کد خبر: 300602138370
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

شاهین در کلاس جهانی به بازار می‌آید

عصر اقتصاد: پس از اعمال شدیدترین تحریم های تاریخ، صنعت خودروسازی با چالش بزرگی روبرو شد و شورای عالی استاندارد به هین جهت مصوب کرد که ۹ استاندارد خودرو از استانداردهای ۸۵ گانه‌ تعلیق شود اما؛ با فعالیت دولت سیزدهم و احیای روابط خارجی،‌ سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت صمت مقرر کردند استانداردهای تعلیق شده مجددا اجرایی شود.

از این رو، با ابلاغ سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تجهیز تمام خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز به استانداردهای ۸۵گانه، گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال جاری با تعریف پروژه‌های جدید و مرتبط، این مهم را در دستور کار خود قرار داد.

البته با روی کار آمدن مدیرعامل جدید سایپا، تغییر و تحولات در کیفیت تولیدات و رعایت استانداردهای روز دنیا به جد دنبال شد و در این راستا خودروهای جدید با امکانات و ایمنی بیشتر و بهتر و خودروهای قبلی نیز در فرم ها و ویژگی های به‌روز به بازار عرضه شدند. نقطه قوت و مثبت این موضوع این است که تجهیز خودروهای تولیدی سایپا به استانداردهای ۸۵ گانه در حالی صورت می گیرد که تغییری در میزان تولیدات رخ نخواهد داد و تیراژ تولید حفظ خواهد شد.

تولید خودروی شاهین با استانداردهای ۸۵ گانه از جمله اقدامات مهم گروه سایپا پس از نشستن محمدعلی تیموری بر کرسی مدیرعاملی این شرکت به شمار می رود و این خودرو به اولین محصول گروه خودروسازی سایپا تبدیل شده که با استانداردهای ۸۵ گانه تولید می‌شود.

به لحاظ کیفی شاهین قبل از روی کار آمدن مدیرعامل جدید با ایراداتی همراه بود اما؛ پس از ورود تیموری به سایپا، تولیدات جدید شاهین با تفاوت ها و تغیرات بسیاری از جمله کاهش صدای موتور، بهبود کیفیت بدنه و… روانه بازار شد.

به همین جهت است که خودروی شاهین به عنوان یکی از تولیدات جدید شرکت سایپا، مورد استقبال مناسب قرار گرفته و رضایت حداکثری مشتریان را کسب کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی این شرکت، در مدت ۵ ماهه منتهی به مرداد سال جاری بالغ بر ۲۱ هزار دستگاه خودرو شاهین تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ هزار دستگاه معادل ۱۰۹ درصد درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، گروه خودروسازی سایپا با برنامه تدوین شده موفق شد در مدت یاد شده از سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ هزار دستگاه شاهین تولیدی به فروش رساند؛ در حالی که میزان فروش آن در همین مدت از سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ هزار دستگاه بود.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که شرکت سایپا با تولید متناسب به سلیقه مشتریان و ارائه خدمات و امکانات مناسب، توانسته بازار محصولات خود را گسترش دهد و تغییراتی در خودروی شاهین ایجاد کرده  که منجر به فروش هر چه بیشتر آن شده است. برنامه این خودروساز حفظ این رکورد و تداوم افزایش تولید آن است.

یکی از تغییراتی که در خودروی شاهین اعمال شده، افزوده شدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است که یک فناوری حیاتی در امنیت و کارایی خودروها به شمار می‌رود.

در راستای رعایت استانداردها و بهبود کیفیت و امنیت خودروها، گروه خودروسازی سایپا خودروهای شاهین را مجهز به سیستم ESC تولید و به مشتریان تحویل می‌دهد و تاکنون بالغ بر ۴۲۰۰ دستگاه خودروی شاهین مجهز به سیستم مذکور مطابق نوبت به نام مشتریان تخصیص داده شده است.

سیستم ESC در شرایط خطرناک مانند اسکید یا شیب‌های تند و همچنین در سرعت بالا به راننده در کنترل بهتر خودرو کمک می‌کند و میزان از دست رفتن کنترل خودرو را کاهش می‌دهد.

سیستم ESC از یک سری سنسورها برای مانیتورینگ حرکت خودرو استفاده می‌کند. این سنسورها اطلاعاتی مانند سرعت چرخ‌ها و فشار بر ترمزها را به یک واحد کنترلی الکترونیکی ارسال می‌کند و سپس واحد کنترلی تصمیم‌های سریعی برای کاهش سرعت یا ترمزگیری را اعمال می‌کند تا خودرو در مسیر درست باقی بماند.

علاوه بر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) و کمکی حرکت در سربالایی (HSA) نیز بر روی خودروی شاهین مدل دستی نصب شده؛ در حالی که تا پیش از این، قرار بود این سه ویژگی فقط در شاهین اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد.

پس از تولید و عرضه خودروهای ساینا و کوییک اتومات و استقبال چشمگیری که از آن‌ها شد، سایپا برنامه تولید شاهین اتومات را نیز در دستور کار خود قرار داد.

بر این اساس، چندی پیش سایپا از نسخه اتوماتیک شاهین مجهز به گیربکس CVT رونمایی کرد و برنامه‌ریزی کرده پس از تولید این مدل از شاهین، به سراغ تولید شاهین پلاس گیربکس AT برود. لازم به ذکر است که شرکت تولیدکننده گیربکس CVT شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

شاهین اتوماتیک CVT قابلیت تعویض ۷ دنده بصورت تیپ‌ترونیک را دارد و میزان مصرف ترکیبی خودرو نیز بهبود یافته و به حدود ۷.۲ لیتر رسیده است.

شایان ذکر است موتور خودرو شاهین پلاس از نسل ME16 است که این اقدام  پس از تحریم‌ها و خروج شرکت سیتروئن از ایران، مهندسان شرکت سایپا دست به کار شدند و با احیای آن، خط تولید آن را راه‌اندازی و بومی‌سازی کردند. تفاوت این مدل با سایر مدل های ساخت شرکت‌های رقیب سایپا در کیفیت ساخت قطعات آن است؛ بهره‌گیری از خط تولید به‌روز ماشین‌کاری در کنار کنترل کیفی پیشرفته باعث شده تا موتور تولیدی سایپا نسبت به سایر شرکت‌ها از صدای کمتر، دوام بیشتر و حس سواری بهتر برخوردار باشد.

پیشرانه شاهین پلاس ۱.۶  لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. این پیشرانه فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. نسل جدید دینام‌ها و پمپ روغن برای ME16 استفاده شده و قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 توان را به چرخ‌های جلوی شاهین پلاس دنده دستی می‌رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

تغییرات ظاهری بسیاری روی شاهین اجرا شده و طراحی آن کاملا به چشم می‌آید و زیبایی خاصی به این محصول داده است و در این خصوص می‌توان به اضافه شدن جزئیات و تزئینات کرومی ‌به جلوپنجره و دستگیره درها، نشان توربو روی گلگیرها، طراحی زیبا و تراش‌خورده آلومینیومی ‌رینگ‌ها، کیسه هوای جانبی و شیشه‌های عقب خودرو که به صورت استاندارد دودی شده‌اند، اشاره کرد.

علاوه بر دوربین دنده عقب، یک دوربین در قسمت جلو‌پنجره و دو دوربین زیر آینه‌های جانبی نصب شده تا این نسخه شاهین به آپشن دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. دوربین ثبت وقایع نیز پشت آینه داخل کابین و روی شیشه جلوی شاهین مورد نظر نصب شده است.

علاوه بر موارد یاد شده، امکاناتی نظیر کروز کنترل، محدودکننده سرعت، مانیتور ۱۰ اینچی و تزیینات کرومی‌بدنه و کابین به آن اضافه شده است.

داخل کابین، تریم کرم و مشکی به همراه تزئینات طرح چوب به کار رفته است. صندلی‌ها با دوخت جدید ظاهر شده‌اند و یک نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی در دسترس است. دکمه تنظیمات نمایشگر به پایین صفحه منتقل شده است. علاوه بر این نمایشگر، نمایشگرهای ردیف عقب نیز اضافه شده‌اند.

به طور کلی مشخصات فنی شاهین بدین صورت است:

در مجموع می‌توان گفت که افزایش تولید و فاکتور خودروی شاهین‌ درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و روند روزانه فاکتور خودروها نشان می‌دهد که تغییرات اعمال شده در تولیدات جواب داده و نگاه و نظر مثبت مشتریان و مصرف‌کنندگان را به خوبی جلب کرده است و امید می‌رود با توجه به برنامه‌های طرح‌ریزی شده و تولیدات در دست ساخت و طراحی، رشد تولید و فروش محصولات گروه سایپا رشد فراینده‌ای داشته باشد و محصولات این گروه بیش از پیش در جاده‌ها رخ‌نمایی کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا