کد خبر: 090203157537
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی “سمان”

بررسی عملکرد سه‌ ماهه ۱۲ صندوق‌ بخشی نشان می دهد، صندوق سمان نسبت به شاخص معیار صنعت سیمان ۲.۶ درصد بازدهی مازاد داشت و در صدر ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صندوق بخشی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله (ETF) است که تمرکز را بر یک صنعت یا بخش خاص از بازار می‌گذارد و بخش کمی از سرمایه را به سایر صنایع یا دارایی‌ها، اختصاص می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ملاک مقایسۀ کیفیتِ سبدگردانیِ صندوق‌ها، قیمتِ NAV محسوب می‌شود. صندوق‌های بخشی را باید صنعت به صنعت، مورد ارزیابی قرار داد با این‌حال به‌منظور مقایسۀ عملکردِ صندوق‌های بخشی از صنایعِ مختلف، باید بازدهیِ مازاد نسبت به شاخصِ هر صنعت را در نظر گرفت.

غالبِ صندوق‌های بخشی در خلقِ آلفای مثبت بر خلاف رویۀ رایج در صندوق‌های سهامیِ کلاسیک ناکام ظاهر شده‌اند. نتیجۀ این بررسی را باید تلنگری برای اصلاحِ شیوۀ سبدگردانیِ صندوق‌های بخشی دانست.

بررسی عملکرد ۱۲ صندوق‌ بخشی در سه‌ ماهه منتهی به ۵ اردیبهشت نشان می دهد، صندوق بخشی سمان با بازدهی ۶.۵ درصد، نسبت به شاخص معیار صنعت سیمان ۲.۶ درصد بازدهی مازاد داشت و در صدر ایستاد.

همچنین دو صندوق پترو صبا و پترو داریوش بازدهی سه ماهه ۱۱.۳ و ۱۰.۹ درصدی داشتند که درصد بازدهی مازاد آنها نسبت به شاخص معیار صنعت پتروشیمی ۲.۲ و ۱.۸ درصد بود و در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا