، برساند، رسیدن به ایمنی گله‌ای با تاخیری ۱۱۶ روزه نسبت به برنامه اولیه دولت مواجه خواهد بود.

در چنین شرایطی استرالیا باید انتظار ۱۱.۱ روز قرنطینه در این دوره اضافی را بکشد، که برای اقتصاد استرالیا یک میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار استرالیا، معادل ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون دلار آمریکا هزینه در بر خواهد داشت.

اما اگر سرعت واکسیناسیون در استرالیا به سرعت به نرخ واکسیناسیون آلمان برسد، تاخیر ذکر شده ۳۵۳ روز خواهد بود که هزینه آن ۴ میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار استرالیا، یا ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

«مایکل باکلند»، مدیر اجرایی موسسه «مک‌کل» در این رابطه گفت: « این تاخیرها احتمال قرنطینه و هزینه‌هایی که این احتمال به دنبال دارد را افزایش خواهد داد.»

او ادامه داد: « این یک امر حیاتی است که ما درمورد هزینه تاثیر عمل یا بی عملی دولت یک دید شفاف داشته باشیم. برنامه واکسیناسیون استرالیا در دستیابی به اهداف خود شکست خورده و غیر قابل درک است که بتواند این تاخیر را جبران کند. لازم است رهبران ریسک اضافه شده بابت تاخیر را بپذیرند و برای جبران آن اقدام کنند.»

«باکلند» همچنین پیشنهاد داد که دولت در پاسخ به تاخیر در واکسیناسیون، اقدامات حمایتی اضافی را برای افراد و کسب‌وکارهای آسیب پذیر در نظر بگیرد.

گفتنی است استرالیا به تازگی و پس از آنکه مقامات بهداشتی تصمیم گرفتند واکسیناسیون افراد زیر ۵۰ سال را با واکسن آسترازنکا متوقف کنند، برنامه خود برای واکسینه کردن ۲۶ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۱ را تعلیق کند. «اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که هیچ هدف جدیدی برای واکسیناسیون اعلام نخواهد شد.

به گزارش الجزیره، برنامه واکسیناسیون شهروندان استرالیایی علیه ویروس کرونا بر پایه واکسن آسترازنکا برنامه‌ریزی شده بود، اما مقامات بهداشتی با توجه به موارد نادر لخته شدن خون در افراد جوان پس از تزریق این واکسن، تصمیم گرفتند تا رویکرد محتاطانه‌تری را نسبت به تزریق این واکسن در پیش بگیرند. این مقامات هفته پیش توصیه کردند که افراد زیر ۵۰ سال، به جای واکسن آسترازنکا، واکسن فایزر-بیونتک را تزریق کنند. پیشتر نیز ایتالیا از صادرات ۲۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به استرالیا به دلیل کمبود واکسن در این کشور جلوگیری کرده بود که این اقدام نیز خود به عنوان یکی از دلایل تاخیر در برنامه واکسیناسیون استرالیا شناخته می‌شود.

تا روز یکشنبه، یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر در استرالیا در مقابل کرونا واکسینه شدند، که این رقم بسیار کمتر از برنامه اولیه دولت برای واکسینه کردن ۴ میلیون نفر تا پایان ماه مارس است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا