کد خبر: 190102125308
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورس

سرمایه‌گذاری آسان در بورس!

سرمایه‌گذاری در بورس فرآیند ساده‌ای دارد و با دریافت کد بورسی آغاز می‌شود؛ اما ساده بودن فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس بدین معنا نیست که موفقیت در بورس نیز به سادگی حاصل خواهد شد.

بسیاری از افراد برای دستیابی به اهداف مالی و در امان ماندن از تورم، تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند و در این مسیر برخی از آن‌ها بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛ انتخابی که در صورت رعایت اصول و قواعد مربوطه می‌تواند نتایج مطلوبی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در بورس، فرآیند بسیار ساده‌ای دارد و مراحل اولیه آن به‌صورت آنلاین و تنها با صرف چند دقیقه وقت انجام می‌شود، اما باید توجه داشت که موفقیت در بورس مستلزم چیزی از فراتر از طی کردن این مراحل ساده است.

اولین گامی که برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید بردارید، دریافت کد بورسی است. کد بورسی همچون شماره ملی برای هر شخص کاملاً منحصر به فرد است و نقش شناسه کاربری افراد را در بورس ایفا می‌کند. کد بورسی از ترکیب سه حرف (که معمولا سه حرف اول نام خانوادگی هر فرد است) و یک عدد پنج رقمی تشکیل شده است.

مراحل دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی کافی است به وب‌سایت کارگزاری‌های مجاز بورس مراجعه کرده و مراحل سه‌گانه افتتاح حساب، احراز هویت و تایید قرارداد را طی کنید. تمامی این مراحل در برخی کارگزاری‌ها به‌ویژه کارگزاری‌های رتبه الف به‌صورت کاملاً آنلاین انجام می‌گیرد.

فرایند احراز هویت سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) طی سال‌های اخیر به الزامات شروع سرمایه‌گذاری در بورس افزوده شده است که در حال حاضر این کار نیز در حین مراحل ثبت نام، توسط برخی کارگزاری‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

در پایان این مراحل معمولاً دو روز کاری طول می‌کشد تا کد بورسی شما صادر شود. پس از آن شما می‌توانید از طریق سامانه‌ معاملاتی کارگزاری طرف قرارداد‌تان، معاملات بورسی خود را آغاز کنید.

البته دریافت کد بورسی به صورت مستقیم از طریق سامانه سجام نیز امکان‌پذیر است اما در نهایت شما برای خرید و فروش در بورس نیاز به استفاده از یک سامانه معاملاتی دارید که کارگزاری‌های مجاز این امکان را برای شما فراهم می‌کنند.

با استفاده از سامانه‌های معاملاتی شما می‌توانید خرید و فروش خود را شخصاً به صورت آنلاین انجام دهید. واریز به حساب بورسی و یا برداشت از آن نیز از طریق سامانه‌های معاملاتی به صورت کاملاً آنلاین انجام می‌شود.

چگونه شانس خود را برای موفقیت در بورس افزایش دهیم؟

چنان‌که اشاره شد، دریافت کد بورسی اولین گام برای ورود به دنیای بورس است، اما طی کردن این گام اولیه و کسب مجوز خرید و فروش در بورس به هیچ وجه تضمین‌کننده موفقیت شما در بورس نیست.

برای اینکه بتوانید روزهای موفقی را در بورس سپری کنید و تا حد امکان از زیان در امان بمانید، باید از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشید و تحولات اقتصادی و سیاسی داخلی و بین‌المللی را نیز به‌دقت دنبال کنید.

البته اگر از دانش مالی کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس برخوردار نیستید یا فرصت کافی برای تحلیل‌های بورسی و همچنین رصد تحولات سیاسی و اقتصادی ندارید، می‌توانید به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید.

با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، شما در واقع فعالیت‌های خود در بورس را به‌نوعی برون‌سپاری کرده و کار را به شرکت‌های متخصص در این زمینه محول می‌کنید. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به دو صورت انجام می‌شود: سبدگردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ راهکاری برای همه سرمایه‌گذاران

گزینه سبدگردانی اختصاصی برای بسیاری از افراد یک گزینه خارج از دسترس است؛ زیرا شرکت‌های سبدگردانی مدیریت یک سبد سرمایه‌گذاری را بپذیرند، رقمی را به عنوان حداقل سرمایه تعیین می‌کنند که آن رقم معمولاً میلیاردی است.

اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیازی به سرمایه زیادی ندارد و به همین دلیل این صندوق‌ها که در اغلب کشورهای جهان گزینه بسیار محبوبی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌روند، در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری نسبت به قبل کسب کرده‌اند. البته امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک تنها مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیست.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مدیریت حرفه‌ای بهره می‌برند و تیم کاملی از کارشناسان و تحلیلگران مالی و اقتصادی را نیز در اختیار دارند. از سوی دیگر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته به نوع صندوق، دارایی‌های مختلفی از جمله سهام، اوراق با درآمد ثابت، اوراق مسکن، اوراق مبتنی بر طلا، اوراق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و سایر دارایی‌های مالی را نگهداری می‌کنند.

سبد دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بسیار بالایی دارد و این تنوع زیاد هم به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کمک می‌کند و هم به سرمایه‌گذار حق انتخاب بیشتری می‌دهد.

صندوق درآمد ثابت؛ گزینه‌ای مناسب برای ریسک‌گریزها

حتی افرادی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند، اما همچنان مایل به سرمایه‌گذاری هستند نیز می‌توانند گزینه مناسب خود را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیدا کنند. صندوق های درآمد ثابت که بیشتر دارایی‌های آن‌ها را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند، گزینه مطلوبی برای این گروه از سرمایه‌گذاران هستند.

سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیری متوسط دارند، می‌توانند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط که دارایی‌های آن‌ها ترکیب مشخصی از سهام و اوراق با درآمد ثابت است، سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری بالاتر نیز صندوق‌های سهامی گزینه مناسبی قلمداد می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به صورت آنلاین امکان‌پذیر است و نیاز به صرف وقت و انرژی چندانی ندارد. علاوه بر این،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالایی دارند و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند دارایی خود در این صندوق‌ها را به پول نقد تبدیل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا