کد خبر: 070802141774
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

نیم نگاهی به نمایشگاه لوازم خانگی

سکینه مهرائی

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، به‌منظور رقابت‌پذیرکردن کالا‌های ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد.

عصراقتصاد: بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی (هامکس ۱۴۰۲) در روزهای سوم تا ششم آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی گفت: صنعت لوازم خانگی باید رقابت‌پذیر باشد تا فرصت انتخاب برای مردم فراهم شود.

وی درباره اینکه “همچنان ممنوعیت واردات لوازم خانگی به‌قوت خود باقی خواهد ماند یا مجوز واردات خواهید داد؟”، افزود: همه هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتهی این حمایت بدین معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به‌سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم نماییم به همین دلیل مسیر ما، مسیری نخواهد بود که صرفاً به لوازم خانگی، انحصاری نگاه کنیم، زیرا لوازم خانگی امروز ما رقابت‌پذیر است.

صنعت جای نا امیدی نیست

در این نمایشگاه برای نخستین بار در تاریخ نمایشگاهی کشور، رویداد تخصصی TED Talk برگزار شد.

بنیانگذار و مدیرعامل تکبان کنترل انرژی در این رویداد با اشاره به اینکه بشر قدرتمندترین مخلوق خداوند است و فدرت تغییر شرایط را داراست خطاب به حضار در سالن که قریب به اتفاق آنها از جامعه علمی و دانشگاهی بودند، گفت: دوران جوانی زمان تصمیم سازی، حرکت و تمرکز و آینده‌سازی است.

علیرضا عراقی با بیان اینکه عاقبت‌اندیشی رازی است که من آنرا در جوانی کشف کردم و به توانمندی و مهارتم منجر شد، افزود: دقیق شدن در یک قطعه ساده(ترموستات) راز مهمی را برمن آشکار ساخت. چرا که این بخش به مثابه قلب یک سیستم و موتور محرکه آن است.

وی با اشاره به مدیریت اقتصاد در سطح کلان ژاپن و خرید تصاویر تهیه شده از گردشگران این کشور و دستیابی به دو نقطه نیاز مردم ایران در ان زمان، گفت: تولید کِیفی پارچه چادر مشکی و دستگاه پلوپز برای تولید ته‌دیگ مورد علاقه مردم ایران، از ان جمله هستند. لذا یک مدیریت آینده‌نگر به خلق فرصت می‌پردازد و اقتصاد کشور را به مسیر درست رهنمون می‌شود.

خداوند جواهری در درون انسان قرار داده با عنوان قوه تدبیر، مورد دیگری بود که عراقی در این رویداد به ان پرداخت و افزود: با دلار ۷ هزار تومان استارت تولید در تکبان کنترل انرژی زده شد و به رغم بروز جنگ تحمیلی و تورم بالا به صوت حمله گاز انبری به اقتصاد کشور اما من ناامید نشده و به ساخت ترموستات اقدام کردم.

او با یادآوری این مهم که امروز ۵۰ مدل ترموستات دراین مرکز تولید و به بازار عرضه می‌شود، ابراز داشت: فساد و بی کیفتی در تولید جایی ندارد و افراد مایوس هم باید از صنعت کنار گذاشته شوند. چرا که ما ظرفیت شکوفایی صنعت درر کشور را دارا هستیم.

عراقی ضمن تقدیر از انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در برگزاری موفق ۲۳ دوره نمایشگاه از حضار در جلسه خواست تا از داشته‌های صنعتگران مجرب صنعت لوازم خانگی در قالب تشکیل یک کارگروه به منظور تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت بهره بگیرند.

باید مانع خروج نخبگان علمی کشور شد

همچنین سیدرضا سجادی که مدیرعامل پلتفرم Done را عهده دارد تاریخ شروع به کار مجموعه خود را سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: این پلتفرم بر پایه سخت‌افزار و نرم‌افزار پایه‌ریزی شده است که امروزه با گروه انتخاب به بازار معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه فناور بودن فعالیت برای مجموعه Done از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز داشت: اهمیت کار به حدی است که اهتمام خود را متوجه ارائه خدمات پس از فروش به مخاطبان خود کرده است.

سجادی با طرح این پرسش که چرا باید همواره به خدمات پس از فروش بهاء داد، اینگونه پاسخ داد: باید پذیرفت که فروش در ابتدا تعهد است و مشتریان حلقه‌ای از زنجیره ارزش شرکت‌ها هستند.

او با انتقاد از کم‌توجهی به معقوله مهاجرت نخبگان از کشور نیز گفت: نبود تکیه‌گاه محکم نزد دولت برای این دست از فناوران منجر به تسریع خروج آن‌ها از کشور می‌شود.

به اعتقاد وی، ایران در رقابت‌های تکنولوژیک جهانی جایگاه چندانی نداشته و ادامه این روند مانع اساسی برای تحقق اهداف صادراتی کشور خواهد شد.

تلاش غرب برای منزوی کردن صنعت ایران

آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که نقطه قوت بیست و سومین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی بحث ایجاد تفاهم بین فناوران و صنعتگران این عرصه است. چرا که ظرفیت دانش و فناوری در اختیار صنایع ماست.

علی آقا محمدی، افزود: ایران با دارا بودن مواداولیه، دستیابی به هوش صنعتی، ماشین آلات، نیروی انسانی و امنیت کافی می‌تواند آینده روشنی برای صنایع رقم بزند.

وی با بیان این که برخی تغییرات بنیادین و برخی پایه‌ای است، گفت: امروز غربی‌ها به دنبال آن هستند که نقش ایران در اقتصاد جهان را کمرنگ کنند لذا ما برای خنثی کردن این تفکر نیاز به ایجاد پژوهشگاه‌ها و تغییرات بنیادین در صنعت و اقتصاد کشور خواهیم داشت.

او با اشاره به این مهم که باید در تحقق این مهم مراقب افزایش سرانه تحقیقات نیز بود، ابراز داشت: دانش بنیان شدن صنعت قطعا در رویکرد نیروی انسانی نیز موثر خواهد بود. اما اگر تغییرات به موقع صورت نگیرد دچار ایستایی در این بخش خواهیم شد.

آقا محمدی با تاکید برپرهیز از اقدامات جزیره‌ای از فناوران و صنعتگران خواست تا هماهنگی و توجه به سود مشترک را در دستور کار خود قرار دهند چرا که این کار بر سرعت پیشرفت صنایع می افزاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره با اینکه همکاری پایه و اساس پیشرفت اقتصادی است، تصریح کرد: نیروی انسانی فکور خالق فرصت برای توسعه صنعت کشور می‌شود. لذا باید قواعد مالکیت دستخوش تغییرات اساسی شود.

این مقام مسئول در توضیح کاهش هزینه های سرباز نیز گفت: با الگوبرداری مناسب ما می‌توانیم در بخش صنعت و دستیابی به اهداف اقتصادی سرآمد بسیاری از کشورهای صاحب صنعت باشیم. امروز بسیاری صنایع ما در حد کارخانه داری باقی مانده‌اند، در حالیکه کارخانه‌ساز شدن ابتدای کار است.

آقامحمدی در خصوص صنعت لوازم خانگی ایران گفت: تولید لوازم خانگی در ایران با بازار میلیاردی دلاری اکنون در موقعیت نسبتا خوبی قرار دارد.

وی تاکید کرد: آنچه در این صنعت مهم است قیمت تمام شده است و مادام که سرمایه‌گذاری مازاد در آن انجام نشود و این صنعت بتواند به صورت زنجیره‌ای فعالیت کند، به توسعه دست خواهد یافت.

وی تصریح کرد: آقامحمدی تاکید کرد: در صنعت لوازم خانگی با وجود پتانسیل‌های موجود و همچنین همسایگانی همچون عراق، سوریه و پاکستان و …. قادر هستیم از صادر کنندگان موفق در منطقه باشیم.

توسعه صنعت لوازم خانگی با اینترنت اشیاء

همچنین کیارش لقمانی، معاون فنی و مهندسی گروه دیپوینت، با اشاره به سابقه سی ساله این مجموعه تولیدی، گفت: مجموعه دیپوینت توانسته محصولات خود را با استفاده از اینترنت اشیاء توسعه ببخشد.

لقمانی افزود: با وجود واردات قطعات شعار عمق ۸۰ درصدی تولید لوازم خانگی قطعا از اساس واقعیت ندارد.

او با بیان اینکه رسوب زیادی در سیاست‌گذاری صنعت لوزام خانگی صورت گرفته است، بیان کرد: نباید با این فرآیند انتظار تحولی چشمگیر در این صنعت را داشت.

لقمانی به تلاش وزارت صمت برای تحقق پیشرفت صنایع اشاره داشت و گفت: نبود مطالبه و مطالعه باعث شده جنس جوان از صنعت لوازم خانگی عقب رانده شده و آینده‌ای برای خود در این صنعت متصور نباشد.

استادی که از دانشگاه راهی صنعت شد

از سوی دیگر اولین رویداد TED TALK در بیست و سومین نمایشگاه لوازم خانگی کشور شاهد حضور مردی بود که سال‌ها سابقه تدریس در دانشگاه‌های معتبر کشور را در کارنامه روشن زندگی چند وجهی خود دارد. این مرد پرویز کلباسی بنیانگذار گروه صنعتی سیماران و تولید کننده موفق درب بازکن‌های الکترونیکی و دانش آموخته فیزیک هسته‌ای در کشور است.

مرد موفق عرصه الکترونیک امروز وارد عرصه لوازم خانگی شده و می‌گوید با بودن تحریم‌ها وارد عرصه تولید شده و دلیل او برای خودداری از جلای وطن پس از اخراج از دانشگاه همزمان با انقلاب فرهنگی، عِرق به کشور و هموطنانش است.

کلباسی در این رویداد علمی – فناوری جوانان جویای علم را مخاطب قرار داد و گفت: کارگاه کوچک و اجاره‌ای سیماران امروز به وسعتی بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع رسیده و ما به بزرگترین تولید کننده آنتن بیسیم در کشور بدل شده‌ایم. به گونه ای که چینی ها هم نتوانستند به ایران آنتن وارد کنند.

وی با بیان اینکه امروز مردم کشورم محصولات این شرکت را حتی به محصولات ایتالیایی ترجیح می‌دهند، گفت: به تشویق مهندس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی وارد عرصه تولید محصولات لوازم خانگی شده و شروع به تولید لوازم خانگی کردیم.

این مقام مسئول در سیماران پیشرو بودن صنعت لوازم خانگی را مرهون تحریم‌ها می‌داند و می‌گوید: هیچگاه دست به دامان دولت نشده چرا که اعتقاد دارد توسل به دولت حرکت صنعت را کُند می‌کند و با این رویه و به اذعان همکاران خارجی، سیماران تاکنون موفق عمل کرده است.

الکترو استیل استوار، بدون اتکا به منابع دولتی

مجموعه تولید یخچال و فریزر “الکترواستیل” مشهد که فروردین ماه امسال از آتش‌سوزی خسارت سنگینی متحمل شده بود، تولید خود را بدون اتکا منابع دولتی از سر گرفت. مدیرعامل این مجموعه سخن خود را در این رویداد اینگونه آغاز کرد و گفت: الکترواستیل از سال ۱۳۸۵ از محصولات همکاران سیستم بهره گرفته و در طی یک دهه نسل‌های مختلف محصولات نرم افزاری همکاران سیستم را در حوزه‌های عملیاتی مختلف شرکت تجربه کرده است. این شرکت امروزه سبد کاملی از راهکارهای نرم‌افزاری عملیاتی را مورد استفاده قرار می‌دهد.

سیدمجید محمدزاده با اشاره به این که صنعت لوازم خانگی در همه قسمت‌های زنجیره ارزش از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: به رغم برخی مخالفت‌ها خط تولید یخچال نوفراست را در الکترواستیل ایجاد و به تولید این مدل یخچال با هدف بی نیاز کردن کشور از واردات در این بخش پرداختیم.

وی با یادآوری این که در آتش سوزی ۱۵ فروردین الکترواستیل خط تولید ما با خاک یکسان شداما بلافاصله مدیریت بحران در این مرکز تشکیل شد، ابراز داشت: این کارخانه امروز در جای قبلی خود به چرخه تولید بازگشته و در این راه در انتظار کمک‌های دولتی نماندیم. در آماده سازی برای ساخت کارخانه بیش از دو هزار و اندی ضایعات فلزی منتقل شد.

کارخانه الکترواستیل پس از آتش‌سوزی در محل گذشته و مدرن‌ترین شکل ساخته شد، موضوعی بود که محمدزاده درر ادامه به ان اشاره داشت و گفت: پروژه توسعه الکترو استیل با ظرفیت تولید ماشین لباسشویی، اسپلیت و … در دستور کار ما قرار دارد.

به اعتقاد وی، با خاموش شدن یک چراغ کارخانه، چندین چراغ خانه خاموش خواهد شد و شرکت الکترواستیل از ۵۰ سال قبل با تولید محصولات صنعتی از قبیل یخچال و فریزرهای ویترینی، انواع آبسردکن و شیر سردکن، سردخانه‌ها و کانکس‌های سردخانه‌دار تاسیس شده و تلاش دارد این اتفاق برای کارکنان این مجموعه اتفاق نیفتد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا