کد خبر: 070502133990
جهانروزنامه

سیستم پرداخت بریکس جایگزین سوئیفت در “جهان غیر غربی” جدید خواهد شد

ترجمه: سلیم حیدری

ایگور موروزوف به راشاتودی گفت قاره آفریقا بخشی از یک جهان چند قطبی با روابط اقتصادی کاملاً جدید خواهد بود.

ایگور موروزوف رئیس کمیته هماهنگی همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی (AFROCOM) گفت: “دنیای تک قطبی در حال فروپاشی است و دنیای چند قطبی با مشارکت آفریقا در حال شکل گیری است، جایی که طبقه متوسط تازه ایجاد شده در آینده نزدیک تقاضای مصرف کننده را هدایت خواهد کرد.”

موروزوف در حاشیه نشست روسیه و آفریقا فاش کرد که تنها در سال گذشته، ۱۹ کشور آفریقایی برای عضویت در بریکس درخواست داده اند، زیرا این کشورها خواهان روابط اقتصادی کاملاً جدید بودند.

به گفته موروزوف، پس از اینکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا ذخایر ارزی روسیه را تصرف کردند، جهان متوجه شد که این نه تنها یک “سلاح سیاسی” است، بلکه ابزار فشار مالی بر سیاست خارجی و داخلی هر کشور و هر قاره ای است.

دلار آمریکا به سلاح تبدیل شده است، به همین دلیل است که کشورها به تدریج از استفاده از آن در تجارت کنار می‌روند و سیستم پرداخت بریکس جایگزین شبکه پیام‌رسانی مالی سوئیفت در «دنیای جدید غیرغربی» خواهد شد.

رهبران آفریقا نیز نگران استفاده بیشتر از دلار و یورو هستند. در این راستا، تعداد کشورهایی که مایل به پیوستن به بریکس هستند به سرعت در حال رشد است، زیرا این یک سیستم پرداخت جایگزین است که قرار است ظرف نیم سال آینده ظهور کند.

بریکس به سمت تجارت با ارزهای ملی حرکت می کند و تلاش هایی را برای ایجاد یک شبکه پرداخت مشترک برای قطع اتکا به سیستم مالی غرب، به ویژه دلار، آغاز کرده است. موروزوف خاطرنشان کرد که روابط تجاری روسیه با کشورهای آفریقایی در سال های اخیر تقویت شده است و فضای بیشتری برای رشد وجود دارد، از جمله از طریق مناطق آزاد تجاری که به طور فعال در کشورهای آفریقایی در حال توسعه هستند.

او افزود: “ما آماده ایم و هر سال از طریق کمک های بشردوستانه هر آنچه را که در مجتمع کشت و صنعت داریم عرضه کنیم. تراکتورها، سنگدانه ها، کودهای معدنی و فناوری های جدید. ما در ده سال اخیر به نتایج شگفت انگیزی دست یافته ایم و می خواهیم این تجربه را با شرکای آفریقایی خود به اشتراک بگذاریم.”

وی افزود که روسیه “هر کاری” انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که اقتصاد آفریقا آینده ای با دسترسی به فناوری های نوآورانه دارد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا