کد خبر: 07030184358
جهانروزنامه

رسوایی بهداشتی شرکت های غذایی «کیندر و بویی تونی»

چگونه شرکت‌های موادغذایی «کیندر و بویی تونی» می‌توانند پس از رسوایی بهداشتی که به بار آوردند اعتماد مجدد مشتریان خود را جلب کنند؟

در ماه مارس(اسفند۱۴۰۰) پیتزاهای منجمد شرکت «بویی تونی» به دلیل آلودگی به  باکتری «ای کولای» و شکلات های «کیندر» به دلیل آلودگی به باکتری «سالمونلا» از بازار جمع آوری شدند. دو کودک در اثر خوردن این پیتزا جان خود را از دست دادند.

پس از گذشت دوماه این دو شرکت هنوز توضیحات قانع کننده‌ای دراین خصوص نداده‌اند. از اینرو به شدت مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته‌اند.

طبقات سوپرمارکتها از این محصولات خالی شدند. خط تولید آنها نیز متوقف شد. همزمانی این دو رسوایی بهداشتی باهم برای هردو نشان تجاری بسیار گران تمام شد. هردو شرکت باید به دنبال راه‌های جلب اعتماد مجدد مشتریان خود باشند.

به نظر کارشناسان مهمترین نکته اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از مشتریان است. اما شرکت «بویی تونی» از ۳۰ مارس(۱۰فروردین) تاکنون هیچ عکس‌العملی نداشته و پس از چند اطلاعیه مختصر سکوت کرده‌است. ا

ین شیوه به ویژه پس از آنکه والدین کودک بستری در بیمارستان با پیشنهاد دریافت بنهای خرید این شرکت مواجه شدند؛ بسیار مورد انتقاد قرارگرفت.

به عقیده فعالان امنیت موادغذایی این شرکت باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرد. چراکه این قبیل شرکت‌ها حاضر به پذیرش مسئولیتهای خود دراین زمینه نیستند. شیوه برخورد هر دو شرکت در جلب مجدد اعتماد عمومی مورد انتقاد است.

حتی برخی معتقدند در چنین مواردی بهتر است این قبیل شرکت‌ها نام خود را تغییر دهند. برای شرکت «بویی تونی» که دو کودک در اثر خوردن پیتزای آن فوت شده‌اند این امر ضروریست. البته این امر نیز باید با مراقبتهای جدید بر خط تولید و اطلاع رسانی کافی در این خصوص برای مشتریان همراه باشد.

کارکنان خود این قبیل شرکتها نیز به دلیل سرخوردگی فراوانی که در فضای عمومی جامعه از آنها به وجود آمده‌است نیازمند بازتوانی برای انجام وظایف محوله هستند.

آنها خود نیز در زندگی شخصی به همین دلیل با مشکلات فراوانی مواجه شده اند. بنابراین بازگرداندن اعتماد در تمام سطوح ضروریست: در سطح کارکنان داخل شرکت، در سطح افکار عمومی، در سطح مقامات دولتی و قضایی و سایر سطوح آسیب دیده. ازسوی دیگر مشکل اساسی که منجر به بروز این رسوایی‌ها شد یعنی موضوع کنترل کیفیت باید به دقت تحت نظر باشد تا دوباره چنین مواردی تکرار نشوند.

در نهایت باید به این مسئله زمان داد. چراکه اعتماد از دست رفته به این زودیها باز نمی‌گردد. به خصوص اگر نشانی بیش از حد معتبر بوده و به دلیل این قبیل رسوایی ها اعتبار خود را ازدست داده باشد.

اطلاع‌رسانی ها در این خصوص برای مشتریان باید تقویت و تشدید شوند. از سوی دیگر ارتباط با والدین به صورت منظم در مورد محصولاتی که برای فرزندان خود تهیه می‌کنند جدی گرفته شود. اینها همگی به برقراری اعتماد مجدد کمک می‌کنند.

منبع: نشریه ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا