کد خبر: 060302128472
آموزشروزنامه

بازار سیاه فروش سوالات امتحانات نهایی داغ تر شد

فصل امتحانات است و باز هم بازار فروش سوالات امتحانات نهایی داغ شد تا جایی که برخی از قیمت های میلیونی خبر می دهند.

به گزارش عصراقتصاد، سال‌هاست دانش‌آموزان سراغ فروشندگان سؤالات می‌روند و چند سال گذشته هم تعداد این اتفاقات بسیار زیاد شده است. با گسترش شبکه های مجازی و استفاده از آنها، شبکه‌های سازمان‌یافته ای نیز در این فضا برای فروش سؤالات در امتحانات نهایی و کنکور، به راه افتاده اند.

این روزها درباره فروش وؤال در کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرامی و قیمت‌های میلیونی فروش این سوالات خبرهای زیادی منتشر می‌شود.

مطالب پیشنهادی

کارشناسان آموزشی می‌گویند از زمانی که تأثیر معدل کلاس دوازدهم بر پذیرش در کنکور بالا رفت، بازار فروش این سؤالات هم گرم‌تر شد.

سودجویان از طریق فضای مجازی، با ایجاد کانال‌هایی، طوری وانمود می‌کنند که دسترسی به سؤالات امتحان نهایی دارند و دانش‌آموزان می‌توانند نمره ۲۰ بگیرند.

دانش‌آموزان به‌ویژه آن‌ها که در پایه دوازدهم هستند و مشغول امتحانات نهایی، ماجراهای عجیبی را از فروش سؤالات امتحانی روایت می‌کنند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «تن‌ها یک ساعت در نمایشگاه کتاب بودم، ۲ نفر به من بروشورهایی دادند که در آن اطلاعاتی درباره فروش سؤالات نهایی و حتی کنکور بود.

وقتی به آن‌ها گفتم: از کجا معلوم که این‌ها درست است؟ جواب دادند: سؤالات نهایی را به قیمت ارزان می‌دهیم، اگر درست بود، سؤالات کنکور را بگیر.»

در همین رابطه، یکی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی نیز می گوید: یکی از این کانال‌ها، برای سوالات امتحانی از هر دانش‌آموز یک میلیون تومان می‌گیرد اما بعد از دریافت پول آن فرد را بلاک می‌کند و خبری از سؤالات نیست.

موضوع سودجویان در امتحان نهایی مورد توجه پلیس فتا هست و کارگروه ویژه رسیدگی به موضوع فروش و تقلب در آزمون از اواسط اردیبهشت ماه تشکیل شده و فضای مجازی را رصد می‌کند.

سرهنگ پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در این باره گفت: چند باند مجرمانه در تهران بزرگ،‌ البرز و زنجان شناسایی و منهدم شدند؛ در این راستا تعداد زیادی تارنما و شماره حساب بانکی نیز شناسایی و مسدود شده و برای دستگیرشدگان هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه نکته مشترک تمام اقدامات این باندهای کلاهبرداری، تبلیغات وسیع در فضای مجازی است، افزود: تمام افرادی که دستگیر شده‌اند در هنگام دستگیری و بازجویی اعلام کرده‌اند که اصلاً دسترسی به سؤالات نداشته‌ و روش کارشان این گونه بوده است که بعد از واریز پول توسط متقاضیان آنها را بلاک کرده و دیگر پاسخگو نبوده یا اینکه نمونه سؤالات ادوار گذشته کنکور و امتحانات نهایی را در اختیار آنها قرار می‌داد.

امتحانات نهایی در جریان است و دانش‌آموزان حواسشان باشد که فریب افراد کلاهبردار و کانال‌های سودجو را نخورند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا