کد خبر: 11040035426
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

نوسان دلار و طلا در هفته گذشته

هرچند که قیمت دلار در روزهای پایانی هفته گذشته افزایش یافت اما خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار تهران راکد و تقاضا برای خرید سکه نسبتا افزایش یافت.

به گزارش بازار، در حالی‌که قیمت اونس جهانی در هفته گذشته در مقایسه با دو هفته گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافت و قیمت آن به ۱۷۶۰ دلار در هر اونس رسید اما ارز روند صعودی داشت.

در تحلیل وضع بازار طلا در تهران امین قاقازانیان، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در هفته گذشته با وجود کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار راکد بود و دادوستد اندکی در بازار انجام شد.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: این در حالی است که به علت افزایش تقاضا در بازار برای خرید سکه خرید و فروش سکه در بازار بیشتر شد، اما زمینه آن در بازار کم بود.

تقاضا برای سکه هم اکنون در بازار بیشتر شده است

قاقازانیان با بیان اینکه تقاضا برای سکه هم اکنون در بازار بیشتر شده است، اظهار کرد: هرچند که سکه نسبت به دو هفته گذشته در بازار خریداران بیشتری دارد، اما زمینه سکه در بازار کم است.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره افزایش قیمت دلار و ارز در بازار در هفته جاری یادآورشد: هرسال در این ایام شاهد افزایش نرخ ارز در بازار هستیم زیرا بازپرداخت بدهی بانک‌‎ها به بانک مرکزی تقاضای ارز را در بازار افزایش می‌دهد و این در قیمت ارز بسیار تاثیرگذار است.

قاقازانیان ادامه داد: افزایش قیمت دلار و ارز در مجموع قیمت طلا را در بازار افزایش داده است هرچند که قیمت اونس جهانی به پایین‌ترین سطح خود در این دو ماه رسیده است.

او اظهار کرد: در صورتی که هفته جاری بانک مرکزی ارز به بازار تزریق کند در این صورت قیمت ارز روند نزولی خواهد داشت.

افزایش تقاضا برای طلای بدون اجرت در هفته جاری

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره خرید و فروش طلا در هفته جاری پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد دادوستد مصنوعات طلا در این هفته در بازار همچنان راکد باشد و اگر هم فروشی باشد به طلای بدون اجرت اختصاص خواهد یافت.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: مصنوعات طلای ساخته‌شده جدید بین ۷ تا ۳۰درصد قیمت بیشتری دارند لذا خریداران برای حفظ ارزش پول خود به خرید طلای بدون اجرت تمایل بیشتری دارند تا در این زمان اقتصادی ارزش پول خریداران حفظ شود.

قاقازانیان با ذکر قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی افزود: قیمت اونس جهانی طلا در اوایل هفته گذشته در حدود ۱۷۷۵ دلار در هر اونس بود اما در پایان هفته گذشته به ۱۷۶۰ دلار رسید.

او اظهار کرد: این وضع نشان می‌دهد که نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان بین ۵ تا ۱۰درصد در نوسان خواهد بود و هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به کانال ۱۸۰۰ دلار حرکت کند.

افزایش قیمت ارز تحت تاثیر مذاکرات وین

در این خصوص اکبر نقوی‌نیا یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر گفت: در اواخر هفته گذشته قیمت ارز تحت تاثیر مذاکرات وین افزایش یافت و این در صعود قیمت سکه و طلا در بازار موثر بود.

نقوی‌نیا افزود: قیمت دلار تحت تاثیر عامل یادشده در پایان هفته گذشته به بیش از ۲۵هزار تومان رسید و طلای ۱۸عیار نیز یک میلیون و ۷۱۵ تومان شد.

افزایش حباب سکه به حدود ۳۹۰هزار تومان

او درباره میزان حباب سکه امامی افزود: اکنون حباب قیمت سکه در بازارهای داخلی به حدود ۳۹۰هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه گذشته بازار جهانی در پایین‌ترین رکورد دو ماه اخیر قرار گرفت و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ گام برداشت.

سقوط بازار طلا بعد از دو ماه پررونق در این بازار، سرمایه‌‌گذاران بازار جهانی فلز زرد را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است و کارشناسان عامل اصلی آن نیز برنامه افزایش نرخ بهره امریکا  و انتظارات افزایش عرضه در بازارهای جهانی می‌دانند.

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱درصد کاهش، به ۱۷۶۳دلار و ۶۳سنت رسید اما بهای معاملات این بازار پنج‌شنبه گذشته به ۱۷۴۹دلار و ۲۰سنت سقوط کرده بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۶۳دلار و ۵۰سنت قیمت خورد در حالی‌که بهای معاملات این بازار پنج‌شنبه گذشته با ۱۷دلار و ۱۰سنت معادل یک درصد کاهش، در ۱۷۵۰دلار و ۲۰سنت بسته شده بود.

قیمت اونس طلا در ژوئن تحت تاثیر تغییر موضع بانک مرکزی آمریکا و سیگنالش درباره احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره ۷.۵درصد کاهش داشت، اما برای سه ماهه دوم ۳.۳درصد رشد نشان می‌دهد.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس در این باره گفت: طلا از زمان تغییر استراتژی بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاست پولی در نزدیک کف قیمت اخیرش محکم شد و اکنون منتظر آمار اقتصادی بیشتر آمریکا برای تعیین مسیرش است.

همچنین آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی که روز جمعه منتشر می شود، عامل تاثیرگذار اصلی بر بازار در کوتاه مدت خواهد بود و اگر تورم دستمزد بالاتر و رشد قوی اشتغال را نشان دهد، شاهد کف قیمت جدیدی برای طلا خواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا