کد خبر: 14060199920
روزنامهسلامت و رفاه

اتصال بیمه های تکمیلی به سامانه سلامت

چالش اصلی نسخه الکترونیکی به رغم همه مزایای آن عدم استقبال پزشکان از این طرح بوده و هست

مریم ابونیا

طرح نسخه‌‌نویسی الکترونیک از سال گذشته در کشور کلید خورد و امروزه به عنوان یک ضرورت در صنعت بیمه و درمان کشور مطرح است. جدا از تمام مزایا و معایب این طرح، سخنان اخیر رئیس‌کل بیمه مرکزی درخصوص اتصال بیمه‌های تکمیلی بیمه‌های پایه به خصوص تأمین اجتماعی به سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا اواخر آبان‌ماه سال جاری بهانه‌ای شد که به موضوع نسخ الکترونیک بپردازیم.

به گفته مجید بهزادپور رئیس‌کل بیمه مرکزی، با اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه سلامت دسترسی بیمه‌شوندگان به خدمات بیمه‌های تکمیلی درمان، تسهیل یافته و سریعتر انجام می‌شود.

البته به گفته وی هم‌ اکنون نیز خدمات مربوط به بیمه تکمیلی در شرکت‌های بیمه به صورت آنلاین انجام شده و فقط این طرح در بیمه‌های پایه وجود نداشت که حداکثر تا ۲ ماه آینده با همکاری سازمان تأمین اجتماعی بیمه‌های تکمیلی بیمه‌های پایه نیز به سامانه سلامت (نسخه الکترونیکی) وصل خواهند شد.

گام‌های نخست نسخه الکترونیک در کشور

گام‌های اول طرح صدور نسخه الکترونیک اولین بار در سال ۱۳۸۴ در قانون پنج ساله چهارم توسعه در قالب نظام سلامت الکترونیک مطرح شد. پس از آن نیز به صورت مستمر این موضوع در قوانین پنجم و ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفت.

از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، نسخه الکترونیک به عنوان یکی از بخش های مهم نظام سلامت الکترونیک به صورت آزمایشی در بستر بیمه خدمات درمانی اجرا و پس از تغییرات مدیریتی متوقف شد.

سرانجام در سال ۱۳۹۸، نسخه الکترونیک با هدف حذف دفترچه های کاغذی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و از اول دی ماه ۱۴۰۰ قانون نسخه نویسی الکترونیک با دستور رئیس جمهوری اجرایی شد.

این طرح از سال گذشته تاحدود زیادی اجرایی شده اما با همکاری سه وزارتخانه‌ بهداشت، ارتباطات، اطلاعات و بیمه‌ها، طرح نسخه نویسی الکترونیکی تا پایان امسال به صورت کامل اجرا شود.

تلخ و شیرین‌های نسخ الکترونیک

یکی از مهمترین مزایای حذف دفترچه کاغذی را می‌توان صرفه‌جویی در منابع، هزینه‌ها و زمان دانست. نسخه‌نویسی الکترونیک هزینه‌های زیادی مانند چاپ دفترچه و مصرف کاغذ را کاهش داد.

جدا از مسایل محیط زیستی استفاده بی‌دلیل از کاغذ و صرفه جویی در منابع و هزینه‌ها، تمدید دفنرچه بیمه دیگر وقت و زمان از بیمه‌شدگان هدر نداده و از ایجاد صف‌های بعضا طولانی در کارگزاری‌ها برای تمدید آن به خصوص در شرایطی که ماجرای کرونا هنوز به طور کامل رفع نشده است، جلوگیری می‌کند.

همچنین نسخه نویسی الکترونیک مانع سوء استفاده افراد از دفترچه بیمه شده و به جلوگیری از قاچاق دارو نیز کمک می‌کند. نکته دیگر که می‌توان در مزایای این طرح بدان اشاره کرد دسترسی در هر لحظه و هرجا به خدمات بیمه‌ای است.

در گذشته چنانچه بیمار دفترچه بیمه داشت اما به هر دلیلی همراهش نبود، هزینه‌ها به صورت ازاد محاسبه می‌شد اما امروزه تنها با یک کد ملی در هر لحظه و هر مکان از کشور دسترسی به خدمات بیمه امکانپذیر شده است.‌

اما در مقابل تمام این مزایا، مساله اصلی عدم استقبال برخی پزشکان از این طرح بوده و هست. بطوریکه بعد از چند ماهی که الویت استفاده از نسخه نویسی آنلاین مطرح شده، هنوز برخی پزشکان زیر بار صدور نسخه الکترونیک نمی‌روند.

عده‌ای از پزشکان هم نگارش نسخه را به منشی خود می‌سپارند که همین امر گاهی مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌کند.

با راه ‌افتادن نسخه‌های الکترونیک برخی پزشکان که به گفته خودشان حوصله کار با نرم‌افزار پیچیده نسخ الکترونیکی را ندارند، کار نسخه نویسی را به منشی خود می‌سپارند که همین مساله احتمال اشتباه در نسخه‌نویسی برای دارو و یا حتی آزمایش را بالا برده و بیمار را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

بطوریکه یک اشتباه ساده و عدم آگاهی منشی مطب، می‌تواند هزینه و زحمت زیادی به بیمار تحمیل کرده و یا سلامتی او را با خطر جدی مواجه کند.

از طرفی دیگر جدای احتمال قطعی برق و اینترنت، ثبت نشدن نسخه در سیستم و سرگردانی بیمار برای دریافت دارو هم از دیگر مشکلات نسخه‌ نویسی الکترونیک بوده که می‌تواند موجب اتلاف وقت بیمار شود.

بعضی پزشکان هم درصورتی که دفترچه بیمه همراه بیمار نباشد بدون اینکه کدملی او را پرسیده و ثبت کنند نسخه یا دستور آزمایش را روی برگه سربرگ‌دار می‌نویسند و بیمار در این میان وارد پروسه پر دردسری با بیمه تکمیلی به علت عدم درج کدملی با خط خود پزشک، می‌شود.

برخی داروخانه‌ها هم ارائه پرینت دارو به بیمار جهت ارائه به بیمه تکمیلی خودداری می‌کنند.

با توجه به نکاتی که درخصوص مشکلات جدید بیماران با بیمه‌های تکمیلی گفته شد، امید آن می‌رود، همانگونه که رئیس‌کل بیمه مرکزی به تازگی وعده داده، با تکمیل سامانه مربوط به نسخه الکترونیک و اتصال بیمه تکمیلی به سامانه سلامت (نسخه الکترونیکی) این مشکلات به زودی مرتفع شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا