کد خبر: 251001116703
جهانروزنامه

داووس ۲۰۲۳ میزبان نخبگان جهان در میان ترس از رکود

ترجمه: سلیم حیدری

سال گذشته، تهاجم روسیه به اوکراین بر گفتمان اجلاس داووس مسلط شد. این بار پیامدهای جنگ بار دیگر در کانون توجه قرار خواهد گرفت، زیرا جهان با بحران انرژی دست و پنجه نرم می کند و به سمت رکود می رود.

اعضای داووس در حال بازگشت به یک محیط آشنا هستند. اما چمنزارهای سرسبز که پس‌زمینه اولین داووس بهاری را در ماه مه گذشته تشکیل می داد، جای خود را به دامنه‌های پوشیده از برف داده‌ است. جایی که چکمه‌های برفی و کت‌های خز دوباره بازگشته‌اند.

در حالی که ممکن است آب و هوا نسبت به سال گذشته تغییر کرده باشد، نقطه اصلی صحبت هنوز باقی مانده است. انتظار می‌رود که جنگ در اوکراین و پیامدهای اقتصادی عظیم آن بار دیگر در دستور کار این رویداد سالانه در استراحتگاه آلپ سوئیس قرار گیرد.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور رهبران سیاسی و تجاری جهان، افراد مشهور و فعالان اجتماعی برجسته در زمانی برگزار می‌شود که اقتصاد جهان تحت فشار شدید، تورم بالا، بحران انرژی و سایر اختلالات ناشی از جنگ است. به علاوه  افزایش مجدد موارد کووید-۱۹ در چین نیز گزارش می شود.

کلاوس شواب، بنیانگذار WEF به خبرنگاران گفت: “بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی در حال همگرایی و ترکیب هستند و آینده ای بسیار متنوع و نامطمئن را ایجاد می کنند. نشست سالانه داووس باید مطمئن شود که رهبران در این وضعیت بحرانی گرفتار نخواهند ماند.”

در این نشست پنج روزه که تحت عنوان “همکاری در دنیای تکه تکه شده” تشکیل می شود، بیش از ۵۰ رئیس دولت و دولت در آن شرکت خواهند کرد.

در میان مهمانان حضور اولاف شولز صدراعظم آلمان، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا مورد انتظار است.

حضور برخی از رهبران انتخاب شده اخیر، از جمله رئیس جمهور کره جنوبی یون سوک یول، رئیس جمهور کلمبیا گوستاوو پترو و رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور از فیلیپین نیز انتظار می رود.

یک گروه از آفریقا توسط رئیس جمهور سیریل رامافوسا از آفریقای جنوبی و رئیس جمهور سامیا سولوهو حسن از تانزانیا رهبری خواهد شد.

ایالات متحده توسط جان کری، فرستاده جو بایدن، و کاترین تای، نماینده تجاری، نمایندگی خواهد شد.

هیچ مشارکتی از سوی روسیه در این اجلاس وجود نخواهد داشت، از آنجایی که سیاستمداران و رهبران تجاری این کشور از شرکت در این نشست دوری می‌کنند.

به علاوه WEF سال گذشته پس از حمله مسکو به اوکراین در اواخر فوریه (بهمن)، روابط خود را با نهادهای روسی مسدود کرد.

اوکراین بار دیگر هیأت بلندپایه ای را اعزام خواهد کرد. با این حال، برگزارکنندگان به دلایل امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده اند.

خطر رکود

پنجاه و سومین دوره نشست داووس در بحبوحه یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی در قرن جاری برگزار می شود و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، هشدار داد که ممکن است یک سوم اقتصاد جهانی امسال دچار رکود شود.

درگیری در اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه منجر به بحران انرژی بی سابقه ای شده است.

در حالی که به نظر می رسد تورم در اقتصادهای پیشرفته مانند ایالات متحده و منطقه یورو به اوج خود رسیده است، اما همچنان به طرز ناراحت کننده ای بالا است و بانک های مرکزی را مجبور می کند در مسیر افزایش نرخ های بهره باقی بمانند.

این به معنای افزایش هزینه های وام در مواجهه با کندی اقتصاد است و همچنین خطر بدتر شدن بحران بدهی جهانی در کشورهای در حال توسعه از جمله آفریقا را در پی دارد.

بانک جهانی هشدار داده است که بحران اقتصادی کنونی می تواند باعث افزایش فقر در جنوب صحرای آفریقا شود که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از شدیدترین فقرای جهان را در خود جای داده است.

نوع جدیدی از رکود جهانی: چرا ایندفعه متفاوت است؟

یک نظرسنجی سالانه خطرات که توسط WEF در روز چهارشنبه منتشر شد، بحران هزینه جهانی زندگی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین را به عنوان بزرگ‌ترین خطر فوری معرفی کرد و گفت که تنگناهای تامین انرژی و غذا احتمالا تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.

بورگه برنده، رئیس WEF گفت: نشست در داووس “در حال پیچیده ترین پس زمینه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در دهه های اخیر برگزار خواهد شد.

در مورد اقتصاد جهانی واقعاً چیزهای زیادی در خطر است. برای اینکه مطمئن شویم که از رکود جهانی جلوگیری می کنیم، (باید بدانیم) چگونه از رشد پایین، تورم بالا و بدهی بالا جلوگیری کنیم.»

در رکوردی بی سابقه، ۵۶ وزیر دارایی در سال جاری به داووس می آیند و ۱۹ رئیس بانک های مرکزی نیز به همین ترتیب هستند.

بازگشت به تجارت

نشست داووس برای اولین بار از سال ۲۰۲۰، زمانی که همه گیری کووید-۱۹ جهان را آغاز کرد، به فصل سنتی زمستانی خود باز می گردد.

این رویداد در سال ۲۰۲۱ به طور مجازی برگزار شد و سال گذشته در ماه می (اردیبهشت) برگزار شد.

تغییر این رویداد از زمان معمول ژانویه (دی) به ماه مه (اردیبهشت) باعث شد که چندین رهبر سیاسی و تجاری بلندپایه نتوانند به دلیل درگیری های روزانه در این رویداد شرکت کنند.

با این حال، امسال داووس میزبان بزرگترین مشارکت با حضور ۱۵۰۰ رهبر تجاری، از جمله ۶۰۰ مدیر اجرایی برخی از بزرگترین شرکت های جهان است.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا