کد خبر: 14060199894
جهانروزنامه

شرکت های آمریکایی قربانی تلاش دولت بایدن برای مهار چین

ترجمه: رحیم فرشی جلالی

با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر، دولت بایدن با اعلام اینکه تعرفه‌های اضافی بر واردات چین را حفظ خواهد کرد و محدودیت‌های بیشتری بر صادرات مرتبط با چیپ های رایانه به چین اعمال خواهد کرد، موضع سخت خود را در قبال چین تشدید کرد.

کارشناسان معتقدند اقدام دولت بایدن در جستجوی منافع سیاسی به بهای رفاه مردم و شرکت‌های آمریکایی نتیجه معکوس خواهد داشت و منجر به تورم داخلی بالاتر و رکود اقتصادی بالقوه می‌شود، در حالی که به دلیل فقدان پیشرفت‌های اقتصادی، برتری فناوری ایالات متحده را در برخی از صنایع بزرگ از دست می‌دهد، دسترسی به یکی از بزرگترین و سریع ترین بازارهای جها را نیز از دست خواهد داد.

دولت بایدن روز جمعه گفت که تعرفه های اضافی بر صدها میلیارد دلار از واردات چینی را در جریان بررسی تعرفه ها حفظ خواهد کرد. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) اعلام کرد از آنجایی که درخواست هایی از شرکت ها و سایر طرف های ذینفع برای حفظ تعرفه های “بخش ۳۰۱” اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دریافت کرده است، بازنگری رسمی تعرفه ها را آغاز خواهد کرد. رویترز روز شنبه گزارش داد که ممکن است ماه ها طول بکشد.

برخی از سیاستمداران آمریکایی آشکارا تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را «یک اهرم مهم» در روابط تجاری آمریکا و چین خواندند و نشان دادند که می‌خواهند «سختی» در موضوع تعرفه‌ها علیه چین در میان جو سیاسی مسموم کنونی نشان دهند و به این موضوع فکر می‌کنند. گائو لینگیون، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن، به گلوبال تایمز گفت: حذف تعرفه ها در ازای برخی امتیازات از سوی چین.

گائو خاطرنشان کرد، اما اعمال تعرفه های اضافی بر محصولات چینی در وهله اول یک اقدام اشتباه از سوی ایالات متحده است و برای ایالات متحده مضحک است که از آن به عنوان ابزار چانه زنی علیه چین استفاده کند.

بر اساس گزارش ها، USTR ادعا کرده که درخواست هایی از بیش از ۴۰۰ تولید کننده داخلی و انجمن تجاری برای حفظ تعرفه های “بخش ۳۰۱” اعمال شده توسط ترامپ دریافت کرده است.

با این حال، لی یونگ، معاون کمیته تخصصی انجمن تجارت بین‌المللی چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: «با استناد به نگرانی‌های بیش از ۴۰۰ نهاد آمریکایی و در عین حال نادیده گرفتن درخواست اکثریت برای روابط عادی اقتصادی و تجاری با چین، اقدام دولت بایدن نشان‌دهنده ملی‌گرایی و انگیزه‌های سیاسی آن در تلاش برای تشدید موضع سخت خود در قبال مهار توسعه چین است.»

او گفت: «در حالی که مردم عادی و شرکت‌های آمریکایی را وادار می‌کند تا برای هدف سیاسی خود یعنی کسب آرای بیشتر هزینه کنند، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در معرض خطر قرار دادن اقتصاد ایالات متحده در رکود بالقوه و در عین حال محو شدن برتری فناوری ایالات متحده است.»

در حالی که شرکت‌های آمریکایی تحت نظارت فزاینده دولت در مورد آنچه به چین می‌فروشند، به ویژه در بخش فناوری پیشرفته، دولت بایدن در حال بررسی اقداماتی برای محدود کردن سرمایه‌گذاری آنها در شرکت‌های فناوری چینی است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کاخ سفید در حال مذاکره با کنگره در مورد قانونی است که شرکت های آمریکایی را ملزم می کند تا سرمایه گذاری های احتمالی در برخی صنایع چین را از قبل افشا کنند.

در این بیانیه آمده است که دولت بایدن در حال بررسی راه‌هایی برای ایجاد سیستمی است که به دولت این قدرت را می‌دهد تا از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی جلوگیری کند.

لی گفت: شرکت های آمریکایی نمی توانند بازار بزرگ چین را از دست بدهند. در نتیجه قرار گرفتن کمتر در معرض کاربران نهایی، شرکت‌های فناوری ایالات متحده شاهد کاهش ارزش‌گذاری بازار خواهند بود، بودجه تحقیق و توسعه کافی برای تقویت نوآوری اصلی خود ندارند و در نهایت رقابت‌پذیری خود را از دست خواهند داد.

وی از آمریکا خواست تا ذهنیت حاصل از جمع صفر را کنار بگذارد و با دقت به صدای معقول و عملگرایانه شرکت های آمریکایی گوش دهد و روابط دوجانبه را هر چه سریعتر به مسیر درست و توسعه پایدار بازگرداند.

به عنوان مثال، پس از افشای محدودیت‌های جدید ایالات متحده در فروش تراشه‌های هوش مصنوعی به چین، سهام شرکت تراشه‌ساز آمریکایی Nvidia حدود ۱۳ درصد سقوط کرد که طبق گزارش‌ها بر فروش بالقوه ۴۰۰ میلیون دلار در سه ماهه سوم تأثیر گذاشت.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در میان فشارهای فزاینده، شرکت بعداً اعلام کرد که واشنگتن انجام سفارش و تدارکات را از طریق تأسیسات شرکت هنگ کنگ تا اول سپتامبر ۲۰۲۳ مجاز کرده است.

گائو گفت: “ساختار صنعتی دو کشور مکمل یکدیگر است. بنابراین اگر واشنگتن بخواهد با قوانین اقتصادی مخالفت کند تا ساختار مکمل را از طریق قدرت اداری مخدوش کند، در دراز مدت محکوم به شکست است.”

داده های وزارت بازرگانی چین (MOFCOM) نشان می دهد که در هفت ماه اول سال جاری، استفاده واقعی چین از سرمایه خارجی با ۲۱.۵ درصد افزایش سالانه به ۱۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس گزارش MOFCOM، سرمایه گذاری از ایالات متحده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶.۳ درصد افزایش یافت.

چین مزایایی را در جذب سرمایه خارجی ایجاد کرده است، از جمله دسترسی به بازار گسترده و فضای تجاری بهتر. به گفته کارشناسان، علاوه بر این، با اعمال سیاست‌های تثبیت‌کننده اقتصادی و اجرایی شدن آن، چشم‌انداز بازار چین برای سرمایه‌گذاران خارجی در میان یک محیط تاریک جهانی بسیار جذاب است.

منبع: گلوبال تایمز /چین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا