کد خبر: 251202154349
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

طرح بزرگ فولاد مبارکه برای نفوذ بیشتر در بازارها

زینب غضنفری

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین فولادساز کشور و منطقه، ظرفیت تولید ۷.۴ میلیون تن گندله، ۹.۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۸.۸ میلیون تن تختال و ۸.۹ میلیون تن انواع کلاف را دارد و این ارقام فارغ از ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه است.

به گزارش عصر اقتصاد، این شرکت در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ میلیون تن از انواع محصولات را تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۳۲۵ هزار تنی معادل ۴ درصدی را شاهد هستیم.

وضعیت فروش شرکت به مراتب بهتر و رو به رشد بوده و در مدت یاد شده ضمن افزایش میزان صادرات توانسته مجمع مقدار فروش خود را به عدد ۷.۹ میلیون تن برساند و افزایش ۱۱ درصدی را به ثبت برساند.

این عملکرد مثبت سبب شده تا درآمد ۲۱۸۲ هزار میلیارد ریالی عاید فولاد مبارکه شود و با قدرت تمام از رکورد درآمدزایی سال قبل عبور کند؛ در حالی که هنوز چند روزی از سال باقی مانده و قطعا بر این رقم افزوده خواهد شد.

با همه این اوصاف و با وجود ظرفیت بالای تولید در گروه فولاد مبارکه اما؛ این شرکت طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری در درون خود و سایر شرکت‌های زیرمجموعه به اجرا درآورده تا بتواند سهم بیشتری در بازار فولاد کشور و منطقه به نام خود بزند.

آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که پروژه‌های توسعه در سطح گروه پیشرفت خوبی داشته و برخی از آن‌ها به زودی وارد مدارعملیاتی خواهند شد و فولاد مبارکه به واسطه سهامداری در آن شرکت‌ها به عایدی مطلوبی دست خواهد یافت.

برابر با ۶۵ درصد از سهام شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری در اختیار شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار دارد و پروژه احداث فولادسازی و ریخته‌گری تختال آن تا پایان آذر ماه بالغ بر ۹۷ درصد پیشرفت داشته و در کنار آن پروژه احداث خط ریخته‌گری بیلت را در دست ساخت دارد که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بزرگرین فولادساز کشور مالکیت ۹۵ درصدی بر شرکت فولاد هرمزگان دارد و این شرکت احداث واحد احیا مستقیم را کلید زده که عمر چندانی از اجرای عملیات آن نمی‌گذرد.

شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان فاز سوم کوره‌های پخت آهک و دولومیت را در دست ساخت دارد که تقریبا نیمی‌از راه را پیمونده است.

در درون شرکت فولاد مبارکه نیز طرح‌های بسیاری به ارزش برآوردی ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و ۲.۲ میلیارد یورو در دست ساخت است که در حال حاضر ۱۸۲ هزار میلیارد ریال تاکنون در پروژه‌ها هزینه شده و پیش بینی می‌شود ۹۲۱ هزار میلیارد ریال دیگر به تمام پروژه‌ها تزریق شود تا به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری برسد.

بر این اساس، احداث خط نورد گرم دو یکی از بزرگترین پروژه‌های این شرکت به شمار می‌رود که تا پایان آذر ماه سال جاری با صرف هزینه ۱۴ هزار میلیارد ریالی، ۲۵ درصد پیشرفت داشته و برآورد شده در اواخر سال ۱۴۰۴ وارد مدار تولید شود و بر ظرفیت تولیدات فولاد مبارکه بیافزاید.

شرکت فولاد مبارکه به منظور بهبود فرایند تولید طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری تعریف کرده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به پروژه‌های گالوانیزه اشاره کرد که نزدیک به بهره ‌برداری است و تا پایان پروژه یک گام باقی مانده است.

همچنین، پروژه‌های آهن سازی، فولادسازی، نورد سرد و گرم دیگر اقدامات شرکت در راستای بهبود فرایند تولید، افزایش بازدهی و راندمان تولید و رشد میزان تولیدات است.

این فولادساز همانند تمام شرکت‌های صنعتی در چله تابستان با محدودیت‌های شدید برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه است که این موضوع به روند تولید محصولات خلل وارد می‌کند. از همین رو، مدیریت شرکت به منظور کاهش وابستگی در تامین انرژی به دولت، دست به کار شده و پروژه احداث نیروگاه خورشیدی به علاوه پروژه نیروگاه برق سیکل ترکیبی را وارد فاز اجرایی کرده است.

برای احداث نیروگاه خورشیدی و سیکل ترکیبی در مجموع تاکنون بیش از ۹۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و برآورد می‌شود ۱۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیز تا مرحله آخر راه اندازی هزینه صورت گیرد. نیروگاه خورشیدی در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت کرده و تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد و نیروگاه برق سیکل ترکیبی به مرحله ۷۲ درصد تکمیل رسیده و در نیمه اول سال آینده برق تولیدی آن وارد کارخانه‌های فولاد مبارکه خواهد شد.

بنابراین، فولاد مبارکه به زودی می‌تواند بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز کارخانه‌های خود را تامین کند و نیاز خود به برق شبکه ملی را کاهش دهد.

به این ترتیب، شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از تکمیل پروژه‌های حال حاضر خود قدرتی بیش از اکنون خواهد داشت و نفوذ شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا