کد خبر: 170801107719
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

پایان روزگار خوش فروش لوازم الکترنیکی پر مصرف

ترجمه: محمود نواب مطلق

دوران رونق فروش لوازم الکترونیکی پرمصرف به پایان رسیده و جای خود را به دروان رکود داده‌است. تولیدکنندگان لوازم‌الکترونیکی پرمصرف مانند تلویزیون، رایانه و گوشی تلفن همراه با مشکلات فراوان ناشی از تورم بالا به دلایل گوناگونی چون موارد ناخوشایند ارزش برابری دلار و یورو و سختی های فراهم کردن مواد اولیه‌ای مثل نیمه‌ هادیها مواجه هستند.

آیا بازار رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه سوم سال با ۱۵درصد کاهش دوباره رو به سردی خواهد رفت؟

بهرحال این یک روند نزولی ناگهانی محسوب می‌شود. این بازار در دوران کرونا به دلیل نیاز مردم به فعالیتهای دورکاری در همه زمینه‌ها من جمله آموزش؛ بسیار پررونق بود.

«جاناتان آنژل» مدیر بازاریابی بخش اروپایی «اِیسوس» در رایانه‌های شخصی دراین مورد می‌گوید: «پس از دوسال رشد درخشان ۱۰ درصدی در فروش رایانه‌های شخصی در حال حاضر این رشد متوقف شده.» در دنیای تلویزیون نیز چنین وضعیتی حاکم است. «ژان ایوفابردارکور» مدیرعامل شرکت «تِ پِ ویزیون فرانس» دراین مورد می‌گوید: «اوضاع بازار بسیار خراب است.»

فعالان این عرصه چشم به بازیهای جام جهانی دوخته‌اند. معمولا دراین ایام بازار این وسایل بهتر می‌شود. این بازیها ۲۰ نوامبر(۲۹آبان) شروع می‌شود. کاهش رشد فروش دراین بازار از حد پیش‌بینی‌ها بیشتر شده‌ است.

درماه اوت( مرداد) تنها کاهش رشد ۴/۱۰ درصدی در فروش رایانه های شخصی و اداری پیش‌بینی می‌شد. اما با تورم بالا و مشکلات ناخوشایند برابری دلارو یورو و همچنین موانع بر سر راه تأمین مواداولیه به ویژه در زمینه نیمه‌هادیها فعالان این عرصه هرروز با سختیهای فراوانتری مواجه می‌شوند.

براساس گزارش کارشناسان اقتصادی منتشر شده در ماه اوت (مرداد) بازار فروش گوشی‌های تلفن‌همراه نیز از این کاهش رشد مصون نمانده و با عقبگردی معادل ۹درصد در یکسال مواجه بوده‌ است.

درعین حال برخی بخشها از سبک زندگی جدیدی که محصول دوران کروناست بهره‌مند شده‌اند. دورکاری و حضور بیشتر در منزل باعث تجهیز بیشتر منازل نیز شده‌است. بنابراین فروش لوازم‌خانگی مورد نیاز دراین زمینه درحد مقبولی باقی‌مانده و گرچه از حیث حجم عقبگرد جزئی ۵درصدی کرده اما از حیث ارزش ثابت مانده است.

فروشندگان برند سامسونگ می‌گویند مشتریان بیشتر محصولات با فناوری پیشرفته و تزئینی می‌خرند. بازار جاروبرقی‌های رباتیک نیزبا رشد ۲۵درصدی بسیار رونق گرفته‌است.

با گسترش هرچه بیشتر دورکاری در دوران کرونا مصرف کنندگان بتدریج استفاده های حرفه‌ای از تجهیزات را با استفاده‌های شخصی اشتباه گرفته‌اند.

به عنوان مثال نشان «اِل جی» وسیله الکترونیکی به منظور انجام دورکاری ساخته است که با استقبال بالا در بازیهای ویدئویی نیز مورد استفاده علاقه‌مندان این بازیها قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا