کد خبر: 220502135260
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

قیمت جهانی برنج به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر نزدیک شده است

ترجمه: سلیم حیدری

محدودیت های صادراتی هند و آب و هوای خشک در تایلند بازار جهانی مواد غذایی را مختل کرده است.

قیمت برنج به بالاترین سطح خود در تقریباً ۱۵ سال اخیر رسیده است، زیرا نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی پس از محدود کردن محموله‌های صادرکننده بزرگ هند، افزایش یافته است. شرایط نامساعد آب و هوایی در آسیای جنوب شرقی می تواند بر تولید محصولات زراعی تأثیر بگذارد.

بر اساس داده های انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید ۵ درصد شکسته تایلندی، یک معیار آسیایی، به ۶۴۸ دلار در هر تن جهش کرده است که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۸ است.

این افزایش پس از آن اتفاق افتاد که هند، صادرکننده پیشرو برنج جهان، محدودیت‌هایی را برای محموله‌های برنج سفید غیر باسماتی در اواخر جولای (مرداد) اعلام کرد. دولت هند این اقدام را به عنوان تلاشی برای آرام کردن قیمت برنج داخلی توضیح داد که از اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته بود. با این حال، این ممنوعیت نگرانی هایی را در مورد تورم بیشتر در بازارهای جهانی مواد غذایی ایجاد کرده است، زیرا برنج برای رژیم غذایی میلیاردها انسان در آسیا و آفریقا حیاتی است.

آخرین تهدید برای ذخایر برنج از تایلند است، دومین صادر کننده بزرگ جهان، جایی که مقامات کشاورزان را تشویق می‌کنند تا به محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند روی آورند ،زیرا این کشور برای شرایط خشک‌تر با شروع ال نینو آماده می‌شود.

الگوی اقلیمی چرخه ای تمایل به کاهش بارندگی در آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق دارد که این عامل تأثیر منفی بر تولید محصولات کشاورزی دارد.

داده ها نشان می دهد که ال نینو قبلی در سال زراعی ۲۰۱۵/۱۶ سطح زیر کشت برنج تایلند را کاهش داد و تولید برنج را در مقایسه با سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داد.

بر اساس گزارش پایگاه داده گرو، مجموع بارندگی امسال در مناطق کشت برنج کشور ۲۳ درصد کمتر از سطح سال گذشته است، اگرچه هنوز به میانگین ۱۰ ساله نزدیک است.

به گفته چاروئن لاوتاماتاس، رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، در هفت ماهه اول سال جاری، تایلند ۴.۸ میلیون تن از محصول را با صادرات ماهانه ۷۰۰،۰۰۰ تا ۸۰۰،۰۰۰ تن ارسال کرده است. وی صادرات برنج در سال گذشته را ۷.۷۱ میلیون تن اعلام کرد.

به نقل از رویترز، لاوتاماتاس هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: “بازار جهانی به دلیل سفته بازی بسیار متلاطم است و بر کشورهایی که سهمی در تولید بازار ندارند، تأثیر می گذارد.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا