کد خبر: 240202127230
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

«عصراقتصاد» اما و اگرهای قیمت گذاری گندم را بررسی می کند؛ نامه گندمکاران به مقام معظم رهبری 

گروه صنعت،معدن و تجارت- تعیین قیمت گندم با اما و اگرهای بسیاری رو به رو شده و در حالی که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی نرخ هر کیلو گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام و ابلاغ کرد اعتراض‌ها به این قیمت ادامه دارد. بر اساس نظر اعضای شورا قیمت توافق شده عدد ۱۷ هزار تومان بوده و نرخ ابلاغ شده نیاز به بازنگری دارد.

شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم را در سال زراعی جاری ۱۵ هزار تومان تصویب و ابلاغ کرد. پس از کش و قوس فراوان در حوزه محصول استراتژیک کشور، موضوعی که از بهمن سال گذشته آغاز شده بود در نهایت با تعیین نرخی پایین‌تر از قیمت درخواستی بنیاد ملی گندم کاران تعیین تکلیف شد.

به این ترتیب قیمت گندم هر کیلو ۱۳ هزار تومان به اضافه ۱.۵۰۰ تومان یارانه کاشت و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویلی اعلام شد. این امر موجب گلایه گندم کاران شده و عنوان کردند محصولات خود را با قیمت مناسب‌تر به دامداری‌ها و دلالان خواهند فروخت.

یکی از دلایلی که سبب شده تا قیمت تمام شده کشت گندم در کشور بالا باشد تولید در تناژ پایین و در اراضی با متراژ کوچک است.

بسیاری از استان‌ها گندم در حال برداشت است. پس از گذشت چند روز هنوز جلسه‌ای از سوی سرپرست جهادکشاورزی با حضور اعضای شورای قیمت گذاری و نمایندگان ناظر از طرف کمیسیون کشاورزی تشکیل نشده است.

حدود ۳۰ روز است که موضوع قیمت جدید خرید تضمینی گندم در حال پیگیری است. با وجود اینکه خبرها از جلسات شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی حاکی از نرخ ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان در هر کیلو بود در نهایت سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس این شورا قیمت نهایی گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

این موضوع مورد اعتراض اعضای شورا و گندم کاران قرار گرفت. پیگیری برای بازنگری قیمت تعیین شده ادامه دارد و بنیاد ملی گندم کاران در نامه‌ای سرگشاده موضوع را خدمت رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا