کد خبر: 040602136426
اقتصادانرژیجهانروزنامه

گسترش بریکس برای تسلط بر بازارهای جهانی انرژی

ترجمه: سلیم حیدری

محاسبات نشان می دهد که این گروه به زودی نزدیک به نیمی از کل تولید نفت جهان را کنترل خواهد کرد.

پایگاه خبری اینفوتک روز پنجشنبه با استناد به محاسبات و بر اساس داده های صادرات و تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که گروه کشورهای بریکس در مسیر تغییر موازنه قدرت در بازار جهانی انرژی هستند.

بر اساس محاسبات، هنگامی که این گروه پس از افزودن شش کشور جدید به رتبه‌های خود گسترش یابد، نزدیک به نیمی از تولید و ذخایر نفت جهان را کنترل خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

بریکس در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. با این حال، در اجلاس سران این گروه در ژوهانسبورگ این هفته، اعلام شد که آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ژانویه ۲۰۲۴ رسماً به آن ملحق خواهند شد.

بر اساس این گزارش، این گروه با حضور عربستان، امارات و ایران وزن خود را در بازار نفت به شدت افزایش خواهد داد. این کشورها همراه با اعضای فعلی یعنی روسیه و برزیل، ۳۹ درصد از کل صادرات نفت جهان یا ۱۷.۱ میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) را در اختیار دارند. داده ها نشان می دهد ۱۱ کشور بریکس توسعه یافته حدود ۴۷.۶ درصد از کل تولید نفت جهان را تشکیل خواهند داد.

از نظر ذخایر نفت، بریکس همچنین نزدیک به نیمی از کل ذخایر جهان یعنی ۷۱۹.۵ میلیارد بشکه از ۱.۶ تریلیون بشکه نفت را کنترل خواهد کرد. اگر ونزوئلا، که اخیراً نیز درخواست عضویت داده است، درخواستش پذیرفته شود، کنترل این گروه بیشتر هم حتی خواهد شد، چیزی حدود ۶۵.۴٪. در مقایسه، گروه G7 از اقتصادهای پیشرو (ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه و ژاپن) تنها ۳.۹ درصد از ذخایر شناخته شده نفت خام را کنترل می کنند.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که گسترش بریکس به کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس احتمالاً منجر به از دست دادن نفوذ ایالات متحده بر بازار جهانی نفت می شود.

پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی بسیار مهم است. ایالات متحده برای اعمال کنترل بر قیمت نفت به پادشاهی های خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی متکی بود.

فیلیپ پیلکینگتون، اقتصاددان ایرلندی در مقاله‌ای برای پورتال بریتانیایی Unherd گفت: با پیوستن آنها به بریکس، به نظر می‌رسد که آمریکا کنترل خود را بر قیمت نفت در آینده قابل پیش‌بینی از دست داده است.

به گفته پیلکینگتون، نتیجه اجلاس این هفته بریکس همچنان نمادی از پایان انزوای اقتصادی ایران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور هشتمین تولیدکننده نفت جهان است و سومین ذخایر اثبات شده نفت را در اختیار دارد، این یک فرصت توسعه اقتصادی و ژئوپلیتیکی اساسی است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا