کد خبر: 151202153458
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیراه و مسکنصنعت و معدن

مردم سرگردان در پایانه‌ها؛ اتوبوس‌ها پشت چراغ قرمز گمرک

در حالی که بلیت اتوبوس این روزها نایاب شده و قیمت آن در بازار سیاه به صورت غیررسمی تعیین می‌شود، صدها دستگاه اتوبوس بین‌شهری وارداتی با وجود مصوبه قانونی، منتظر تایید وزارتخانه‌ها برای اضافه‌ شدن به ناوگان حمل و نقل عمومی است.

به گزارش فارس- استاندار یک استان برای گذاشتن فقط یک اتوبوس خالی که عده‌ای را برای درمان از شهری به شهر دیگر منتقل کند، «به من التماس می‌کرد»؛ این سخنان رئیس یکی از تعاونی‌های حمل و نقل کشور است.

شرکت‌های تعاونی حمل و نقل نه به صورت حضوری و نه به شکل اینترنتی بلیتی برای فروش ندارند و یک دانشجوی دانشگاه تهران که برای سفر به شهر خود پیش از عید نوروز اتوبوسی پیدا نمی‌کرد، می‌گوید که « پدرم برای برگشت من از بازار سیاه بلیتی ۱.۵ برابر قیمتی قانونی خریده است».

مشکل نبود بلیت ناوگان خصوصا در چند ماه اخیر و همچنین برای نوروزِ پیشِ رو، فقط مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای نیست، این روزها تهیه بلیت قطار و هواپیما هم بسیار مشکل شده ‌و مدت انتظار تهیه بلیت ناوگان ریلی و هوایی ‌طولانی شده است.

اگر امیدی برای هدایت مسافران جامانده قطار به سمت ناوگان اتوبوسی هم وجود داشت، این روزها در کمبود ناوگان اتوبوسی جاده‌ای، امکان پاسخگویی به تقاضاها وجود ندارد.

حال یک منبع آگاه در وزارت راه به فارس خبر داده که صدها دستگاه اتوبوس بین شهری نو و دست دوم پشت چراغ قرمز بروکراسی وزارت‌خانه‌ها منتظر اضافه شدن به ناوگان حمل و نقل بین‌شهری است.

۸ ماه پیش بود که بالاترین سطح تصمیم‌گیری کشور یعنی هیئت وزیران، پیشنهاد مشترک ۳ وزارتخانه‌ برای واردات ۲۰۰۰ اتوبوس بین شهری دست دوم را تصویب کرد اما تاکنون حتی یک اتوبوس به کشور وارد نشده است.

در ۲ سال گذشته اتوبوس‌های فعال بین شهری نصف و افزایش تعداد مسافر سبب شده تا قیمت‌ها به صورت غیر رسمی تا ۲ برابر افزایش پیدا کند. اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور نیز از افزایش مجدد قیمت در نوروز ۱۴۰۳ خبر داده است.

یک نهاد پژوهشی سال گذشته عمده مسافران اتوبوس‌های بین شهری را جزء دهک‌های ۲ تا ۵ درآمدی دسته‌بندی کرد. دهک ۱ تا ۳ جزء ضعیف‌ترین اقشار جامعه به لحاظ اقتصادی هستند.

کمبود وسایل حمل و نقل بین شهری از جمله اتوبوس به افزایش سفرها با خودروی شخصی ختم می‌شود. موضوعی که افزایش تصادفات و خسارات جانی را در پی دارد.

کارشناس حمل و نقل رسول محمدی خطرناک‌ترین وسیله سفر در ایامی نظیر نوروز را خودروی شخصی تلقی کرده و معتقد است که عدم توجه رانندگان به نکات ایمنی شامل خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز در کنار انحراف به چپ مهمترین دلایلی است که ماشین‌های شخصی را به ارابه مرگ تبدیل می‌کند.

در مقابل، کارشناس حمل و نقل جواد روغنی می‌گوید که عدم توجه رانندگان به نکات ایمنی مهم است اما ریشه مرگ هزاران نفر در جاده‌ها نیست، ریشه در افزایش تردد سواری‌ها است و دولت برای حفظ جان مردم در ایام نوروز باید وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس را افزایش دهد.

به ازای هر ۱۰۰ نفری که به جای سواری شخصی با اتوبوس تردد کنند، ۵ نفر از آمار فوتی‌ تصادفات کم می‌شود. اگر پارسال فقط ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۴۴ نفره به ناوگان حمل و نقل بین شهری اضافه شده بود، ۲۲۰ خانواده به سوگ عزیزان خود نمی‌نشستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا