کد خبر: 270902146505
اخبار شرکت هابازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

بازارهای صادراتی در سیطره فولاد خوزستان

زینب غضنفری

شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین و مطرح‌ترین فولادسازان کشور و منطقه شناخته می‌شود و در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی در رده دوم از لحاظ مبلغ فروش قرار دارد.

کیفیت محصول تولیدی این شرکت در حدی است که معیار و ملاک قیمت‌گذاری سایر محصولات زنجیره فولاد است. البته این کیفیت بالا، حضور قدرتمندی را در بازارهای صادراتی و خارجی به ارمغان آورده است.

از سوی دیگر، شرکت فولاد خوزستان با هدف تولید حداکثری و گسترش صادرات شمش فولادی به عنوان بزرگترین عرضه کننده شمش فولادی کشور نقشی محوری در تامین مواد اولیه با کیفیت مطلوب شرکت‌های نوردی داخل کشور ایفا می‌کند.

فروش محصولات در بازار داخل عمدتاً از طریق عرضه در بورس کالای ایران به مشتریان و متقاضیان انجام می‌گیرد و از مهمترین مقاصد صادراتی شرکت می‌توان به کشورهای منطقه منا و خاور دور اشاره کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، شرکت فولاد خوزستان در ۸ ماهه منتهی به آبان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۶۹۵ هزار تن از انواع محصولات شامل آهن اسفنجی، بلوم، بیلت و اسلب را به کشورهای خارجی صادر کرده است و از این محل ۱۳۰ هزار میلیارد ریال درآمد بدست آورد. این در حالی است که در همین مدت از سال گذشته، هر چند که مقدار صادرات بیشتر بوده (۹۱۲ هزار تن) اما؛ مبلغ درآمد شناسایی شده ۱۲۵ هزار میلیارد ریال بود.

در واقع، طی سال جاری شرکت توانسته محصولات تولیدی خود را به مشتریان خارجی به نرخی بالاتر از نرخ سال گذشته به فروش رساند. بیشترین حجم صادرات مربوط به محصول بلوم و بیلت بوده که در ۸ ماهه نخست سال گذشته به طور میانگین ۱۳۰ میلیون ریال بود اما؛ اکنون به بیش از ۱۹۳ میلیون ریال رسیده است.

این میزان صادرات محصولات به کشورهای هدف خارجی در شرایطی رقم خورده که چالش‌های سیاسی و اقتصادی همچون جنگ روسیه و اوکراین، دامپینگ قیمتی روسیه و مازاد عرضه وجود داشت و اکنون نیز مناقشه فلسطین نیز به آن افزوده شده است. این موضوع نشان از مرغوبیت شمش فولاد خوزستان، وفاداری بازارهای هدف این شرکت و قدرت بالای این شرکت در بازارهای بین‌المللی دارد.

نکته‌ حائز اهمیت این حجم از صادرات که به صورت مستقیم و همچنین رینگ صادراتی بورس کالای ایران انجام می‌گیرد این است که ارز حاصل از صادرات مستقیما وارد چرخه ارز می‌شود و در این روزها که کشور با بحران ارز مواجه است، کمک شایانی به درآمد ارزی کشور می‌کند.

شرکت فولاد خوزستان در راستای گسترش بازار فروش محصولات به دنبال بازارهای جدید صادراتی در شمال آفریقا و کشورهای حوزه خلیج ‌فارس است و در صورت گشایش دروازه‌های صادراتی جدید، افق جدیدی پیش روی بزرگترین عرضه‌کنندهی شمش صادراتی فولاد ایران باز خواهد شد.

در بازار داخل نیز وضعیت به همین منوال است و با افزایش ۴۴۴ هزار تنی نسبت به ۸ ماهه سال قبل، مقدار فروش به بیش از ۲ میلیون تن رسیده است. نرخ فروش مهمترین محصول شرکت (بلوم و بیلت) با رشد نزدیک به ۵۰ درصدی به طور متوسط طی مدت یاد شده در حدود ۲۰۷ میلیون ریال بود.

در مجموع، «فخوز» طی ۸ ماهه سال جاری بالغ بر ۴۷۸ هزار میلیارد ریال درآمد فروش شناسایی کرده که ۵۰ درصد بیش از مبلغ فروش مدت مشابه سال قبل است و ۹۰ درصد از کل درآمد سال گذشته را تاکنون پوشش داده است. به این ترتیب، رشد آمارهای تولید، فروش و صادرات و درآمدهای شرکت نوید روزهای خوشی و چشم‌انداز روشن را به سهامداران و سرمایه‌گذاران مخابره می‌کند.

در همین راستا، برنامه توسعه محصولات جدید و ورود به بازارهای جدید توزیع از طریق ایجاد کارخانه‌های تولید اسلب عریض، نورد و میلگرد، راه اندازی کارخانه جدید آهن اسفنجی و توسعه فروش و صادرات این محصول به کشورهای منطقه و صادرات گندله، را در دستور کار خود دارد.

شرکت فولاد خوزستان با وجود محدودیت‌های انرژی و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، طی مدت اخیر بالغ بر ۲.۳ میلیون تن شمش تولید کرد که رقمی‌قابل تامل محسوب می‌شود. محدودیت‌هایی که هر سال سخت‌تر از سال‌ قبل اعمال و اجرا می‌شود و برآوردها حاکی از آن است که این چالش سبب از دست رفتن ۵۴۰ هزار تن تولید شده است.

نکته قابل تامل این است که با وجود تمام محدودیت‌های انرژی و صادراتی و مبادلات ارزی و بانکی، فولاد خوزستان موقعیت خود در بازارهای داخلی و صادراتی را با قدرت حفظ کرده است و در راستای گام چهارم توسعه و دستیابی به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد و کسب سهم ۲۵ درصدی بازار در افق ۱۴۱۰، این شرکت اقدام به سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف از جمله بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه مگامدول آهن اسفنجی کشور با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال، احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض و احداث نیروگاه اختصاصی، کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا