کد خبر: 05060198423
جهانروزنامه

ممنوعیت تولید خودروهای بنزینی نودر کالیفرنیا تا سال ۲۰۳۵( ۱۴۱۴)

از سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) یک سوم خودورهای قابل فروش در کالیفرنیا باید از نوع خودورهای با انتشار صفر گازکربنیک باشند.

یعنی از نوع خودروهای کاملا برقی، هیدروژنی و برخی خودروهای دوگانه سوزبرقی- بنزینی(هیبرید) باشند.

تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹) این میزان باید به دوسوم خودروهای قابل فروش افزایش یابد.

براساس قوانین جدید در ایالت کالیفرنیا در چارچوب اجرای سیاستهای دوران گذر به انرژی های پاک تا سال ۲۰۳۵ (۱۴۱۴) خودروهای نو تولیدشده باید بدون انتشار گازکربنیک باشند.

بنابه گفته مقامات مسئول بدین ترتیب میزان آلایندگی‌هوا در ایالت کالیفرنیا به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

اعمال این قانون از سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) در ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی درکالیفرنیا درحقیقت ناشی از مطالبه فرماندار دموکرات این ایالت در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور۱۳۹۹) برای تصویب این قانون بوده‌ است.

این جدول زمانبندی ممکن است بلند پروازانه باشد اما قابل دسترسی است.

درحقیقت با اجرای این قانون ظرف ۱۳ سال آینده در این ایالت فقط خودروهای نو و کاملا پاک که هیچ گازکربنیکی تولید نمی‌کنند؛ تردد خواهند کرد.

ممکن است تعداد محدودی نیز خودروهای دوگانه سوز برقی – بنزینی هنوز موجود باشند.

براساس برنامه‌ریزی های به‌عمل آمده بنا برآنست تا سال ۲۰۳۷(۱۴۱۶) به میزان ۲۵ درصد از آلایندگی ناشی از خودروها کاسته شود.

این امر به نفع تمامی شهروندان کالیفرنیایی به ویژه ساکنان حاشیه جاده‌ها، بزرگراه ها و خیابانها خواهد بود.

بنا به گفته مقامات بدین ترتیب از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۴۰(۱۴۰۵ تا ۱۴۱۹) از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی ریوی به تعداد۱۲۹۰ مورد جلوگیری خواهد شد.

کاهش خودروهای آلاینده در جاده‌های کالیفرنیا از انتشار گاز کربنیکی معادل۹۱۵ میلیون بشکه نفت ممانعت می‌کند.

این ایالت با ۴۰ میلیون مصرف کننده بزرگترین بازارمحصولات نفتی است و می‌تواند به عنوان یک الگو در سراسر آمریکا در تولید و توزیع این محصولات مطرح باشد.

«جنرال موتورز» نیزقبلا در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) اعلام کرده بود تا سال۲۰۳۵(۱۴۱۴) دیگر قصد ندارد خودروهای آلاینده با انتشار گاز کربنیک تولید کند. گرچه دراین مورد و تولید صرفا خودروهای برقی تا ۱۳ سال آینده هیچگونه تعهدی نداده بود.

در همین چارچوب دولت آمریکا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰(۱۴۱۴) بودجه ای معادل ۳۷۰ میلیون دلار اختصاص داده‌است.

کشورهای زیادی طی سالیان اخیر درزمینه کاهش آلاینده‌ها اقداماتی انجام داده‌اند. انگلستان و سنگاپور نیز متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۸)  دیگر خودروهای بنزینی و گازوئیلی تولید نکنند. تعهد نروژ برای این امر تا سال ۲۰۲۵ ( ۱۴۰۴) است.

براساس مطالعات دانشمندان استفاده بشر از سوخت های فسیلی در فعالیتهای گوناگون منجر به گرمتر شدن کره زمین شده‌است. بسیاری از تغییرات ناگهانی اقلیمی در جهان ناشی از همین گرم شدن است.

بنابراین یکی از مهمترین راه حلها برای پیشگیری از اینگونه تغییرات ناگهانی اقلیمی جلوگیری از گرمتر شدن کره زمین از مسیر تولید کمتر وسایل الآینده و همچنین ممانعت ازانتشار بیشتر گازهای گلخانه ایست.

منبع: روزنامه پاریزین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا