کد خبر: 140502134506
اقتصادراه و مسکنروزنامه

دریافت عوارض سوخت از مسافران ایرانی ترکیش ایرلاین در بی خبری مسئولان

بررسی جزئیات بلیت‌هایی که ترکیش ایرلاین به ایرانیان می‌فروشد حاکی از تخلف این شرکت در ارائه خدمات به شهروندان ایران در قالب دریافت عوارض سوخت است.

به گزارش عصراقتصاد، در حالیکه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، شرکت هایی که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند را معرفی کرده است اما به نظر می‌رسد این اقدام فقط برای شرکت های اقتصادی داخلی باشد.

حدود شش ماه است که سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت های نظارتی خود را بر ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی داخلی تشدید کرده اند تا از گران فروشی و فروش خارج از نرخ های رسمی و هر گونه فرار مالیاتی جلوگیری کنند ولی گویا سازمان امور مالیاتی و هواپیمایی کشوری از فعالیت ها و نرخ گذاری فروش بلیط شرکت های هواپیمایی خارجی غافل شده اند که در رأس آن شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به چشم می خورد.

البته مدتهاست زمزمه‌هایی مبنی بر عدم نظارت جدی بر فعالیت های ایرلاین های خارجی در میان فعالان صنعت هوایی کشور به گوش می‌رسد که قسمتی از آن به تازگی رسانه ای شده است . در سایه نبود نظارت های کافی و لازم، حرکت عجیبی از شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین بدست آمده است.

هواپیمایی رسمی ترکیه روزانه حدود ۱۰ پرواز روتین به ایران دارد که شش پرواز آن با ظرفیت حدود ۱۲۰۰ نفر برای بلیت‌های رفت و برگشت تهران است.

بر اساس مستندات و جزئیات بلیت‌های فروخته‌شده، هواپیمایی ترکیه برای کتمان درآمد حاصل از فروش‌های خود، بخش بسیار بزرگی از بهای صندلی‌های فروخته‌شده در بازار ایران را تحت عنوان «مالیات دولتی سوخت» با کد YR به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش می‌کند تا از معافیت مالیاتی عوارض دولتی بهره‌مند شود.

چنین ترفندی در حالی به کار گرفته می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد اساساً نه دولت ایران و نه دولت ترکیه مالیات سوخت با کد YR از هیچ شرکت هوایی دریافت نمی‌کنند و شرکت هواپیمایی ترکیش صرفاً با این ترفند با عدم پرداخت سهم دولت ایران از درآمد‌های مذکور کارمزد دفاتر فروش ایرانی را نیز کمتر از میزان واقعی پرداخت می‌کنند و با یک تیر دو نشان می‌زند.

به عبارت ساده تر شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین علاوه بر این که درآمد مشمول مالیات خود را با سندسازی با کد YR به دولت جمهوری اسلامی به عنوان عوارض سوخت معاف از مالیات گزارش کرده، از نرخ ترجیحی دلار ۲۸ هزار و پانصد تومانی نیز برای خروج ارز از کشور استفاده کرده است که باید مورد توجه و بررسی دقیق سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بازوی نظارتی دولت و سازمان امور مالیاتی کشور و معاونت ارزی بانک مرکزی ایران قرار گیرد .

برای درک میزان بزرگی مبالغی که تحت عنوان مالیات‌ها و عوارض قانونی از درآمد‌های مشمول مالیات ترکیش ایرلاین خارج می‌شوند باید به این نکته توجه داشت که ترکیش ایرلاین حدود ۵۰ درصد از بهای بلیت‌های خود در مسیر استانبول را در قالب عوارض سوخت و به عنوان سرفصل مالیات‌ها گزارش می‌کند.

به عنوان مثال هواپیمایی ترکیش بلیت رفت و برگشت تهران به استانبول را ۴۴۰ دلار با نرخ تبدیل ۳۸ هزار و ۶۶۷ تومان که با قیمت ۱۷ میلیون و ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رساند که مبلغ هفت میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان را با تگ YR به عنوان مالیات و عوارض دولتی اعلام کرده است. جالب اینکه مالیات همین پرواز با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مبلغ یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است.

در مسیر‌های اروپا، آمریکا و کانادا این درآمد کتمان‌شده برای پاسپورت‌های ایرانی بسیار بزرگ‌تر است و از ۱۲ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در هر بلیت محاسبه می‌شود. این در حالی است که شهروندان سایر کشورها چنین عوارضی نمی‌پردازند و همچنین این عوارض در پرواز ایرانیان از سایر کشورها وجود ندارد.

اما سوال اینجاست که آیا سازمان هواپیمایی کشوری از جزئیات فروش بلیط شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین و شرکتهای هواپیمایی خارجی اطلاعی دارد که مجوز خروج ارز آنها را برای بانک مرکزی صادر می کنند .

بر اساس جزئیات بلیط های فروخته شده، شرکت هواپیمایی ترکیش برای کتمان درآمد حاصل از فروش بلیط های خود حدود پنجاه درصد از کل بهای بلیط های فروخته شده را به عنوان مالیات دولتی سوخت با کد YR به سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌کند تا از معافیت مالیاتی عوارض دولتی بهره‌مند شود .

چنین ترفندی در حالی به کار گرفته می‌شود که اساساً نه دولت ایران و نه دولت ترکیه مالیات با کد YR را از هیچ شرکت هوایی دریافت نمی‌کنند و شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین صرفاً با این ترفند با عدم پرداخت سهم دولت ایران از درآمدهای فروش بلیط خود به مسافران ایرانی، سهم کارمزد دفاتر فروش بلیط ایرانی را نیز کمتر از میزان واقعی خود پرداخت می‌کند و به اصطلاح با یک تیر دو نشان میزند .

حال آنکه با فرض قبول فرار مالیاتی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین با این سوال روبرو می‌شویم که آیا سازمان هواپیمایی کشور از این موضوع و حجم فرار مالیاتی باخبر بوده و بر اساس دلایل و قوانین خود با شرکت متخلف برخورد نکرده یا واقعیت این است که متاسفانه کاملآ از این موضوع بی اطلاع هستند؟

موضوع مهم دوم این است که آیا در بی خبری سازمان هواپیمایی کشوری، متولی مالیات کشور یعنی سازمان امور مالیاتی نیز چنین موضوع مهمی را بررسی نکرده است تا متوجه تخلف شرکت هواپیمایی ترک کیش ایرلاین شوند ؟

با پیگیری های خبرنگار عصراقتصاد و تماس های مکرر با سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان امور مالیاتی، بعد از شرح موضوع ایشان از این اتفاق اظهار بی اطلاعی کردند و قول پیگیری و اطلاع رسانی دادند که به محض دریافت اطلاعات از جانب این دو سازمان شرح آن را برای خوانندگان محترم منتشر خواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا