کد خبر: 210902146083
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

ترکمنستان، یک انتخاب خوب در تجارت انرژی

انتقال گاز ترکمنستان به ایران یکی از موضوعات مهم کشور در فصل سرماست که نه‌تنها از جنبۀ اقتصادی بلکه به لحاظ خدمات‌دهی به استان‌های شمالی کشور اهمیت دارد و می‌تواند بخش انرژی را در فصل سرما غنی کند.

این موضوع البته تقریباً از ۲۵ سال پیش و با قرارداد ۱۹۹۷ بین دو کشور آغاز شد اما در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی در واردات گاز از این کشور وجود داشته و حتی در برخی موارد کُنش‌هایی نیز ایجاد شد اما خوشبختانه در طول این سال‌ها مسئولان رده بالای دو کشور همواره ضمن تأکید بر ضرورت توسعۀ روابط تجاری دو کشور، موضوع تجارت گاز را مورد تأکید قرار داده‌اند چون این رابطه یک بازی دو سر برد است به ویژه اینکه مردم این دو جامعه به لحاظ فرهنگی و تمدنی نیز اشتراکات زیادی با هم دارند که همین موضوع سرمایه اجتماعی بالایی برای این قرار داد است.

طبق آمار بورس انرژی ایران، گازوئیل ایران با قیمت حدود ۷۵ الی ۸۰ سنت بر لیتر در بازار منطقه به فروش می‌رسد. اگر قیمت گاز وارداتی ترکمنستان را متر مکعبی ۲۵ سنت فرض کنیم، جایگزینی گاز ترکمنستان با گازوئیل در نیروگاه‌ها و صادرات معادل ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل، سودآوری حدود ۲ میلیارد دلاری برای ایران دارد.

نکته جالب توجه اینکه همین یک قلم تعامل گازی ایران با همسایگان بیش از رکورد سالانه صدور مجوز معتبر سرمایه‌گذاری خارجی در اوج برجام برای کشور ارزآوری داشته است.

طبق گزارش سازمان سرمایه‌گذاری (تصویر ۱)، ارزش مجوز معتبر سرمایه‌گذاری خارجی در سال ابتدایی اجرای برجام ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرده که اکنون دو خط ۶ و ۹ سراسری پیمانکار در حال اجراست که ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب صادرات را ایجاد خواهد کرد و افزوده که ظرفیت واردات ۲۰ میلیون مترمکعب واردات ‌سوآپ از ترکمنستان را داریم که اکنون این رقم ۱۰ میلیون مترمکعب است. تأمین بخش مهمی از امنیت عرضه انرژی در طول سال‌های آینده در دالان میانی بین آسیای‌ میانه و خلیج فارس یعنی ایران رقم خواهد خورد.

در همین رابطه وزیر امور خارجه ترکمنستان چندی پیش با تأکید بر مزیت‌های راتباط تجاری با ایران به ویژه در بخش انرژی اعم از برق و گاز، دوستی دو ملت را یک سرمایۀ بزرگ برای تعمیق روابط دانست و گفته بود که این ارتباط می‌تواند در رفع نیازهای این کشور اثرگذار باشد و به ویژه در بخش کشاورزی و انرژی، مسیر توسعه را برای ترکمنستان هموار کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا