کد خبر: 130801107043
جهانروزنامه

هنگ‌کنگ در آرزوی بازیابی وجهه بین‌المللی خود به عنوان یک مرکز بزرگ مالی

ترجمه: محمود نواب مطلق

هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز ویژه اداری پس از سه سال انزوا میزبان یک رویداد مهم اقتصادی – مالی در اجلاس گردهمایی بورس‌های وال‌استریت و سیتی بود.

دولت هنگ‌کنگ برای بازگشت خود به صحنه بین‌المللی طی مراسم شامی در سه شنبه اول نوامبر(۱۰ آبان) برای شخصیت‌های برجسته بورس‌های وال‌استریت و سیتی در موزه جدید هنرهای معاصر«اِم پلاس» فرش قرمز پهن کرد.

به دنبال آن روز چهارشنبه ۲ نوامبر(۱۱آبان) میزبان اجلاس  مالی جهانی با موضوع « سیر در دنیای نا اطمینانیها» بود. همزمان با این رویداد طوفان« نالگه» نیز مهمان هنگ‌کنگ بود که منجر به تعطیلی مدارس و بورس هنگ‌کنگ شد اما باعث تعطیلی اجلاس نشد.

در حقیقت«جان‌لی» رئیس اجرایی جدید این کشور که شخصیتی پلیسی نیز دارد با پایبندی به سخنرانی خود در مراسم آغاز به کارش در ماه جولای ( تیر»؛عزم قوی خود را برگسترش روابط بین‌الملل به نمایش گذاشت.

اولین مأموریت وی تلاش برای به فراموشی سپردن تبعات فجایع سه سال اخیر در بروز حوادث ناگوار دراین منطقه خود مختار بود.

حوادثی چون شورش‌های سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸)، کنترل شدید پکن برهنگ‌کنگ طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱(۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) و مدیریت بحران کرونا که برای خارجی‌ها به صورت یک کابوس در آمده بود. چراکه طی یکسال نمی‌توانستند به آنجا سفر کنند.

او در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس با یادآوری تمامی جذابیت‌های هنگ‌کنگ به عنوان یک منطقه ویژه اداری گفت:«این اجلاس برای  بازگشت هنگ‌کنگ به صحنه است، صحنه تجارت و اقتصاد، جایگاهی همیشه متعلق به آنست.»

از جمله ویژگی‌های این منطقه جریان آسان امور مالیاتی، با قیمت‌های پائین و همچنین خدمات مالی بسیار خوبست.

در این منطقه که به تعبیری آزادترین اقتصاد جهان در آن جریان دارد، بورس آمریکا، در بخش‌های مختلف فناوری سرمایه‌گذاری بالغ بر۵۲۰۰ میلیارد دلار(۵۳۰۰ یورو) در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) کرده است.

از ویژگی‌های مهم  دیگر این منطقه، اتصال به بازار بزرگ چین به عنوان یک حلقه اتصال قوی به آن است. از جمله ۲۰۰ میهمان این اجلاس حدود ۴۰ مدیر و رئیس بانک و مؤسسات مالی بودند.

رؤسای بزرگترین بانک‌های جهان همچون« جِی پی مورگان چِیس»،‌« گلد مَن ساچ»،« مورگان استانلی»،« اِچ اِس بی سی»  و همچنین مدیر بزرگترین صندوق مدیریت دارایی«بلاک روک» با ۱۰ هزار دلار سرمایه.

به اعتقاد یک بانکداراروپایی که خواست نامش فاش نشود:« این رویداد برای هنگ‌کنگ که از بحران مالی سال۲۰۰۸(۱۳۸۷) تاکنون شاهد رکود اقتصادیست و بورس آن به نازلترین حد خود رسیده است فرصت مجددی برای احیای عظمت گذشته این منطقه ویژه اداری محسوب می‌شود. البته نمی‌توان در مورد آینده قضاوت عجولانه‌ای کرد.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا