کد خبر: 180202126659
آموزشجامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ تحول بنیادین، نیاز نظام آموزش

گروه اجتماعی- از آنجایی که این دستگاه عظیم آموزشی به عنوان محوری ترین رکن در ساخت زیر بناهای علمی، آموزشی،پژوهشی جامعه نقش بسزایی ایفا می کند و از جمله عرصه هایی است که با پاسخ گویی به موقع به نیازهای جامعه و غلبه بر ضعف ها و کاستی های نگرشی، ساختاری و اجرایی موجود می تواند در غالب کارآمد ساختنظام آموزش و پرورشن نظام تعلیم و تربیت کشور، بر امید و اعتماد عمومی بیفزاید و آهنگ و عزمی نو در سطوح، لایه ها و عرصه های مختلف جامعه به وجود آورد.در عصری که به انفجار دانش و اطلاعات لقب گرفته و توسعه دانش وتکنولوژی رشد شتابانی داشته،آموزش و پرورش این عصر نمی تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت بود و برنامه ریزی و استراتژی مدونی نداشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را نیاز اساسی دانسته و تآکید بر آن داشتند که آموزش و پرورش برای ایجاد تحول با استفاده از نیروهای فکری، کارآمد و زبده کشورفلسفه نظام تعلیم و تربیت را بر اساس هویت دینی و ملی تدوین کند و نظام آموزش و پرورش را بر مبنای آن تغییر دهد.

بنابراین تحول در آموزش و پرورش باید با تکیه بر نوآوری ، مشارکت و رقابت، کاربردی کردن آموزش و تآمین نیازهای جدید ملی و استفاده از دستاوردهای جهانی استوار باشد.

سید ابراهیم رئیسی در آیین تجلیل و بزرگداشت مقام معلم که پیش از ظهر امروز یکشنبه در پردیس نصیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به بیانات جامع رهبری معظم انقلاب در دیدار با معلمان، اقتضای اجرای توصیه‌ها و منویات ایشان را تلاش مضاعف در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوطه عنوان کرد و گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در انجام این تحول، یعنی هدایت وضع موجود به سمت وضع مطلوب، رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت باید تلاش مضاعف کنند.

رئیس جمهور در ادامه تحول در نظام آموزشی کشور را نیازمند اتاق‌های اندیشه‌ورزی دانست و اظهار داشت: در اجرای این تحول دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه و دانشجویان و اساتید آن بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزش و پرورش هستند.

رئیسی با تأکید بر اهمیت نقش اساتید و دانشجویان آینده‌نگر و آینده‌ساز در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: اینکه می‌گویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز می‌شود، سخن درست و حکیمانه‌ای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرح‌های تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آینده‌سازان کشورند به گونه‌ای استفاده شود که نسبت به این طرح‌ها بیگانه نباشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، تجربیات بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت کسب شده است، تصریح کرد: دوره آزمون و خطا در حوزه تعلیم و تربیت گذشته و همه تصمیمات و کیفیت اجرای آنها باید دقیق و برنامه‌ریزی شده باشد.

آیت‌الله رئیسی مهمترین دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش را اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزش و پرورش آمادگی یا روحیه تحول‌خواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتماً باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود.

رئیس جمهور باور، عزم و اراده جدی و عمل و اقدام در میدان را ۳ لازمه مهم تحول دانست و اظهار داشت: انتخاب مدیران در حوزه‌های مختلف و در همه سطوح به ویژه در دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر نگاه تحول‌گرایانه باشد چرا که این دانشگاه کانون تحول در آموزش و پرورش است و اگر این کانون به وظایف خود عمل نکند، تحول ایجاد نخواهد شد.

رئیس جمهور خلاقیت ابتکار، مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی را از جمله نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: در وزارت آموزش و پرورش نیز باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در نظام حکمرانی کشور، اظهار داشت: این معلم است که نیروی مستعده و متعلم را به شکوفایی می‌رساند و جامعه مبتنی بر علم را پایه‌گذاری می‌کند.

بدون تردید برای تعمیق یادگیری و درونی کردن آن و همچنین تقویت روحیه تحقیق و مطالعه و پرورش قوه خلاغیت ،ابتکارو مهارت آموزی در دانش آموزان باید از روشهای نوین علمی و آموزشی استفاده کرد که تحقق این امر درگرو تامین نیروی انسانی مجرب و کار آمد و برنامه ریزی مناسب است و این میاثر نیست جز تامین روشهای جدید علمی همانند اینترنت کامپیوتر و …

فلسه وجود مدرسه دانش آموز می باشد. معلمین سیاست گذاران آموزش و پرورش با شناخت و درک صحیح از مراحل رشد،توانمندیها و ضعفها،تفاوتهای فردی،نیازهاو خواسته های دانش اموزان در رفتار آنان تغییر ایجاد کند.تاکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن،عدم پذیرش ایده های جدید ، ارایه تکالیف جدید به دانش آموزان و استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه دانش آموز موانع اساسی پرورش خلاقیت و ابتکار دانش آموز است که باعث سرخوردگی آنان نیز میشود .

سالهای متمادی است که اولیا ،معلمین،خانواده هاو دانش اموزان از حجم زیاد کتابهای درسی و به طبع آن ساعات حضور دانش اموزان در مدارس می نالند.

حجم زیاد کتابهای درسی باعث رنگ باختن تولید فکر و خلاقیت دانش آموزان شده و تا حد زیادی ابتکار عمل را از دست مدیران و معلمان خارج کرده است.

مسلما در چنین حالتی دانش آموز آزادی عمل و توانایی لازم را نخواهد داشت که پا را از چارچوب کتاب درسی خود فراتر بگذارد و در نتیجه او می آموزد تا صرفا در محدوده کتاب درسی خود بیندیشد و نه بیشتر.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا