کد خبر: 17110068425
جهانروزنامهکشاورزی

مزارعی که سرانجام، رویای ابدی بشر را محقق خواهند کرد

الهه فابریکی اورنگ

فناوری‌های اینترنت اشیا قابلیت ردیابی بهتردر کیفیت تولید مواد غذایی را ممکن می‌سازد که به نوبه خود منجر به افزایش ایمنی مواد غذایی می‌شود. این امر، از طریق استفاده کارآتر از آب یا بهینه‌سازی تصفیه‌ها و ورودی‌ها برای محیط زیست نیز مفید خواهد بود.

«کشاورزی هوشمند» یک مفهوم نوظهور است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری‎هایی مانند اینترنت اشیا، رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات و در عین حال بهینه‎ سازی نیروی انسانی مورد نیاز تولید اشاره دارد.

کشاورزی امروز، در آستانه چهارمین انقلاب خود است.

در دنیای هوشمند کشاورزی، کشاورزان با استفاده از چنین ابزارهایی می‎توانند شرایط مزرعه زیر کشت خود را بدون نیاز به قدم گذاشتن در مزرعه، رصد کنند، برای کل مزرعه یا یک گیاه تصمیمات استراتژیک بگیرند.

با اینترنت اشیا ( IOT )، کشاورزان با حسگرها و کنترل اینترنتی، می‎توانند به پردازش داده‎ها پرداخته و به سرعت در خصوص مشکلات احتمالی بوجودآمده واکنش نشان دهند.

اتوماسیون در گلخانه‎ های هوشمند

در گلخانه های سنتی، پارامترهای محیطی از طریق مداخله دستی یا مکانیزم کنترل، رصد می‎شوند که اغلب منجر به از دست رفتن بخشی از محصول تولیدی (نهایی شده)، اتلاف انرژی و افزایش هزینه نیروی کار می‎ شود.

 اما، گلخانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند بدون نیاز به مداخله دستی، به‌طور هوشمند آب و هوا را کنترل کنند. با این تجهیزات، حسگرهای مختلفی برای اندازه‎گیری پارامترهای محیطی با توجه به نیازهای خاص محصول به کار گرفته می‎شوند. این داده‎ها در یک پلت فرم مبتنی بر ابر برای پردازش و کنترل بیشتر با حداقل مداخله دستی ذخیره می‎شوند.

در آوریل ۲۰۲۰، سازنده هواپیماهای بدون سرنشین چینی XAG برنامه بذرپاشی برنج را در استان گوانگدونگ ترتیب داد. برای این کار دو حالت را تحت بررسی قرار داد: در روش اول، ابتدا، از دو کارگر دعوت کرد تا ۵ کیلوگرم بذر برنج را به روش سنتی در طول مزعه مورد نظرپخش کنند. پروسه انجام این کار پرزحمت، با قدم زدن در ۱۲۰۰ متر مربع شالیزار پر آب ۲۵ دقیقه طول کشید.

در روش بعدی، پهپاد XAG XPlanet خود را برای همین کار بر فراز مزرعه منظور، به پرواز درآورد. این پهپاد، با دنبال کردن مسیری از پیش برنامه‎ ریزی شده، دانه‎ های برنج را از هوا بر روی محیط با فواصل تنظیم شده پخش کرد که مدت زمان طول کشیده این پروسه، تنها ۱۲۰ ثانیه بود.  در نتیجه امتیاز کشاورزی هوشمند: ۱، نیروی انسانی: ۰

در آینده، این انقلاب درکشاورزی هوشمند با کمک به کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها،  کارایی کلی را افزایش می‌‎دهد. فناوری‌های اینترنت اشیا قابلیت ردیابی بهتردر کیفیت تولید مواد غذایی را ممکن می‌سازد که به نوبه خود منجر به افزایش ایمنی مواد غذایی می‌شود.

این امر، از طریق استفاده کارآتر از آب یا بهینه‌سازی تصفیه‌ها و ورودی‌ها برای محیط زیست نیز مفید خواهد بود.

بنابراین، کشاورزی هوشمند دارای پتانسیل های کارآمد برای ارائه اشکال مولدتر و پایدارتر از تولید کشاورزی و بر اساس رویکردی دقیق‎تر و کارآمدتر از منابع است.

مزارع جدید سرانجام رویای ابدی بشر را محقق خواهند کرد. جمعیت جمعیت کره زمین را که پیش‎بینی می‎شود تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۶ میلیارد نفر برسد با کیفیت بالایی تغذیه خواهد کرد.

برگرفته از:

www.iotforall.com

-smart farming future of agriculture

www.thalesgroup.com

how smart farming technology planting seed-

The Diplomatist.com منابع:

cropin.com

Farmingfirst.org

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا