کد خبر: 220702140342
اقتصادانرژیروزنامه

قراردادهای خرید تضمینی برق به عنوان ضمانت تسهیلات بانکی پذیرفته می‌شود

با همکاری بانک مرکزی و ساتبا امکان پذیرش قرارداد خرید برق تضمینی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات به منظور احداث نیروگاه های تجدیدپذیر فراهم شد.

عصراقتصاد: به گزارش وزارت نیرو، با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، تامین مالی پروژه‌ها از محل دریافت تسهیلات بانکی بوده و به دلیل دریافت وثایق توسط بانک‌ها این مسئله عملا موجب توقف تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها در این حوزه نیز شده است، سرانجام با پیگیری ساتبا و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان ارائه این قراردادها به عنوان وثیقه نزد شعب بانک‌های سراسر کشور به منظور دریافت تسهیلات فراهم شده است.

این گزارش حاکی است این موضوع با توجه به اهمیت تامین مالی برای سرمایه‌گذاران می‌تواند موجب تسریع در رشد ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور شده و امکان حضور سرمایه‌گذاران بیشتری را در این حوزه فراهم سازد.

ریل‌گذاری‌های مناسب برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

در رابطه با توسعه انرژی های تجدیدپذیر، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در دو سال اخیر ریل‌گذاری‌های خوبی انجام و برای احداث ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است.

محمود کمانی افزود: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داشتیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مصوبه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد اخذ شد.

وی ادامه داد: در چهار مرحله مناقصه‌ای برگزار شد و تا الان حدود سه هزار مگاوات آن تعیین تکلیف شده و بقیه هم در مرحله بعدی مناقصه تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این مناقصه‌ها برنده شده‌اند طبق قراردادی که با ساتبا منعقد می‌کنند اقدام به احداث نیروگاه می‌کنند.

کمانی گفت: این نیروگاه‌ها در دوره یک تا دو سال بسته به ظرفیتی که هر شرکت سرمایه‌گذار در مناقصه شرکت کرده احداث می‌شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی بر این است که میزان بیشتری از قولی که دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات داده، انجام شود؛ اما فعلاً مجوز ۴ هزار مگاوات خورشیدی گرفته شده که تا کنون سه هزار مگاوات آن تعین تکلیف شده است.

رئیس ساتبا در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: همچنین مصوبه احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر نیز اخیراً اخذ شده و علاوه بر آن هنوز مصوبه برای سه هزار مگاوات نیروگاه بادی هم داریم که منتظریم تا مصوبه آن در شورای اقتصاد تأیید شود.

کمانی خاطرنشان کرد: همچنین احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش صنعت هم پیگیری می‌شود که تا کنون بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات تعیین تکلیف شده و شرکت‌ها مشخص و پروانه‌ها احداث صادر شده است که پیگیری اجرای آن را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از روش‌های دیگر مانند احداث از طریق تابلوی برق سبز، ایجاد شهرک‌های خورشیدی، احداث نیروگاه در شهرک‌های صنعتی و نیروگاه‌های انشعابی غیر حمایتی و حمایتی جز برنامه‌ها است.

رئیس ساتبا گفت: به هر حال برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دو مرحله اصلی در نظر گرفته شده که یکی مدل‌سازی‌ها، گرفتن مجوزها و تأمین منابع مالی است که بخش زیادی در این دو سال انجام شده است.

وی ادامه داد: اکنون باید دنبال اجرا و احداث تجدیدپذیرها باشیم که اجرا هم عمدتاً توسط بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم شرکت‌ها تعهدات خود را انجام دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا