کد خبر: 09080052246
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

پادشاهی جدید: مایکروسافت، اپل را به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان شکست داد

ترجمه: سلیم حیدری

این هفته پس از افت دو درصدی سهام شرکت اپل به عنوان غول سازنده آیفون، این شرکت تاج پادشاهی خود را به عنوان با ارزش‌ترین شرکت عمومی جهان از دست داد و آن را  به شرکت مایکروسافت اعطا کرد.

سهام اپل در روز جمعه ۱.۸ درصد کاهش یافت و جلسه معاملاتی را با قیمت ۱۴۹.۸۰ دلار به پایان رساند. ارزش بازار این شرکت به ۲.۴۸ تریلیون دلار کاهش یافت. با این حال، سهام مایکروسافت با افزایش ۲.۲ درصدی به رکورد ۳۳۱.۶۲ دلار در هر سهم رسید که ارزش بازار آن را به حدود ۲.۴۹ تریلیون دلار رساند.

با وجود ثبت درآمد نسبتاً بالا برای چهارمین سه ماهه مالی ۲۰۲۱ در این هفته، فروش اپل همچنان حدود ۶ میلیارد دلار در بحبوحه مشکلات زنجیره تامین کالا، کاهش یافت. این شرکت اعلام کرد که درآمدی معادل ۸۳.۴ میلیارد دلار داشته که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده، اما این رقم کمتر از انتظارات وال استریت است و پیش‌بینی آن حدود ۸۴.۸۵ میلیارد دلار بوده است. این اختلاف منجر به کاهش قیمت سهام این شرکت شد.

تیم کوک، مدیرعامل این شرکت به CNBC گفت که تاثیر محدودیت‌های زنجیره تامین ممکن است در طول تعطیلات فروش آتی اپل را با مشکلاتی مواجه کند. کوک اظهار کرد: «ما با وجود محدودیت‌های عرضه موجود که ناشی از کمبود تراشه است و در سراسر صنعت درباره آن صحبت‌های زیادی شده و اختلالات تولید مرتبط با کووید-۱۹ در جنوب شرقی آسیا، عملکرد بسیار قوی‌ای داشتیم.» با این حال، تحلیلگران بازار می‌گویند هشدار کوک در مورد فشار بیشتر ممکن است عملکرد بازار اپل را در فصل تعطیلات با اختلال بیشتری مواجه کند.

در همین حال، پیش‌بینی مایکروسافت که اوایل این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد که این شرکت سازنده سیستم عامل ویندوز، پایانی قوی برای سال تقویمی میلادی در پیش دارد. با این حال، این شرکت هم هشدار می‌دهد که اختلالات زنجیره تامین ممکن است بر عملکرد آنها نیز تأثیر بگذارد. این اختلال ممکن است بر تولید لپ‌تاپ‌های سرفیس و کنسول‌های بازی ایکس باکس تأثیر بگذارد.

به طور کلی، سهام مایکروسافت امسال ۴۹ درصد افزایش یافت که این افزایش ارزش به دلیل افزایش تقاضا برای خدمات در طول همه‌گیری به وجود آمد. سهام اپل تاکنون تنها ۱۳ درصد افزایش یافته است.

اپل و مایکروسافت از سال ۲۰۱۰ به نوبت به عنوان بهترین‌های وال‌استریت انتخاب شده‌اند و اپل از اواسط سال ۲۰۲۰ عنوان ارزشمندترین تاجر وال استریت را در اختیار داشت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا